Gå til innhold

Hjelp! Vesla er litt overvektig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vesla er nå 6mnd og veier 11kg og er 72cm lang. Hun er klassifisert overvektig nå på kontrollen, og jeg vet altså ikke hva jeg kan gjøre for å senke farten på vektøkbninga! Gir henne nå MME, ca 4 -5 måltider om dagen à 200 ml. To av de måltidene lager jeg grøt, full porsjon. Noen ganger gir jeg ett grøtmåltid med hvete eller havre og de lages bare av vann, så da blir det en halv flaske melk ved siden va. Og noen ganger litt grønnsakspure istedet for det ene grøtmåltidet. Dette er slik det ser ut nå og hun sover hele natta. Begynte med fast føde for ca 1 mnd siden... Noen med noen gode råd? Følger jo godt med syns jeg, kan ikke gi henne mindre, hun spiser jo faktisk mindre nå enn for en mnd eller to siden, da kunne hun overskride en liter MME i døgnet...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva foreslo de på helsestasjonen da? Hvis de ikke sa noe spesielt tenker jeg at det kanskje er greit å vente å se an til hun begynner å bevege seg, for da går det med langt flere kalorier plutselig. Ellers er det jo vanlig at barn som får morsmelkerstatning veier litt mer (altså følger en brattere kurve) enn barn som får morsmelk i starten, det er jo først og fremst derfor amming er anbefalt også i vesten selv om mme er trygt her.

Skrevet

Ingen?

Skrevet

Ammet til hun var ca 6-7 uker og da var det plutselig slutt på melka, hadde mye såre brystvorter og betennelser. Så ga henne MME som tilskudd en stund før det ble MME hele tiden. Hun gikk derfor brått opp etter dette men det har liksom ikke flatet seg noe ut i kurven. Og nå har hun som sagt kommet over vekstkurven....

Skrevet

Jeg for min del synes det er galskap å kalle en baby på 6 mndr overvektig! De øker jo ikke så mye i vekt når de begynner å bevege seg.

Skrevet

Hvis melka forsvant betyr det vel at hun fikk lite en stund og da er det kanskje ikke rart at hun skyter opp i vekt plutselig? Egentlig burde jo HS ha gitt deg råd hvis det er slik at hun trenger å "slankes". Hvis de ikke kom med noen spesielle råd ville jeg tolket dit hen at det er greit å tenke på, men ikke noe du trenger å gjøre noe drastisk med ;-)

Skrevet

Sa de virkelig det paa HS, uten aa komme med noen form for forslag ??? Daarlig maa jeg si...

Hun er jo ganske tung jenta di sa hvis du vil ta noen enkle tak sjekker du groetene du bruker og velger aa bruke de med minst kalorier og server vann ved siden av som drikke. Jeg mener at jeg ble fortalt at de ikke skal ha mer enn 5- 600 ml med melk naar de begynner paa fast foede og da kan du kutte ned en del paa melka du gir.

Lykke til !!!

Skrevet

Jeg synes ikke du skal bry deg så mye om dette her je. Fikk samme beskjed på helsestasjonen når guttungen var liten.

Nå er han 4,5 år og er temmelig normal i forhold til andre.

Synes du skal se det ann til hun begynner å bevege seg, og når hun begynner med vanlig mat, så hver nøye på at det er mye sunt osv.

Da han var 8 mnd veide han 12 780 og var 78 cm.

Et års kontrollen : 15, 6 kg og 84 cm.

Men nå på 4 års kontrollen var han bare 19 kg og 109 cm.

Jeg synes personlig det blir feil å slanke en baby eller et lite barn. Så lenge dem får nok mosjon og spiser sunt når dem er små pleier det som regel å gå seg til.

Hadde je vært deg hadde je sett det ann til hun kanskje var et par år. Da har hun kanskje løpt rundt et års tid og tenker meg at hun ligger temmelig normalt på vektkurven.

Det var min mening hvertfall ;)

Skrevet

En baby på 6 mnd er ikke overvektig, syntes det er rart du har fått beskjed om det på helsestasjonen, mange rare helsesøstre ute og går. Syntes ikke det virker som om du gir henne for mye mat hvis du er redd for det, ville bare fortsatt jeg, de spiser det de trenger, og vokser i rykk og napp. Min gutt var ca samme str. da han var 6 mnd, og vokste kjempemasse til han var ca 1 år, nå har han nesten ikke vokst noe siden da og er 2,5. Han lå laaaaaaaaaangt over kurven, men ligger nå på gjennomsnittet. Ville ikke brydd meg noenting om det hvis jeg var deg:)

Skrevet

Bare vent til hun begynner å krabbe og gå, da blir det fart i sakene =o) Hvis ikke hs sier det er alvorlig grunn til bekymring synes jeg du skal ta det med ro, vekta går gjerne litt opp og ned, det gjorde den iallefall med mini. Overvektig på en kontroll, normalvektig på neste.

Skrevet

Ja, da er hun nok en stor og god jente! Kos deg med foldene så lenge de varer! For før du vet snurten av det så er de borte.. ;)

En unge på 6 mnd er ikke overvektig ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...