~sjiraff~ Skrevet 30. mai 2009 #1 Skrevet 30. mai 2009 Jeg kjenner at hele kroppen min omtrent vibrerer av irritasjon over en unge som siden klokka åtte bare har grini, surva og gnidd seg i øya... Minsten la seg kl 18 og sovnet som en stein. Klokkoa 20 var det slutt. Prøvde ført med kos og sang. Deretter legge han sammen med meg i dobbelt senga (funker 9 av 10 ganger). Han bare gråt og gråt og gnidde seg i øya (trøtt). Til slutt lt jeg han bare klatre ned fra senga og da stoppet gråten og han pekte mot døra og sa sin vanlige "eeeeee" lyd. Etter en stund til så hentet jeg melk, men det var ikke intressant. La han i senga igjen og gikk ut..hyyyyl.. inn igjen, legge han ned og ut... hyyyyl. Endte med at jeg stod ved senga han og la han ned 46 ganger på rad.... Han ga seg for 10 minutter siden og jeg antar han sover nå. Da har jeg holdt på i to timer, og min tålmodighet tåler ikke sånt. Skjer dette flere kvelder tror jeg at jeg er istand til å lukke døra og bare gå... ( (HAR LYST PÅ RØYK!!!!!)
Gjest Skrevet 30. mai 2009 #2 Skrevet 30. mai 2009 Fullstendig forståelig. Både gå og slå. Ikke akseptabelt på noe vis, men forståelig. Røyk. Eller drikk. Hold ut.
Gjest Skrevet 30. mai 2009 #3 Skrevet 30. mai 2009 Vel, nå har vi holdt på med en unge som våkner en million ganger om kvelden /natten og roer seg ikke før vi har holdt henne i hånden i 15 min til hun sovner igjen. Dette har pågått i 2 uker nå. Er på randen av å turne gæren alle sammen her. da er det snakk om at hun våkner omtrent hver time fra hun legger seg til hun står opp, og hun krever at vi sitter ved siden av sengen hennes til hun sovner, ellers er det hyl, skrik og klatring i senga. Når hun våkner etter at jeg har lagt meg, tar jeg henne over i senga til meg slik at hun ikke skal vekke storebror. Og da sover hun godt resten av natten. Holder meg greit rolig når jeg er inne hos henne men banner fælt (stille for meg selv) før jeg går inn. På babycallen kan jeg høre min samboers oppgitte og utålmodige stemme samtidig som han hysjer til han blir rød i ansiktet (tror jeg, høres i hvert fall sånn ut). Det som holder meg oppe og greit rolig er at det er lys i tunnelen. "Er bare en periode", tenker jeg for meg selv og det er vel det som får meg i fra å dunke hodet i veggen...hehe
~sjiraff~ Skrevet 30. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 30. mai 2009 Har ikke røyk ( (men om noen vet hvem jeg er og bor i nærområdet så stikk gjerne innom med en...!) Har funnet meg litt vin, og trøster meg med det... På toppen alt så lå eldste nå og sutret.. Ropte ned og spurte hva det var.. "Jeg frysr..." Dyna ligger ved siden av henne i senga, hun dro den av seg istad da jeg var nede å satte på lybok.. GRRR!
~sjiraff~ Skrevet 30. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 30. mai 2009 Ja jeg har tenkt det allerede noen ganger i kveld... Om noen år så er han hvertfall så gammel at han sover natta igjennom. Og om en 15 års tid så kan jeg jammen gå ut å drikke vin om jeg vil selv om mannen er på jobb og unga er hjemme!
*smula* Skrevet 30. mai 2009 #6 Skrevet 30. mai 2009 Vi er litt frustrerte her i huset også. De siste ukene har pjokken (snart 2 år) vært vanskelig å legge om kvelden. Tidligere har han vært en drøm. Han sitter i senga og sutrer, står og roper på mamma og pappa, vil vi skal synge hele tiden. Så prøvde vi å korte ned på soving på dagtid, ingen effekt. Så vi går ut og inn av rommet hans i omtrent 1 time før han sovner. Hva skal vi gjøre? Noen tips? -sjiraff- IKKE BEGYNN Å RØYKE IGJEN !! DU ER FLINK !!
Faen Skrevet 30. mai 2009 #7 Skrevet 30. mai 2009 Du lar jo ungen styre butikken, så det er kanskje ikke så rart at du sliter med å få minsten til å sove. Vi slet også en stund, men boka til Karin Naphaug -Sov godt reddet oss samme kveld vi satte igang eksperimentet med hennes oppskrift. Noe av det hun er opptatt av er at et barn som klarer å reise seg selv også klarer å legge seg ned selv. Så hvis du har lagt ned h*n 46 ganger!!!!! så har barnet fått oppmerksomhet 46 ganger.... Du "svikter" også når du langt ut i prosessen plutselig henter melk..... jeg sier bare: Kjøp den boka og følg oppskriften. Det funker. Lykke til.
~sjiraff~ Skrevet 30. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 30. mai 2009 Er ikke fan av oppskriftsbøker da jeg mener alle barn er forskjellige. I utgangspunktet er ikke legging noe problem med minsten, men etter noen runder med feber har ting kommet ut av vater. Har hatt små problemer med eldste innimellom også, men aldri noe som ikke har gått over av seg selv i løpet av kort tid. Å la barnet bare hyle er helt uaktuelt for mitt vedkommende.
Faen Skrevet 30. mai 2009 #9 Skrevet 30. mai 2009 Ok det var bare et godt råd. Det funket veldig for oss og "oppskriftene" kan du jo faktisk tilpasse til ditt eget barn. Vi hadde slitt i et halvt år med at han ikke ville sove, når han faktisk sovnet så våknet han 8-10 ganger hver natt og hylte, skulle opp, ha melk, osv. Vi satte av en helg, men brukte kun først 5 min, så 7 min....på fredagskvelden, og ungen sovnet og sov til kl.07.00. Etter det har vi bare problemer etter feber/sykdom. Men da kjører vi oppskriften igjen og problemet er løst. Men hvis du vil slite så vær så god.
Gjest Skrevet 30. mai 2009 #10 Skrevet 30. mai 2009 Føler med deg. Småen har vært dårlig en stund og døgnrytmen har blitt deretter. Det at jeg er høygravid og sliten hjelper ikke det spøtt, men i det minste er jeg ikke røyksugen da. Her satser vi på at det går seg til i løpet av noen dager og inntil videre får småen hoppe rundt i senga og herje til han ikke orker mer ... eller gjøre hva han vil bare han holder seg i senga, så får hu Karin Naphaug mene hva hun vil om det, he he.
Rååååsa på ball Skrevet 30. mai 2009 #11 Skrevet 30. mai 2009 Eier ikke tålmodighet i det hele tatt når det kommer til det der, får lyst til å kaste ungen ut av vinduet eller eventuelt hoppe ut av det selv. Inni meg står jeg å skriker og gauler dobbelt så høyt som ungen mens jeg stryker på ryggen, synger sanger, kiler og dikker. Her er det også uaktuelt å la de ligge å skrike lenger enn det tar for meg å reise meg fra sofaen å tusle bort til soverommet deres. Har hatt en sånn kveld her i dag også og ungen sovnet (forhåpentligvis) for natten for en halvtime siden. Nå sitter jeg på sofaen og gomler usunne greier å ser på jentefilm, helt tom i hodet
giggsi Skrevet 31. mai 2009 #12 Skrevet 31. mai 2009 Jada,og her sovnet lillemor nå faktisk! Blir halvsprø av det.
Gjest Skrevet 31. mai 2009 #13 Skrevet 31. mai 2009 Man kan helt klart bli småsprø, og dersom du har slutta å røyke i tillegg så tror jeg at jeg for min del hadde "daua";) Hehe... På den annen side holder jeg fullt og helt med deg i dette med "oppskrifte". Karin Naohaug er veldig foreldrevennlig, men fokuserer utelukkende på foreldrene og deres behov, ikke barnets behov, etter min mening. Lukke til videre, håper det kommer en god løsning ruslende snart, til alle som plundrer med små "vilikkesovetroll"
Faen Skrevet 31. mai 2009 #14 Skrevet 31. mai 2009 Tillab: Tror nok knerten her ville sagt at metoden var barnevennlig om han kunne uttrykt det selv. Klart Naphaug fokuserer på barnets behov. Barnet skal lære å sove, og barn blir mer harmoniske av å få sove gjennom natta. Helt uenig med deg i at Naphaug utelukkende fokuserer på foreldrene i hvertfall. Sønnen vår har da fått et mye bedre søvnmønster etter at vi fulgte en av hennes oppskrifter. Og den gråten han presenterte den kvelden vi introduserte dette for ham var kunstig og fremprovosert. Man hører om det kommer fra magen eller ikke.
Regnbuens barn™ . Skrevet 1. juni 2009 #15 Skrevet 1. juni 2009 Begge mine barn har perioder hvor det har vært slik som sjiraffen beskriver, veldig frustrende , man blir jo helt gal! Men, jeg er så glad for at jeg har kunnet veilede meg med Karin Naphaug, gjennom de årene som har vært har jeg både hatt hjemmebesøk, og tlf hjelp fra denne flotte damen,i tillegg til førstehjelpskurs i barnehagen her. hun er veldig dyktig i sitt fag, og de som mener hun kun er foreldrevennlig bør sjekke sine facts bedre, det finnes mange ulike teorier om hvordan få barn til å sove, men om ikke grunnprinsippene ligger tilrette så vil uansett ingenting fungere i lengden. Kjempetakknemlig for Karin, hennes tips og råd har ført til mine to uthvilte barn, og vi har kjempefine leggerutiner som ikke innebar tortur metoder av noe slag. Ps: om du ikke har røyk, hva med et glass vin? ;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå