Gå til innhold

Slapp/vid skjede etter fødsel...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er det over to måneder siden jeg fødte, og skjeden er enda slapp/vid. Har gjort knipeøvelser daglig siden fødselen, men når jeg nå kjenner med en finger i skjeden er den veldig slapp og vid i forhold til før, og jeg kjenner faktisk ikke at jeg kniper! Har "blitt fortalt" at jeg kniper riktig, da jeg ikke bruker magemusklene eller setemuskulaturen.

Blir skjeden aldri tilnærmet normal igjen? Gynekologen som sjekket meg på 6-ukers kontrollen mente at ALLE blir videre i skjeden, at det er helt normalt og at sånn er det bare - basta. Men: Jeg klarer ikke å slå meg til ro med det. Kjenner tross alt lite under seksuell aktivitet.

Det føles så utrolig urettferdig (og på en måte også nedverdigende...) å lese/høre om alle som har et fantastisk sexliv etter fødselen og som føler at de har blitt sååå mye trangere.

Er det noe jeg kan gjøre? Hjelper knipeøvelser i det hele tatt når jeg tydeligvis er så ødelagt i underlivet? Vurderer å kjøpe vaginalkuler, men er redd de bare kommer til å falle ut...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

2 måneder er enda VELDIG tidlig! Har du fått mensen tilbake? Jeg merket ekstrem forbedring da den kom tilbake. Virket som om først da trakk ting seg sammen igjen, før det føltes det som et hulrom oppi der.

Knipeøvelser hjelper absolutt! Men det tar tid. Og du må knipe mye, ikke bare i blant liksom.

Gi det iallefall 1 år før du blir bekymret. =)

Skrevet

2 måneder er veldig tidlig ja. Det hjelper veldig å ta knipeøvelser, men det tar lang tid før det blir ordentlig bedring. De sier 6 uker med knipeøvelser til muskelaturen blir litt sterkere, og etter 6 uker må du fortsette å knipe hver dag i mange måneder/ ett år før muskelene blir ordentlig sterke. Også bare tiden, uten knipeøvelser, vil hjelpe masse. Husk at når du ammer vil du ha få hormoner i kroppen (blir en slags overgangs-tilstand). Når mensen kommer tilbake etter hvert og hormonene er i balanse igjen så vil det bli bedre. De sier at det tar ett år før du er tilbake til "normalen" og i gammel kinesisk medisin sier de til og med 2 år. Så fortsett med knipeøvelser og det vil bli bedre med tiden, ikke fortvil!!!

Skrevet

Bare vær klar over at en riktig knipeøvelse faktisk strammer litt i magen. Når du kniper ritkig så trekker du sammen et muskelbånd som går mellom hofteknokene. Det kan du kjenne godt når du ligger på ryggen og kniper. Mange gjør nemlig den feilen at de bare kniper i skjeden og rundt urinrøret, men man skal begynne bak med endetarmen. Det er den største bekkenmuskelen. Kniper du skikkelig i rompa, så kniper du bra i skjeden!

Skrevet

Jeg føler det samme. Og det er så deprimerende :(

Før var jeg traaaaaang. Savner min tidligere vagina. Angrer på at jeg fødte vaginalt :(

Har knepet og knepet. Og deprimerende at gynokologer sier at det er slik man blir etter barnefødsler.

Føler jeg har mistet en del av meg selv.

Skrevet

Alle mister vi mer eller mindre vårt gamle jeg.

Men altså, dersom det virkelig er plagsomt, og man klarer å overbevise legen sin om det, så går det an å bli sydd trangere igjen.

De som vil kan lese om en dame som fikk gjort det i bladet Bedre Helse som er ute nå. Det med bilde av Inger Lise Rypdal utenpå.

Skrevet

Trådstarter her:

Ja, det er fryktelig deprimerende. Nå gikk ikke selve fødselen så bra heller; både sugekopp og tang ble brukt, i tillegg til at både hodet og skuldrene satt fast... Ikke så rart at man blir "ødelagt" i underlivet da. :(

Skrevet

Det er jo mulig at du har fått noen muskler revet av da...

Skrevet

Burde ikke gynekologen nevnt noe om det, om det skulle være tilfellet...?

Skrevet

Nei, for det er litt tidlig å konkludere med at det er det som er problemet. Du må knipe og knipe og først 1 år etter fødsel kan man konkludere med hvordan du ender opp nedentil. Kniiiiiip masse. :)

Skrevet

Sugekopp og tang og slikt GJØR noe med underlivet, dessverre!

Skrevet

Det er lov å sjekke med en annen gynekolog, dersom man tror dette er noe annet enn vanlig endring. Det var først på den 3. sjekken min man oppdaget at en muskel hadde røket.

Skrevet

Hvilken muskel var det da? Og er du plaget med slapp skjede?

Skrevet

Du har nok ikke revet samme muskel som meg. Da hadde du hatt flere problemer enn slapp skjede.

Poenget mitt er heller at du kan oppsøke en gynekolog til, dersom du allerede har vært hos en. Og at det er lurt om du finner en gynekolog som er flink med fødselsskader og slikt. Da vil han/hun kunne uttale seg med sikkerhet.

Skrevet

Trådstarter her, mitt siste innlegg var for øvrig 17:11 1.06.2009.

Når jeg nå kniper kan jeg såvidt kjenne "pittelitt" bevegelse i underlivet, altså når jeg har en finger i skjeden. Tyder det på at jeg har revet av en muskel eller kan det bety at jeg bare er "utrent" der nede nå? Håper så inderlig at det er noe som kan trenes opp over tid...

Har for øvrig ikke problemer med ufrivillig vannlating og jeg klarer å stoppe strålen når jeg tisser - om det har noe å si.

Skrevet

Det tar laaang tid å trene opp bekkenbunnsmusklene. 3-4 månder med daglig trening sier min fysioterapeut. Sjekk bekkenbunnen.no.

Det er jo bra at du ikke lekker, men det er sikkert mye potensial i å knipe. Bare sørg for at du kniper slik at det faktisk har effekt. Mange tulle-kniper, og da blir det ikke bedre.

Skrevet

Kanskje du har fått fremfall ?

Skrevet

Trådstarter:

Jeg spurte gynekologen (som før øvrig var den som tok imot barnet mitt og sydde meg etter fødselen) om jeg hadde nedsunken livmor eller skjedefremfall el.l., hun sa nei. Men etter alle historiene om gynekologer som nekter for at kvinner har problemer med mindre tarmene henger ut av skjeden, så er jeg ikke så sikker likevel... :(

Skrevet

Fremfall kan du sjekke selv.

Har du noen uvanlige klumper/buler i skjeden når du kjenner med fingrene? spesielt når du presser som om du må på nr 2...?

Ser du noe uvanlig når du ser deg i speil nedentil ?

Ja, gynekologer har ofte et merkelig syn på hva som er normalt etter en fødsel dessverre. Og de avfeier folk med "alt er normalt".

Man får litt følelsen av å være overlatt fullstendig til seg selv med problemene sine da ja.

Skrevet

Jeg hadde en slags uvanlig bul langt inne i skjeden flere måneder etter fødsel men den trakk seg tilbake etterhvert. Det er ikke særlig vanlig at unge kvinner får fremfall etter kun en fødsel, men det tar lang tid før alt som er hovent går tilbake til normal tilstand.

Skrevet

hvem er du til å snakke om hva som er normalt eller ei?

Skrevet

Trådstarter her igjen:

Takk for alle svar og "tanker". Nå har jeg fått menstruasjonen tilbake (litt vel tidlig, synes jeg) og har gått til innkjøp av knipekoner. Så nå håper jeg på at ting bedrer seg. At alt ikke blir akkurat som før var jeg i teorien forberedt på, men ikke at alt skulle endre seg så radikalt.

Jeg er i begynnelsen av 20-årene og ønsker ikke å gå rundt med dårlig selvfølelse på grunn av at jeg har født et barn. Så sånn er det. :-)

Skrevet

Trådstarter her:

Jeg antar at enhver endring i ens underliv kan defineres som unormal i den forstand at hvert menneske antakeligvis har sin personlige oppfatning av hva som er normalt etter mange år uten forandringer "der nede".

Jeg for min del har aldri definert eller tenkt på en vid, stor og slapp skjede som normal. Og så kommer vel spørsmålet om hva som egentlig er en vid, stor og slapp skjede...

Skrevet

Bare tull at det er uvanlig med skjedefremfall på unge jenter med bare en fødsel bak seg. Det er faktisk VELDIG vanlig, men ettersom det trekker seg tilbake på noen, nekter legene å gjøre noe med det før det er gått minst ett år. Her er det stygge mørketall, og det gjelder faktisk for det meste av underlivsskader etter fødsel. Mener du at skjeden din ikke fungerer optimalt, stå på ditt, bytt lege, prøv privatklinikk etc til du får gjennomslag. Enkelte ganger kan det være vanskelig å påvise feks rectocele, fordi det hos noen (som undertegnede) bare buler ved avføring. Jeg ble tilogmed utsatt for en lege som mente det var psykisk. Her er inkompetansen ekstremt stor!

Hilsen en av mange som endelig skal opereres for skjedefremfall som har gitt store psykiske problemer etter bagatellisering fra både lege og gynekolog.

Skrevet

Det er du som startet hele rectocele-tråden sant?

Har du bestemt deg for å operere du også altså? :) fortell da=)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...