Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #1 Skrevet 30. mai 2009 Har jobb nå og skal etterhvert ut i svangerskapspermisjon. Etter endt permisjon har jeg flyttet og må derfor si opp min nåværende jobb. Får jeg da arbeidsledighetstrygd dersom jeg ikke får meg jobb med en gang. Evt. baseres den på inntekt i permisjonstiden eller før permisjonstiden. Hvis det baserer seg på inntekt i permisjonstiden vil grunnlaget bli ganske dårlig dersom jeg velger 80%. Vet du noe om dette?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #2 Skrevet 30. mai 2009 Kan du ikke heller velge 100% lønn da, og legge av noen kroner hver mnd sånn at du kan berge bedre inntil du får ny jobb. Da er du litt mer fri til å velge om når du vil starte. Har tom lest her inne (tror jeg) at det faktisk kan lønne seg for noen å gjøre det sånn... Kanskje noe å sjekke ut? Da blir det hvertfall regnet ut fra beste grunnlaget for deg uansett også...
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #3 Skrevet 30. mai 2009 Siden du sier opp jobben din selv får du 8 uker karantene på dagpengene etter at du ble arbeidsledig(og meldte deg arbeidsledig). De ser på de 3 siste årene så om du velger 80% blir det en del av grunnlaget. Det gjorde desverre jeg og kunne jeg valgt igjen ville jeg tatt 100% lønn i permisjonen.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #4 Skrevet 30. mai 2009 Ja, da velger jeg 100% lønn. Melder jeg meg arbeidsledig i permisjonstiden da og slipper unna de 8 ukene med karantene?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #5 Skrevet 30. mai 2009 Nei, du slipper ikke de åtte ukene med karantene selv om du melder deg arbeidsledig mens du er i permisjon. Du kan ikke melde deg arbeidsledig mens du er i permisjon, for da er du ikke arbeidsledig. Men om du tar 100% lønn, kan du melde deg arbeidsledig i det permisjonen din går ut, og hvis du da har klart å legge til side kan det betale karantenen din. Bare vær oppmerksom på at du risikerer å få en jobb, selv i dagens marked.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #6 Skrevet 30. mai 2009 Ja, jeg håper virkelig at jeg får jobb!!! Men, jeg er litt bekymret for om jeg får det da og jeg hadde helt glemt dette med dagpenger. Jeg hadde sett for meg 0,- inntekt etter permisjonen. Kan de kreve at jeg tar en jobb langt utenfor mitt felt? Jobb er jobb liksom...?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #7 Skrevet 30. mai 2009 Det er svært viktig å sende meldekort i karantene tiden. Det er 8 uker karantene fra du registrerte deg rabeidsledig, ikke siden du faktisk ble det.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #9 Skrevet 30. mai 2009 Dersom du sier opp i din nåværende jobb 6 mnd før du melder deg arbeidsledig får du arbeidsledighetstrygd. Dette uavhengig om du sier opp i permisjonstiden eller ikke. Dette fikk jeg opplyst på NAV, og har selv gjort dette.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #10 Skrevet 30. mai 2009 Glemte å si at om du gjør det på denne måten slipper 8 uker karantene, dvs 8 uker der du ikke får utbetalt arbeidsledighetstrygd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå