Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #1 Skrevet 30. mai 2009 Jeg er sammen med en mann fra Beliga. Jeg har det ikke bra i dette forholdet, og har et ønske om å komme meg vekk fra ham. Han er en stor egoist, det bare hans ønsker og behov som betyr noe. Kunne skrevet mye om det, men saken er altså at nå har jeg fått nok og vil vekk herfra. Vi bor for tiden i Belgia, men jeg trives ikke her, og vil gjerne flytte til norge igjen. Vi har en datter på 19 måneder sammen. Hun er født i Norge, er norsk statsborger. Hvilke rettigheter har jeg som mor med tanke på flytting til norge og slikt? Kan han nekte meg å flytte med vår datter? Takk for svar.
Gjest Skrevet 30. mai 2009 #2 Skrevet 30. mai 2009 Hadde det vært slik at dere bodde i Norge og han ville flytte med datteren deres til Norge hadde han måttet hatt din godkjenning, men hvordan det blir andre veien avhenger nok av Belgias lover. Men hvis han virkelig er en stor egoist er det vel kanskje samme for ham hvor i verden dere befinner dere? Ut over det burde du vel prate med NAV og høre hvilke rettigheter du har når du flytter hjem, hvis du tenker på det økonomiske, og da er det vel NAV utland du bør snakke med. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #3 Skrevet 30. mai 2009 Kommer litt ann på har dere ordnet belgisk statsborgerskap også? Mine barn er norske og britiske statsborgere, vi bor i norge og jeg har foreldreansvar og hovedomsorg. Men om jeg flytter sammen med bf der borte må far skrive under på at jeg kan flytte med barna. Ellers må jeg gjennom rettsak. (nå skal ikke jeg flytte dit da men om jeg hadde gjort det.) Så undersøk hvordan det er med lover og regler der borte.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #4 Skrevet 30. mai 2009 Dere bor i Belgia og far er belgisk statsborger, internasjonal privatrett sier da at det er belgisk rett som skal benyttes iforhold til barnefordelingen. Du bør altså ta kontakt med en belgisk advokat eller annen rettshjelpinstitusjon i Belgia for å sjekke rettighetene dine der før du tar med barnet hjem. ( Det vil ellers i værste fall kunne bli regnet som barnebortføring om du bare drar..du vil i så fall miste de fleste rettigheter..). Sørg for å få foreldreansvar og rett til å flytte til hjemlandet fra belgisk rett først. Så til det økonimiske. Nav utland tar seg av norske trygderettigheter i utlandet. Jeg vet ikke hvor lenge du har vært ute ( bodd ute av landet) og under hvilke forutsetninger rent trygdemessig..( frivillig medlem i norsk trygd under utelandsopphold??, arbeidet i belgia, vært hjemmeværende hele tiden etc). Dette KAN ha noe å si for dine trygerettigheter når du kommer hjem. Når du kommer til norge med barnet KAN du ha rettigheter som enslig forsørger FORUTSATT at du har minst tre års direkte forutgående trygdetid, enten som medlem i norsk trygd eller via medlemstid i belgisk trygd som du kan få "overført" for å fylle tre års inngangsvilkåret for en del norske trygdeytelser. Jeg vet for lite til å kunne si noe om du fyller vilkårene for trygdetid eller ikke. Desverre er det en del kvinner som for å "spare" trygdeavgift/skatt vrir seg unna eller av andre grunner faller utenom trygdemedlemskap. I situasjoner som din kan det slå svært ille ut da du dermed kan bli stående uten rettigheter til annet enn norsk barnetrygd.... Det er det lokale nav kontoret der du flytter i norge som skal behandle saken din. For informasjon kan du ta kontakt med hvilket som helst nav kontor..si spesifikt at det gjelder EØS og at du trenger en samtale med en person som behersker dette i forhold til enslig forsørgere. (Nav kontorene i nærheten av grensen er gjerne dyktige på slike spm). Lykke til !!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå