Gå til innhold

Sovenekt! Blir tussete... somebody help me!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ei lita tulle på 3 mnd som i det siste har funnet ut at søvn er oppskrytt... Hun sover normalt en lengre og to korte lurer på dagen før hun legger seg for natta. Men nå i det siste har hun begynt å slå seg heeelt vrang når hun skal sove. Hun er stuptrøtt, men vræler som ei forpint katt når jeg legger henne i vognbaggen i stua. (hun sover i den på dagen og i senga på natta) På kvelden når hun skal legge seg for natten blir hun enda værre. Hun kan herje i opptil en halvtime-time før hun roer seg. Jeg lar henne ligge et par minuter å gråte før jeg går inn og gir henne smokken (som kommer i retur like fort) stryker henne i håret og går ut igjen. Men tar jeg henne i min seng og ligger med henne sovner hun med en gang. Men jeg vil jo hun skal sovne i sin egen seng:(

Noen som har noen tips? Syns liksom hun er litt for liten til å la ligge å gråte for lenge alene også..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kvakken min roer seg gjerne godt hvis jeg holder hånda over øynene/panna hans, med min tommel og pekefinger på smokken hans. (Noe jeg leste om her inne, faktisk.) Han får lov til å klage bittelitt, men gråte alene får han ikke. Da vil jeg heller være hos ham til han sovner. Hvis han er urolig, så jeg må stå der litt (ofte sovner han fint alene) så bruker jeg å prøve å gå ut rett før han slukner.

Når det gjelder dagsoving: Sovner hun ikke hvis du går tur med vogna da? Min (4 1/2 mnd) sovner gjerne fint når vogna står i ro når han skal ha den første duppen sin, men til de andre duppene må han som regel trilles. Sisteduppen (i fire-fem-tida) er ofte greiest å få til i bæreselen, faktisk. Merker at det krever mer å få ham til å sovne nå enn da han var mindre. Han skal jo få med seg alt nå, og har ikke tid til å sove bort dagen! :)

Men altså: Trilletur eller bæresele?

Skrevet

http://www.sovlillebaby.com/

Denne siden hjalp oss VELDIG!!! Der er det bare råd uten gråt :D

Lykke til!

Ps: Vi slet med at han måtte bysses, og ta opp, og legge ned opp/ned-metoden var den som funket for oss.

Gjest yrild
Skrevet

Hei :-)

Vi har prøvd alt.... og noen ting feks opp ned metoden fungerte en periode.

I kveld bestemte jeg meg for at jeg ikke skulle bysse... vi hadde den vanlige nattarutinen, men jeg begynte å synge nattasanger FØR jeg la ham i sengen... fortsatte (lillemann klaget i sengen) å synge og klappet ham på kinnet, ga kosekluten et par ganger imens jeg ordnet klær etc på rommet... til slutt skrek han og da tok jeg ham opp, uten byssing... la ham ned igjen....ordnet klær og sang...tok ham opp.... la ham ned igjen... ordnet klær og sang...plutselig så ga han opp sutringen og begynte å kosebable istedenfor...jeg fortsatte med klær, sortering av klesvask og syngin...og så sovnet han :-)

Så dagens tips er sang og ordning på rommet helt til han sover som en stein... mulig det ikke fungerer i det hele tatt, kan ha vært flaks ;-)

Får se i morgen...

Skrevet

Yrild: Du er jo litt nydelig også da, oppe i all elendigheta ;)

Gjest yrild
Skrevet

Hei :-)

Vi har alltid hatt en pjokk som våkner mange ganger om natten, men det er kun nå den siste måneden at vi har hatt problemer med innsovning, men nå har jeg funnet metoden som fungerer for lillemann. Kanskje du vil prøve den?

Soveritualet gjør jeg helt likt som vanlig; mat, kos, vask, rulle ned persiennen.

Så begynner jeg å synge nattasangen med ham på fanget og legger ham oppi imens jeg synger. Fortsetter å synge og pusler rundt inne på rommet (bretter klær, sorterer skittentøy etc... i dag tørket jeg litt støv der jeg vet det er for jeg så jo ikke mye i halvmørket). I går fungerte det bra - måtte ta ham opp to ganger fordi han skrek (opp ned metoden), i dag fungerte det perfekt - ikke noe skriking og etter 15 minutter tralling og ordning sov lillemann :-)

Før trengte han største tystnad og jeg bare satt ved sengen, men nå vil han tydeligvis vite at jeg er der!

Tror det er morsbindingen som er på gang, så hun vil ikke at du skal forlate henne!?

På dagen har jeg ikke så mange tips... jeg gynger lillemann mellom beina i vognbagen, eller tipper bagen opp og ned med en hånd eller fot... han er nok litt for vant til at han trenger bevegelse for å sove på dagen (på kvelden har han ikke trengt det!).

Lykke til :-)

Prøv det ut!?

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...