cherry coke Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Datteren min er 3 1/2 og veier ca 13, 5- 14 kilo. Jeg har nettopp snudd henne, slik at hun nå sitter forovervendt. Ser at mange på hennes alder bruker bilstoler som man kun bruker sikkerhetssele til (hva de heter?).
Nummer 3 kom i november :) Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 De skal være 15 kilo, tror det har noe med at selen ikke holder igjen hvis ikke...
♥Humblebie™Emilie08 og Leah09♥ Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Det er 15kg ja.. Vist det bilsete du har nå er opp til 18kg, så vil jeg anbefale deg å bruke det lengst mulig og bruke bilsete sine seler. Syns det er fortidlig å la unger på 3,5år bruke bilstol som enn fester med bilens seler..
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 30. mai 2009 #4 Skrevet 30. mai 2009 Du synes det er for tidlig å la unger på 3,5 år bruke bilstol hvor man fester dem i bilens egen seler sier du. Så om det er det tryggeste for barnet, venter du likevel siden du synes det er for tidlig? Til HI: Du bør vente til hun blir 15 kg, ja. Men fra 15 kg er det faktisk tryggere å festes i bilens egne seler enne i en fempunktssele. Det er noe med at belastningen på kroppen blir kraftigere i en sele som ikke er elastisk, enn i bilens egne seler. Blir mer bråstopp på en måte, mens bilens egne belter gir ørlite grann etter sånn at stoppen blir litt mindre brå.
Gidder ikke! Skrevet 30. mai 2009 #5 Skrevet 30. mai 2009 de anbefaler å ha barna lengst mulig bakovervendt i "sete nr 2", og det er opp til 18 kg som regel, men det står ingenting om hva man bør gjøre hvis man snur barnet ved ca 15 kg... om det er best med stol og bilens belte, eller fortsette med 5-punktsstolen. akkurat det der er jo litt vesentlig føler jeg.. hva tenker dere om min laange 2-åring som nå har bikka 15 kg da? kroppen hans er jo fortsatt relativt skjør og her sitter han bakovervendt en stund til. men hvis han f.eks skulle blitt snudd snart fordi han blir for lang, vil jeg jo tro at kroppen hans absolutt ikke hadde hatt godt av en kollisjon med bare 3-punkts sele og en pute/bilstol?
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 30. mai 2009 #6 Skrevet 30. mai 2009 pute: absolutt ikke. Men som jeg prøvde å forklare over: Det er faktisk bedre for kroppen å bli tatt i mot av bilbeltet fordi det gir litt etter. Men så er det om man blir sittende i beltet som er problemet. En liten kropp vil lettere gli ut av en 3-punktssele enn en fempunktssele. Din lange toåring ville jeg definitivt ikke snudd fremover i det hele tatt... Det beste ville jo selvsagt vært å ha de bakover så lenge som mulig. Min yngste bikket 18 kg da hun var tre, så da måtte vi ha nytt sete til henne. Da sjekket jeg en god del rundt, siden eldste hadde vært en del eldre og større da han ble snudd (Hans sete gikk bakover til 25 kg). Det tryggeste ville være å sitte på beltestol med god side- / hodebeskyttelse i bilens egne belter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå