NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 ettersom jeg har mistet en i MA i uke 13 og en baby døde i uke 28, har jeg nå vært veldig obs og forsiktig med hva jeg gjør og hva jeg putter i meg. Jeg rører ikke kaffe,røyk, alkohol, jeg spiser ikke salami eller annet speket mat om det ikke har vært fryst osv osv. altså svært redd for å påføre den lille noe usunt... men i dag fikk jeg kjeft av jordmor. Ho så at jeg hadde suketter i teen... ho sa de var livsfarlige for babyen fordi de var full av aspartan.... og at såpass hensyn måtte jeg kunne ta... er ikke brus full av aspartan også? jeg huske rjo ho levde av brus da ho gikk gravid... Viste alle dere andre at vi ikke må få i oss aspartan i svangerskapet? Er det noen som vet hva dette kan føre til? jeg ble veldig bekymret nå...har drukket te i hele svangerskapet MED suketter:( Skal holde meg unna det nå.
snuffe Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 At aspartam er livsfarlig for babyen er en påstand jeg tviler sterkt på at jordmoren kan dokumentere. Det finnes i det hele tatt lite dokumentasjon på aspartams eventuelle skadelige effekter. Det er frarådet til barn under tre, basert på et føre var-prinsipp. Det er ganske logisk at det små barn ikke bør få, bør heller ikke foster få. Men man vet veldig lite om faktiske skadeeffekter, og jeg fatter ikke hvor hun kan ha fått belegg for en "livsfarlig"-påstand. Aspartam er kunstig søtning og du finner det typisk i en del light-produkter, som saft og brus.
__sommerbaby09__ Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 du bør vel unngå det... pepsi max og andre light produkter... men det er vel ikke helt bevist hvor skadleig det kan være..
Lillevenn33 Skrevet 30. mai 2009 #4 Skrevet 30. mai 2009 Aspartam er hverken bra for deg eller babyen. Det går sikkert helt fint, men jeg ville unngått det videre. Jeg unngår aspartam til vanlig uansett, drikker aldri lightbrus og bruker ikke sukketter. Mange bruker aspartam gjennom hele svangerskapet og babyen blir helt frisk. Men før røykte de og trodde det ikke var skadelig, så det skader ikke å unngå aspartam i tilfelle!
16.10.07&13.10.09:) Skrevet 30. mai 2009 #5 Skrevet 30. mai 2009 hmm.. måtte sjekke om det er det i fun light, og det var det.. men jeg fikk beskjed om å drikke det siden jeg har svangerskapsdiabetes.. av en jordmor sist jeg var gravid? derfor gjør jeg det nå og, siden jeg sikkert har det denne gangen også... Fins det noe forskning på dette?
mrsmir Skrevet 30. mai 2009 #6 Skrevet 30. mai 2009 hei! jeg har diabetes og drikker selvfølgelig light brus. Det fins mange alternativer til aspartam og bruke, natreen f.eks. den er grei og bruke i te og på grøt feks. Det er vanskelig å unngå alt, men jeg syns du skal ta det med ro og nyte en sukett eller to i teen. Legger her ved et dokument som du finner på diabetes. no. Men husk: Alt med måte! Aspartam er trygt Det foreligger ingen ny forskning som tilsier at aspartam er helsefarlig. Diskusjonen om søtningsstoffer, og især aspartam, dukker opp med jevne mellomrom. Like ofte er ernæringsekspertene ute og beroliger. Ernæringsprofessor Christian Drevon minner i sin faste spalte i VG om at de søtningsstoffene cyklamat, aspartam, sukralose og acesulfam K er langt søtere enn sukker: Cyklamat er ca. 30 ganger søtere, acesulfam K og sapartam ca. 170 ganger søtere og sukralose hele 600 ganger søtere enn sukker. - De er alle funnet ufarlige ved bruk i de mengdene som er anbefalt. Dette gjelder både i forhold til kreft, diabetes og hjerte- og karsykdommer, skriver Drevon. Han minner også om rådene fra Sosial- og helsedirektoratet om at barn under tre år ikke bør bruke produkter som inneholder kunstige søtningsstoffer, og de bør heller ikke bruke sukrede drikker. Aspartam er et stoff som er regulert i tilsetningsstofforskriften. Norsk regulering er samsvarende med EUs og baserer seg på EFSAs (European Food Safety Authority) vitenskapelige råd.
Tyra01 Skrevet 30. mai 2009 #7 Skrevet 30. mai 2009 Det er litt forskjellige meninger om hvor skadelig aspartam er, noen steder kan du lese at det er trygt, andre steder fraråder de det. Mye pga at man mener at det foreløpig ikke forsket nok på det til å fastslå at det er helt trygt. Men det er i hvert fall et kunstig stoff som kroppen ikke klarer å bryte ned. Jeg holder meg helt unna aspartam og acesulfam k, både som søtningsmiddel og i lightprodukter, hvorfor ta sjansen tenker jeg. Om jeg ikke vil bruke sukker, så bruker jeg fruktose, som er litt sunnere, og ikke gir like høy blodsukkerstigning som sukker
VinterSol+2 Skrevet 30. mai 2009 #8 Skrevet 30. mai 2009 jeg vil bare si at jeg forstår bekymringen din! jeg har som du, mistet en baby i andre trimester, og ingen vet hvorfor. Jeg har også et fullgått svangerskap bak meg, og er gravid igjen. Selv reagerer jeg på aspartam, med allergireaksjon ala kløe, utslett etc. Så jeg har alltid unngått lettbrus, lettsaft etc. Men aspartam i litt mindre mengder, som i pastiller el, har jeg ikke reagert allergisk på, og dermed ikke tenkt videre på. Derfor spiste og drakk jeg alt som normalt (untatt sef alkohol og de tingene man blir frarådet) og var ganske bekyringsløs rundt dette.og alt gikk jo bra. Andre svangerskap tenkte jeg at "dette har jeg gjort før, ren plankekjøring" men så gikk det altså galt. og ingen kan fortelle hvorfor lillegutt i magen plutselig døde. Jeg har, som man ofte gjør, vridd hjernen min og tenkt på hva jeg har gjort, ikke gjort, spist, ikke spist osv, for å prøve å finne en årsak. Finne en mening i det meningsløse. Noe å skylde på. Men alle tester var jo negative.. og da stod jeg bare igjen med det da, at jeg hadde hatt en viss pica på pastiller med aspartam. det er tåpelig. det er nok ikke grunnen til at jeg mistet. Men likevel sitter den skrekken så dypt i, at jeg unngår det for alt hva det er verdt nå. Bare for å være helt helt sikker. Det jeg prøver å si, er at jeg tror ikke du har skadet babyen din på noen måte, og at om du fikk kjeft av jordmoren din, så har hun nok overdrevet. Likevel tror jeg at du som jeg, når du får slike beskjeder, tar det til etterettning, og tenker at "jaja, så får jeg klare meg uten" så kan du ikke skylde på det heller, om det skulle gå galt. Det finnes mange fine søtningsmidler til te og kaker om du vil unngå aspartam og sukker. (selv er jeg ikke redd for sukker. bare i passe mengder) ikke bebreid deg selv. Det meste slike ting er føre-var og hysteri, det går fint, baby har det bra. Jordmor overreagerte nok, -men vi kan nok slå fast at hun tilhører den gjengen som er skeptiske til aspartam. (og ja, forskerne er ikke helt enige, så du finner mye sprikende informasjon) Huff, har bare lyst til å gi deg en klem jeg... jeg vet hvordan sånne ting føles.. *klem*
Beate og lille snuppelure:-) Skrevet 30. mai 2009 #9 Skrevet 30. mai 2009 Jeg tror ikke aspartan er så skadelig i normale mengder. Jeg drikker som regel pepsi max i helgene og av og til på kveldene (må bare ha av og til). Men har ikke tenkt at det er innmari skadelig for babyen. Orker ikke å være helt hysterisk, må leve litt som normalt selv om jeg er gravid. Men andre koser seg med en iskald øl i sola, så koser jeg meg med en pepsi max. Jeg må kose meg på den måten jeg kan! Babyer som plutselig dør under svangerskapet er selvfølgelig ufattelig tragisk, men det har nok ikke med aspartan å gjøre. Babyer som dør i magen dør svært ofte av hjertefeil eller andre alvorlige forstyrrelser, og ville nok ikke overlevd ute i verden så lenge likevel. Ta det helt med ro du og kos deg med suketter innimellom:-) Vi må ikke bli helt hysteriske her inne!
Minnie_Moon Skrevet 30. mai 2009 #10 Skrevet 30. mai 2009 http://matportalen.no/artikler/2005/2/kan_gravide_drikke_lettbrus gravide kan drikke lettbrus. Alle tilsetningsstoffer som er godkjent er risikovurdert. En av de tingene som undersøkes i en risikovurdering er mulig fosterskade. Godkjente søtstoffer skal ikke ha effekt på fosteret. Vær imidlertid oppmerksom på Mattilsynets råd som gjelder koffeinholdige drikker. Gravide kan drikke: 1 liter cola, energidrikk eller annen koffeinholdig leskedrikk per dag eller 3-4 kopper te eller 1-2 kopper kaffe per dag
Posh, Mathea & Milla;-) Skrevet 30. mai 2009 #11 Skrevet 30. mai 2009 Tidligere var det ingen forskning på kunstigesøtningsmidler som aspartam, MEN det er det nå, og den er nylig kommet ut. Var nettopp på et kurs der vi lærte om blant annet aspartam. Og aspartam er ikke bra! Jeg unngår det så godt jeg kan! Husker ikke alt som ble sagt om akkurat aspartam, for det handlet om mange forskjellige stoffer. Men aspartam trigger blant annet ADHD og slike sykdommer. Det kan og trigge autisme. Og det er kreftfremkallende. Det var flere ting, men som sagt husker ikke alt, bare at det er et farlig stoff. At det fortsatt er godkjent som et lovlig søtningsmiddel er hårreisende, den norske stat passer ikke alltid like godt på den norsk helsen som man skulle tro. Økonomi styre mye, også her i norge, desverre... Kan godt prøve å få i litt fakta om d om du vil? Er ikke ut etter å skremme eller tråkke noen på tærne, men dette er noe jeg tror på og lever etter. Du spurte, jeg svarte:)
Posh, Mathea & Milla;-) Skrevet 30. mai 2009 #12 Skrevet 30. mai 2009 Ville bare legge til en ting:) Det er i allefall ikke din skyld og de sukkettene som kunne til at du hadde en SA og en baby som døde i magen. Så du må ikke tenke på aspartam i den sammenhengen. Synes din jordmor oppførte seg ganske så dårlig, synes det var en utrolig overdreven reaksjon. Håper alt går topp med deg i svangerskapte og at du klarer å nyte det å slappe av. INGEN lever "perfekt"! Vi lever så godt vi kan;)
kirsty*2barnsmamma Skrevet 30. mai 2009 #13 Skrevet 30. mai 2009 Heisann! jeg har selv lest en del om aspartam de siste årene siden jeg er insulin resistent og ikke skal ha sukker. Før jeg går videre og deler det lille jeg vet om dette stoffet vil jeg bare si at det IKKE var den feil at du har mistet, og jeg tror ikke at aspartam fører ikke til spontanaborter, da ville tilfellene med spontanaborter ha økt i takt med vårt inntak av dette stoffet som har økt veldig de siste årene. Der finnes studier som sier aspartam er ufarlig, men der er like mange studier som viser at det er skadelig. Så en kan vel konkludere med at på det nåværende tidspunkt er det ingen som vet. Det eneste jeg vet er at han som oppfant aspartam fant senere ut at det kunne være skadelig og kunne føre til hjernesvulst, så han ville stoppe produksjonen. men han fikk istedet sparken fra selskapet fordi de ikke ville slutte å produsere det. grunnen til det er at det er kjempebillig å produsere (en av grunnene til at det er så mye brukt) og det er 2000 ganger søtere enn sukker. Men en vet ikke hvor mye som er skadelig og hvor mye en tåler og etter hvor mange år dette kasn isåfall være tilfelle. Forskning har også vist at aspatam går gjennom morkaken til fosteret, så fosteret får i seg det mor drikker. I tillegg viser mange studier at aspartam ikke er gunstig for diabetikere da det kan hos mange føre til blodsukkerstigning. Men ikke hos alle. Her er man forskjellig. Mange legger også på seg av aspartam, mens andre har ingen vektøkning selv om de drikker 3 liter pepsi max for dagen. Det beste for gravide er uansett å drikke vann, men jeg tror ikke det skader å kose seg med et glass med aspartamholdig drikke innimellom. Jeg tar meg et glass cola light (eller to) på lørdager jeg, og så drikker jeg vann resten av uken. Når det gjelder spontanaborter tror jeg neppe aspartamen hadde skylden, og jeg synes ikke du skal legge skylden på noe du gjorde eller ikke gjorde. Det er IKKE din feil at du har opplevd det. Det er nok lettere sagt enn gjort, det vet jeg. Jeg har selv 3 SA'er og 4 års prøving bak meg. Jeg synes jordmoren din var veldig uprofesjonell i måten hun behandlet deg, og hun bør ikke spre rundt seg ubegrunnet frykt og gi deg dårlig samvittighet. Hennes jobb er å berolige, støtte og gi råd. Kos deg med litt fun light innimellom, men husk å få i deg nok rent vann i tillegg :-)
Småtorsk Skrevet 1. juni 2009 #14 Skrevet 1. juni 2009 Jordmora di er ei ufølsom hurpe, og definitivt ikke noen rakettforsker. De ofisielle retningslinjene for gravides kosthold (http://matportalen.no/Emner/Gravide) sier ingenting om aspartam, det finnes ingen konklusiv forskning på at det skal kunne skade fosteret, og jordmora burde holde seg for god til å legge personlig paranoia til grunn for å skremme livskiten ut av uskyldige gravide. Når det er sagt, jeg har selv en personlig paranoia på aspartan, tenker "bedre føre var" og prøver å unngå det. Ikke noe galt i det. Men ideen om at du skal ha skada ungen din synes jeg du skal la være der den hører hjemme: I den uprofesjonelle jordmoras hurpehode. Ikke la den plage deg, du har ikke gjort noe gæærnt og ungen din svømmer nok fint rundt i magen din og gir en stor blanke i sukettene du har inntatt. Lykke til videre!
NyttHåp <3 baby nov 09 Skrevet 1. juni 2009 Forfatter #15 Skrevet 1. juni 2009 tusen takk for mange gode svar:) Jeg var veldig fortvilet da jeg skrev innlegget, og bare måtte skrive det ned... Jeg bruker selvfølgelig ikke suketter mere. ikke drikker jeg lettprodukter heller- noe jeg svært sjelden har gjort i det hele tatt. Har jo egentlig alltid tatt hensyn på aspartan, men hadde rett og slett "kobla ut" ang suketter...jeg hadde rett og slett ikke tenkt på at det var aspartan i dem...-selv om jeg burde forstått det. ble veldig frustrert bare av at jeg ikke hadde tenkt tanken egentlig... og den jordmora....jeg bruker ikke ho- ho er for påståelig for meg..verdensmester i alt-men ho klarte ikke å forstå at det var noe som helst galt med de to første- selv om ho faktisk kjente på magen bar noen dager før de døde (alt for små). men nok om det, jeg skal holde meg mest mulig fra aspartanmidler, og skal være litt mere bevist der. Lykke til alle dere andre også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå