Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Min venninne har en datter som er like gammel som min datter, de er begge 5 år. Vi var på besøk her om dagen og da satte hun fram godter, potetgull og kake på bordet og brus og saft til drikke. Men hennes datter fikk ikke en eneste ting for hun mente at hun måtte lære seg at dette var voksen kos og ikke barnekos. Hun nektet til og med min datter å få noe av dette, da ble jeg så irritert at jeg valgte å gå hjem, for det kommer ikke på tale at jeg skal sitte å kose meg slik foran min datter og nekte henne det. Det er ofte slik at hun baker på kveldene etter datteren har lagt seg, rommet hennes er ved kjøkkene og hun kan se ut mot stuen og der sitter far og mor og koser seg med nybakte boller og kaker. Mens hun må ligge på rommet å bli fristet. Hun sier at barnet må lære seg til at man ikke skal ¨få alt man vil ha. Syns det er så fælt å se hvor såret hun blir pga dette.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 Hoioi, høres ut som noen kommer til å slite med en datter som blir crazy etter godterier etterhvert! Nei vet du hva, her i huset lærer man seg at man skal dele. Hvis vi voksne ikke vil at barna skal spise godterier e.l (fordi de ikke skal ha så mye, fordi vi har 1 dag i uka regel osv), så sørger vi for at de ikke får det med seg, dvs det settes frem etter at de har lagt seg. Hvis de er våkne får de enten ta litt, eller de får litt i en egen skål. Godteri er ikke sunnere for voksne enn for barn, og ingen grunn til at vi skal sitte og kose oss mens ungene ikke får. Samme med bakst. Enten får alle smake, eller ingen. Voksenkos er voksenkos og da er ikke barna til stede. De lærer veldig fint at de ikke kan få alt de vil ha på andre måter, hver eneste dag.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Det er jo helt sykt å sette seg å gomle i vei foran henne. Den beste måten å lære barn måtehold på er vel å vise dem at man selv er måteholden... Synes ikke det er trist at jenta ikke får noe, men det er trist at hun må se på at andre spiser og koser seg og ikke får noe selv... Synes det var tøft av deg å gå hjem i protest!
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 Jeg HAR møtt den holdningen før.... En slik oppførsel er i mine øyne å fortelle barnet at det er for lite verdt i forhold til de voksne. Skal man ha "voksen kos" har man det uten barn til stede. Så at voksne har f eks kaffe og boller etter barns leggetid er helt OK i mine øyne. Men da vet selvsagt barnet at f eks neste ettermiddag er det deres tur til å ha SIN kos, uten at de voksne er til stede. Eller at barnet evt får en bolle med som kos i matpakken neste dag siden man sier åpent og ærlig til barnet neste morgen at "far og jeg bakte boller i går etter at du la deg, og tok en prøvesmak , vil du ha DIN prøvesmak med i barnehagen/på skolen"? Og hva skjer når et slikt barn en dag får tilgang til gotteriskåla, konfekteska m m? Jo, det spiser seg fordervet og tømmer eska for å benytte anledningen (hvem vet når den dukker opp igjen neste gang..). Og så må det læres opp til at man ikke får alt man vil! (Men hvorfor gjør mor det da? Hvorfor skal jeg DA tro på det mor sier? Barn lærer mer av man gjør enn hva man sier....) Lærer derimot barnet seg at dette er noe som ALLE som er til stede inntar like mye av (eller helst viser måtehold til ikke får "alt man vil" av) og at den som ikke var til stede (barn eller voksen) får sin part ved en senere anledning, får det en helt annen og avslappet holdning. Og en helt annen opplæring. Da TROR barnet på mor når mor sier at man ikke får alt man vil. For da er det SAMSVAR med det barnet selv får beskjed om og det det ser hos mor.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 Det er ikke bare strengt, det er rett og slett dumt! Sånne folk får jeg fnatt av. Selvsagt skal barna få smake hvis voksne har satt godteri på bordet, elllers får de vente til barna har lagt seg. Er jo rett og slett frekt!
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #6 Skrevet 29. mai 2009 Ja hadde jeg opplevd å være ute på besøk sammen med gutten og så opplevd at serveringen var for meg, ikke for han, hadde jeg spurt rett ut om det ikke var slik at BEGGE var invitertert og like velkomne? Hvis ikke fikk NN ha meg unnskyldt at jeg hadde misforstått, jeg måtte følge gutten hjem. Farvel.... Du gjorde det eneste fornuftige!
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 Jeg har en venninne som gjerne serverer fine konfekter og slikt til de voksne, og barna får da nonstop eller melkerull, eller annen barnekos. Jeg synest det er helt ok, og helt greit. For det første er det bortkastet på ungene som ikke vet å sette pris på det. Samt at det er greit at det er et skille mellom voksne og barn. Men er ikke helt tilhenger av at barna ikke skal få noenting. Men jeg synest det er helt greit om voksne spiser kroneis, og ungene får pin-up. Helt kurant! En skal ikke sitte å gafle i seg, og la de se på. Det er ikke riktig.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #8 Skrevet 29. mai 2009 Syns den sammenligningen var helt på tryne.. Det som beskrives i HI er jo ikke i nærheten av at barna skal få noe annet engang. De skal stå å fristes mens mor spiser.. Skal man ha godterier som barnet ikke skal ha, så skal man heller ikke nyte dette i barnets nærvær! Jeg syns faktisk synd på det barnet, ikke fordi det ikke for godteri, men fordi mor skal lære barnet på helt feil måte. Selvfølgelig har barnet lyst på godis! Nesten en form for tortur..
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #9 Skrevet 29. mai 2009 Det barna kunne velge i var vann eller melk, havrekjeks eller kavring. Hun ble heldigvis ikke sint for at jeg gikk, hun sa det var helt greit for det var opp til meg. Sa pent ifra til henne at jeg ikke kunne godta at jeg ikke fikk servere mitt barn kake og saft. Når de er på besøk hos oss så serverer jeg bevisst bare kaffe og litt kjeks. For da slipper barnet å se oss voksne gafle i oss godsaker. HI
Gjest Skrevet 29. mai 2009 #10 Skrevet 29. mai 2009 Jeg synes ikke dette var strengt, men direkte ondsakpsfullt! Tror ikke jeg hadde helt klart å la være å si det jeg mente om saken her, uansett hvor mye man ikke skal blande seg i andres oppdragelse...
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #11 Skrevet 29. mai 2009 Jeg er ikke helt enig i resonnementet ditt 20:50, men jeg klarer å følge deg. Synes barnet best om nonstop/melkerull eller lignende er det helt OK. Kanskje synes barnet det er helt topp og synes at det var aller mest heldig, mye mer enn de voksne... Men yngste her (7år) er ville nok vært helt uenig. Som broren kom han borti gotteri for første gang et sted mellom 5 og 5 1/2 år, inntil da var han skjermet ved at vi voksne valgte det bort på hans vegne (og samtidig selvsagt på egne). I dag har han en velutviklet og utpreget "voksen" smak på hva som er GODT, sikkert fordi han aldri får noe annet (hjemme) enn "sunt gotteri" (hvilken selvmotsigelse!) som tørket ananas, papaya, banan, eple, rosiner mm, samt innimellom (til store anledninger, som oss voksne) kaker, is og konfekt av den virkelig edle typen. Han ville nok vært dypt og inderlig såret om han så esken med Kong Haakon (hvor han nok ville satt pris på de fleste biter, men ikke alle) på kaffebordet til de voksne, men selv ble avspist med (etter eget utsagn) "vemmelig klisj" som f eks seigmenn. Men forhåpentligvis for veloppdragen til å vise det særlig..... Så at man automatisk resonnerer med at det er et skille mellom voksen og barn og at det å servere voksen kvalitetsvare er "bortkastet på ungene som ikke vet å sette pris på det" godtar jeg ikke. Det er bortkastet på ALLE som ikke har vett til å sette pris på det, barn eller voksen. Men det finnes barn som SETTER pris på slikt, og det finnes (flere enn man skulle tro) voksne som ikke gjør det, men som tenker sukkerinnhold og kvantitet, ikke "god konfekt". Så vurder situasjonen og ikke vær for snar med at "på seg selv (og sine) kjenner man andre".
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #12 Skrevet 29. mai 2009 Kanskje ikke den beste rollemodellen på noe måte. Hva skal barnet lære av dette?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #13 Skrevet 29. mai 2009 Dette er direkte ondskapsfullt, ja! At det går an! Skulle nesten håpe at vedkommende leste dette innlegget. Kanskje hun hadde fått seg en tankevekker!
It's all about me Skrevet 29. mai 2009 #14 Skrevet 29. mai 2009 Strengt nei, det er ondt. Stakkar barn.
Gjest Skrevet 29. mai 2009 #15 Skrevet 29. mai 2009 Jeg har et forslag. Inviter veninnen din neste uke, og server indrefilet med godt tilbehør og en nydelig fransk sjokoladekake - til barna. Til henne blir det kavring og vann. Si at hun må lære seg at det er barnekos, og at hun ikke kan få alt hun peker på....
It's all about me Skrevet 29. mai 2009 #16 Skrevet 29. mai 2009 Ja den støtter jeg. Og husk å legg til at hun må komme sulten for det vil bli masse mat. En hel pose kavring.....
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #18 Skrevet 29. mai 2009 Helt enig, men behøver kanskje ikke gå så langt. Det holder sikker med litt lungemos eller tynn fiskesuppe til de voksne, og "17. mai-pølser" i fri flyt til barna. Så fri tilgang til på isen, med brus til for dem, og mens de voksne tar en kavring med syltetøy og tynn kopp kaffe Mer populært hos barna blir det sannsynligvis også. God idé, 21:34! I dette tilfellet var det godt at i hvert fall ikke DU holdt kjeften på deg!
Solskinnsjenta Skrevet 29. mai 2009 #19 Skrevet 29. mai 2009 LOL! Supert forslag! Denne venninnen til HI er ganske så oppdragende i sin oppførsel, men kanskje ikke i den retning som hun selv ønsker... Husker at det var en Nanny911-episode der en mor bakte cookies med 2 barn, mens det 3 (som vel hadde gjort noe galt) måtte sitte og se gjennom døren mens mor og søsken ummet og koste seg og sa høyt at det var synd at broren ikke fikk smake, for dette var SÅÅÅ godt. Nannyen måtte avbryte mor og kjeftet henne huden full, sammenlignet oppførselen hennes med tortur! Denne moren trenger en oppstrammer selv...
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #20 Skrevet 29. mai 2009 Denne moren minner meg om mine tidligere naboer. De hadde alltid saftige koteletter, fete biffer og kyllinglår på grillen om sommeren. Barna måtte nøye seg med pølser i brød, hver gang. (På lørdagene ellers i året praktiserte de samme greiene). Det endte med at barna gikk rundt i nabolaget og tigget etter god grillmat hos andre...
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #21 Skrevet 29. mai 2009 hehe hadde jeg vært deg, hadde jeg bare servert barna når de kom på besøk, syns det beste er å unngå godteri utenom lørdagene, men hvis jeg skeier ut mens barna er våkne må da de få og. og innimellom må man jo skeie litt ut ;-)
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #22 Skrevet 29. mai 2009 Det synes jeg grenser til psykisk mishandling ja... Barn forstår ikke at mor prøver å lære dem måtehold (slik som hun selv gafler innpå) men tror derimot at mor ikke er glade nok i dem, eller at de må "straffes" slik fordi de ikke er gode nok/ snille nok før de er voksne.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #23 Skrevet 30. mai 2009 Heregud sier jeg bare... jeg hadde en bekjent før (venninne av venninne), som hadde en datter på ca 5 år, dette er noen år siden. Denne dama var helt avhengig av brus (så ille at hun alltid hadde med seg brus på besøk til andre også i tilfelle de ikke hadde selv), men dattera fikk aldri smake et glass av brusen. Hun hadde alltid en 1,5 liters flaske stående på bordet, som hun satt og smådrakk av hele dagen, og kjøleskapet fullt. Greit nok at femåringen ikke trengte å vennes til hennes vaner, men hva med å ta frem brusen etter barnet var lagt?! Skulle hun absolutt ha et glass innimellom på dagtid kunne vel datteren fått smake av og til.. Mange rare folk der ute!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå