Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 før fødsel eller når barnet suger på puppen? hvor mange timer etter fødsel spiser barnet for første gang?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 Melken kommer når ungen kommer:) Ungen kan du legge til med en gang etter fødselen:) Ikke mye melk akkurat da, men en viktig start:) Den råmelken som først kommer, er viktig og helt annerledes enn den melken du senere har.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Noen får melk flere uker før fødselen, nå får det først lik etter. Den første smaken på puppen får de allerede få minutter etter fødselen. Men meleprdouskjon som er stor nok til skikkelige måltider er der alt fra få timer etter fødselen til 3 dager etter. Babyen har som regel litt å gå på, og alle går ned litt de første dagene.
Gjest Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 På meg er den ikke kommet (fram i hvertfall) før etter fødsel. De fikk pupp første gang 1-2 timer etter de var ute sånn ca, men om det ko så mye melk ut da vet jeg ikke. Med tredjemann tok det litt tid før jeg fikk skikkelig med melk fordi han var så dårlig/kvalm etter fødselen at han ikke ville spise, da ble jo ikke brystene mine stimulert til å produsere melk heller, så han måtte få litt mme på kopp av barnepleier 2 dagen før melken min kom skikkelig. Med de to andre hørte jeg at det klukket i strupen (altså de svelget melk) lenge før, en gang i løpet av første døgnet etter fødselen.
Fire småtroll Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 Jeg har fire barn og har ikke hatt antydning til melk før fødselen, men vet noen har det. De første dagene etter fødselen er det råmelk som kommer, det er ikke så store mengder av den, men den er veldig næringsrik og viktig. Uttrykket "melken kommer" bruker vi gjerne når råmelken tar slutt og den vanlige melken kommer i strie strømmer, det skjer gjerne et par dager etter fødselen, noen tidliger noen litt senere. Mine barn har alle tatt brystet med en gang de har blitt lagt til brystet, gjerne etter at de har blitt veid og stelt, kanskje en time etter fødselen er overstått. Men noen barn er veldig slitne, eller veldig oppspilt etter fødselen og vil ikke ha, da prøver du bare igjen om en stund.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #6 Skrevet 29. mai 2009 Jeg fødte på en tirsdag, og det kom litt råmelk mens vi var på sykehust de to første dagene. Fikk skikkelig melk da fredagen kom, altså tre dager etterpå. (da var jeg blitt kjempeøm, for lillefrøkna patta som en gal hele tida for hun var så sulten, hehe!)
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 hvorfor er råmelk viktig? hva er det i den? hvor ofte vil de nyfødte spise sånn ca. hvor vanlig er det at man ikke har melk og burde man kjøpe MME før fødselen hvis ikke man har mulighet å handle før noen dager etter eller kan man bare få det på sykehuset. og et dumt spm.. hvor får man kjøpt MME og hva koster det for nyfødte i en uke.
Gjest Skrevet 29. mai 2009 #8 Skrevet 29. mai 2009 Råmelk er viktig fordi det inneholder masse antistoffer og beskytter babyen mot sykdommer, du kan nesten si at råmelken er som verdens viktigste vaksine. Selv om man ikke ønsker eller klarer å amme, bør man prøve å gi akkurat råmelken til babyen sin (evt pumpe den ut). Hvor ofte en nyfødt spiser varierer veldig, den må/bør få bestemme det selv. Du vil lære å høre/se på babyen når den er sulten. Noen ganger går det bare en time mellom to ammeperioder, andre ganger går det gjerne 5-6 timer. Vanligste er vel et snitt på ca hver 3-4 time hele døgnet. Nesten alle får melk. Jeg som skrev at det tok litt tid med tredjemann, hadde en ganske stor baby, nesten 4,5 kg, og de trenger gjerne mer melk enn små, derfor måtte han få litt mme. Dette var det JM på barselloftet der jeg lå som skaffet og gav ham fra en liten kopp. Jeg synes det er lurt å ha litt mme og 1-2 flasker i hus sånn i tilfelle, men det er ikke noe man må ha. Hvor mye det koster for mme i en uke aner jeg ikke, har heldigvis kunnet amme, så de få gangene/periodene vi ahr gikk mme, har vært for spordarisk til at vi har lagt merke til forbruket. Nesten alle som vil klarer å amme, ikke alle, men de fleste. Det kan dog være litt krevende, for mange er det både smertefullt og vanskelig å få til ammingen helt is tarten, da er det bare å be om hjelp :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå