Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Mulig vi skal bygge hus som har denne størrelsen. I tillegg kommer 4 boder og en sportsbod. Vi er en familie på 3 og forblir nok det. Er det litt lite å bygge hus på denne størrelsen? Når man første skal bygge liksom? Trenger ikke svar om at man kan klare seg på mye mindre, for selvfølgelig kan man det! Men tenker når man første skal bygge, om dette er litt lite?
Gjest Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 Nå er vel neppe jeg den rette til å svare siden jeg elsker mye gulvplass og romlighet og derfor skal bygge hus på ca 400 kvadrat, så ja, jeg synes det er litt lite. Ville nok bygget i hvertfall 150 kvadrat, ikke noe mindre enn det med 1-2 barn, men det er jo min smak da :-)
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Vi bodde på 60kvm da vi fikk barn, med ett barn gikk det helt strålende. Når nr. 2 kom ble det trangt og vi bygde hus. I mens vi bygde leide vi en leil. på 82 kvm, og det var egentlig helt supert, bortsett fra at det bare var 2 soverom. Da var Knerten så liten at han delte rom med oss. Nå har vi altså flyttet inn i huset som er på nesten 200kvm. Og det er mer enn nok. Vi er 4 + hund. Noen ganger kunne jeg faktisk ønsket meg mindre.. Jeg synes ikke at 128 kvm er så lite, men du kan være sikker på at det er mange andre her som mener motsatt. Kommer selvsagt an på hvor stor tomt og hvor mye penger dere kan legge i det. Kanskje øke til 150?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 Tror dessverre ikke vi har mulighet til å øke til 150. Litt usikker på hva det er i totalareal. Hva er det som inngår i primrrom?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 Glemte å skrive at jeg var HI :-) Skulle vi få veeeldig god pris for huset vårt så hadde vi kanskje hatt råd, men tviler på at vi får så mye egentlig. Kommer jo litt an på hva man kan gjøre selv da, evt. Ser det står at man kan gjøre ting selv for prisreduksjon.. Hvordan er det å ha vaskemaskin og tørketrommel på badet?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #6 Skrevet 29. mai 2009 Hvordan er det å ha soverom på 8 m2 (barnerom)? HI
It's all about me Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 Planløsningen har mye å si. En bra planløsning kan få 128 m2 til å se kjempestort ut, mens en dårlig gjør det motsatte. Har du en linkt til huset? Hvis det er et ferdighus da....
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 29. mai 2009 #8 Skrevet 29. mai 2009 Jeg hadde vaskemaskin og tørketrommel på badet da vi bodde på 60kvm, og det gikk helt fint det. Det støver litt mer bare. I primærrom så regnes vel alt det "vanlige", soverom, stue, bad + kjøkken, gang, evt. trapper. Jeg synes forstatt ikke at 128 kvm er dramatisk lite:-)
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #9 Skrevet 29. mai 2009 Har ingen link, dessverre. Vi har fått planløsningen på mail. Den ser ganske grei ut, selv om stua er nok ikke stor. Huset har 1 etg: separat kjøkken (med plass til bord), stue, bad (vaskemaskin og tørketrommel må stå der), soverom, arbeidsrom/gjesterom og gang + trapp. 2. etg har 2 (potensielt 3) soverom, toalett og loftestue. Prisen blir sannsynligvis kr 2.190' for hus og tomt. Carport. Også er det jo 4 boder (under skråtak) + sportsbod.
mamma søker barn-har fått 2 Skrevet 29. mai 2009 #10 Skrevet 29. mai 2009 Vi hadde på 9 kvm da vi bodde på 60kvm og synes det gikk helt fint. Tror ingen barn tar skade av å ha soverom under 17 kvm:-)) Og på Ikea finnes det så mange smarte løsninger ang. lekekasser og annen oppbevaring.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #11 Skrevet 29. mai 2009 Vi har selv 2 barn, gutter på 7 + 11 år. Har ikke noe primærromsmål, siden huset er gammelt og ombygd og må derfor ta et annet utgangspunkt. Huset her har en ytre grunnflate på ca 65 kvm og i tillegg et vindfang med gjestewc (5 kvm?) i alt. Annen etasje er tilnærmet like stor (rundt 60 kvm, grovt anslått). I tillegg har vi kjellerstue (14 kvm), kjellergang, to ganske store boder, ett stort (7-8 kvm) men litt dårlig utnyttet vaskerom og et hobbyrom på samme størrelsen. Økonomien her er slik at vi gjerne kunne bygd på (huset er nedbetalt i løpet av året) og vi har ingen annen gjeld, minst middels inntekter), men vi føler ikke noe behov. Selvsagt er det mange rom som "kanskje kunne vært kjekke å ha" (skulle vi summert opp dem burde huset vært dobbelt så stort, minst...), men behov for dem har vi absolutt aldri følt. Og jo mindre hus, jo lettere å holde rent, så lenge man har plass NOK. Skulle et ekstra barn dukket opp ville det fremdeles vært plass nok, men da hadde enten arbeidsrommet eller gjesterommet (eller helst begge) gått fløyten, om ikke gutterommene skulle blitt mindre (er ca 10-11 kvm hvert nå). Så da hadde nok utbygging blitt vurdert.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #12 Skrevet 29. mai 2009 Og siden man nå diskuterer romplan er denne her (hos 15:08) slik: Stue ca 25 kvm Spisestue (jada!) ca 12 kvm Kjøkken ca 7 kvm (kjøkken og spisestue har skyvedør mellom som normalt er åpen, dør mellom stue og spisestue er med glass,normalt stengt utenom måltidene, men åpnes flittig...) GjesteWC/dusj, ca 2 kvm (liten dusj..) Gang/vindfang ca 10 kvm Tre soverom, hvert ca 11 kvm Gjesterom ca 7 kvm Arbeidsrom ca 4 kvm (syrom, strykerom, hobbyrom) Bad/wc ca 5 kvm (1 vask, alle soverom her har vask på rommet...) I tillegg en gang med en liten arbeidskrok oppe. I tillegg kommer rommene som er beskrevet i kjeller, samt OK garasje her (kjelleren er større enn huset, 12-15 kvm mer, huset har også terrasse...)
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #13 Skrevet 29. mai 2009 Kan du gjøre noen forandringer? Stue med åpen kjøkkenløsning (gir større romfølelse) evt slå gjesterommet sammen med stue, så får du også mer romfølelse. Dere har 1 barn og huset har 3-4 soverom + gjesterom. Selv hvis dere kutter ut gjesterommet, har dere hele 3-4 soverom + loftstue. Det er mer enn nok, selv om dere får flere barn. Huset vårt er 350 kvm og har store åpne rom og åpen kjøkkenløsning. Vi har to barn og 3 soverom + gjesterom/arbeidsrom. Det er mer enn nok for oss og vi har ikke loftstue engang. Jeg ville sett om det gikk an å "åpne" huset litt med å slå ned noen vegger, du "puster" bedre i huset når det er luftig enn hvis det består av masse vegger og smårom.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #14 Skrevet 29. mai 2009 Vaskemaskin og tørketrommel på badet fungerer helt fint og er praktisk medt tanke på skittent tøy. Men man går jo glipp av muligheten for skyllekum og arbeidsbord i forbindelse med sammenlegging/stryking (mer belastning på kjøkkenet...). Og det er greit med en løsning som gjør at man kan "trekke for" vaskesøylen dersom man har gjester, om huset ikke har eget gjestewc.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #15 Skrevet 29. mai 2009 Ethvert soverom over 6-7 kvm går helt fint, om planløsningen er OK, men det ideelle er nok minst 9-10 kvm. Husk at lite barn blir stort barn og stort barn ungdom. Og DA blir 6-7 kvm lite.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #16 Skrevet 29. mai 2009 Enig med 15:36, huset høres i utgangspunktet stort nok ut, men planløsningen avgjør, og jeg tror uansett jeg ville droppet tanken på 4 soverom og sett på det som et hus med 3. Men dere er jo tre, så om man da tenker "hovedsoverom, barnerom, gjesterom" regner loftsstua som lekerom/ungdomsstue og regner rommet nede som et rent arbeidsrom, synes jeg det indikerer plass nok. Men savner et bedre vaskerom, er det mulig å bruke en bod? Ellers er jeg IKKE ubetinget enig med HI i å "åpne opp" huset. Det kommer an på hva en selv trives med. Vi (15:08/15:11) diskuterte en åpnere romløsning før ombygging (vi hadde helt frie tøyler, huset var solid bygget meget godt vedlikeholdt, men ellers var huset urørt siden 1938 (vindfanget unntatt)), så det skrek etter helrenovering, ingenting "å spare"). Vi valgte å beholde opprinnelig romplan med lukket trapperom, adskilt vindfang/gang, adskilt stue/spisestue/kjøkken osv (men slo sammen et lite kjøkken og et enda mindre spiskammers til et brukbart arbeidskjøkken). Og vi har ikke angret! Men noen liker store rom og åpne flater, andre små og adskilte rom.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #17 Skrevet 29. mai 2009 Ikke for lite i det hele tatt med dagens situasjon. Men vurder utbyggingsmulighetene. Noen hus har terrasser, altaner, vinkler mm som formelig skriker "lett og enkel utbygging" mot en. Andre hus må omkonstrueres totalt (med tilhørende kostnad) for å få til en utbygging med et utseende som er OK også etter utbygging. Ikke lett å utvide 8-10 kvm for en rimelig penge i siste tilfellet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå