Gå til innhold

dere som kan litt om stoffskiftet PLEASE se hit!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som så inlegget mitt fra i går skjønner hva dette dreier seg om..

Nå har jeg ringt legen og fått svaret på prøven jeg tok i desember.. altså i starten av svangerskapet da det meste leggges til rette for en liten baby..

Håpet mitt nå er at nivået mitt var mye bedre da enn nå så fosteret iallefall hadde det bra når det viktigste av utvikling skjer med tanke på hjerneskader osv.. uff. blir dårlig bare av å skrive dette igjen i dag.

Fikk bare lest opp resultatene siden jeg ikke fikk snakket med legen og lurer derfor på om noen av dere har noe greie på om disse verdiene er greie..

TSH 292

fritt T4 13,6

Noen som skjønner dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så lett å uttale seg om desse verdiene fordi det er litt komplisert. Leser du på

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=4695

forklarer de hva verdiene betyr nederst i artikkelen.

Det er en egen forening for mennesker med stoffskifteproblem

http://www.stoffskifte.org/Webdesk/netblast/pages/index.html

Der er mange forum og linker til forum som har svært kompetente og erfarne brukere.

Ellers vil jeg forsøk å ringe legen din igjen for forklaring.

Skrevet

jeg synes du skal snakke med legen din om dette resultatet. det blir ikke rett at noen av oss her inne sitter å skriver til dg hva vi tenker eller hva sm er bra/ikke bra. ta det opp med legen din du

Gjest Moave
Skrevet

Jeg vet bare at informasjonen om dette på Internett er ekstremt skremmende og overdrevet (også på nettsidene til stoffskifte.org). Har selv vært fra meg av frykt på grunn av høyt stoffskifte, og leste at det kan gi fysisk og psykisk utviklingshemming hos barnet. Men det skal ekstremt mye til, har jeg skjønt i ettertid. Kan ikke legen din gi deg en skikkelig forklaring?

Skrevet

Ifølge mitt prøvesvar ligger normalverdiene for fritt T4 mellom 11,0 og 23,0. Der ligger du jo i så tilfelle fint innenfor normalen?

Når det gjelder TSH (som går opp ved lavt T4) skjønner jeg ikke helt verdien - det kan se ut som om skalaen som er brukt hos meg er en annen. Mulig det er en litt annen verdi som er testet. Men ikke gå rundt og bekymre deg, be om å få en skikkelig samtale med legen så du kan få ordentlige svar. Sånn kan du jo ikke går rundt og ha det.

Synes forøvrig legen din kan ta seg tid til å forklare resultatene og ikke bare gi dem til deg? For de fleste ikke-leger betyr jo naturlig nok tallverdier lite og ingenting uten å skjønne bakgrunnen for dem.

Min lege tok kontakt med spesialist på sykehuset da mine verdier er lave under svangerskap. Hun fikk beskjed om at det ikke var noe å bekymre seg for akkurat nå, og at jeg skulle ta nye prøver ved seksukerskontrollen etter fødsel.

Men få snakket med legen din - det minste du kan få er en skikkelig forklaring så du slipper å bekymre deg, sannsynligvis helt uten grunn.

Lykke til!

Skrevet

Hvor langt er du på vei? Har du vært på noen ultralyder og sjekket at veksten er bra? Hvis alt har sett bra ut på ul, ville jeg ikke bekymret meg.

Jeg har selv lavt stoffskifte og har gått til spesialist over lang tid, så jeg har lært meg en del.

TSH skal styres mot 1 når man er gravid, men kan ligge opp mot 4 når man ikke er gravid. Det er TSH verdien som er styrende i behandlingen. Hvis du ikke tar levaxin enda, ville jeg raskt fått en legetime og resept. Under graviditet er det også lurt og bli fulgt opp av en spesialist, en endokrinolog, slik at medisinene reguleres riktig. Allmennleger kan ofte ikke nok om dette og du har krav på kyndig hjelp.

Sa ikke fastlegen din noe om dette i desember når du tok denne prøven? Legen din skulle ha satt i gang behandling med en gang.

Spesialisten min sier at det er verre med for høyt stoffskifte for fosteret, enn for lavt. Fosteret tar som regel det det trenger, og etter 10-12 uker produserer det også hormoner selv og er ikke helt avhengig av deg.

Skrevet

Fritt T4 er fin. Den TSH'en din må være feil eller så mangler det et komma der..... Kanskje 2,92 er det riktige svaret??? I såfall er det normalt.

Jeg har lavt stoffskifte og får oppfølging for dette i svangerskapet. Har født to barn før uten at det har medført problemer. Jeg går på tabletter og i svangerskapet dobles dosen. Fungerer helt fint!

Skrevet

hei!

jeg har også lavt stoffskifte og går på levaxin. forrige svangerskap ringte legen min til en spesialist og sjekket hvilken oppfølging jeg skulle ha. fikk beskjed om å ta prøver hver 3 måned. nå forandret ikke mine nivåer seg i det hele tatt under det svangerskapet og har ikke gjort det til nå heller, men de første prøvene har jeg jo tatt på første kontroll i uke 12, og da er det jo allerede gått tre månder, og de hadde vel ikke latt være å sjekke det de første tre måndene hvis det var noen fare for at det var for lavt? søsteren min har også struma, men hun har gått i to svangerskap uten medisin fordi det ikke var lavt nok. begge ungene er helt friske og fine:) jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med prøve svarene da, men jeg tror ikke du trenger bekymre deg. du kan jo eventuelt ringe til legevakten å høre med en sykepleier der om de kan hjelpe deg med å finne ut hva nivåene dine tilsier hvis du er veldig bekymret og ikke har lyst til å vente til over helgen med å snakke med legen din?

Skrevet

Jeg hadde høyt stoffskifte,TSH var 0,23 og normalverdi er 0,4-0,6 tror jeg,fikk ikke noen tbl for det,da jeg var på sykehuset (på UL) så mente de jeg skulle ha medisiner for det,mens legen sa at jeg ikke skulle,så jeg ble også forvirra og ikke minst så blir man bekymret og redd for at noe er galt,men jeg har altså ikke tatt noe (legen min kontaktet andre for og høre om jeg skulle ta medisiner så da måtte jeg stole på det,men ikke gøy når noen sier det ene og noen noe annet)

Fødte iallefall ei frisk jente for 5 dager siden:)

Skrevet

takk for svar GuriMalla-en av hver+1

ja det skulle vært ett komma. Så det ble 2,92 :)

Det beroliger meg og se at stoffskiftet mitt var greit regulert de første mnd av svangerskapet! Nå er det veldig lavt men nå klarer jo babyen seg litt mer uten mitt stoffskifte etter det jeg har forstått. phu. godt og høre.

Nå kjører jeg på med masse levaxin så da tar det vell ikke så mange dagene før jeg begynner å merke litt.. syns allerede synet er litt bedre. skjelver enda og er trøtt og sliten da men regner med det går fort nå.

Jeg trodde det var graviditeten som gjorde meg så seig og rar jeg.. men.. har jo hatt problemer med stoffskiftet i 10 år og burde jo tenke lenger!! dumme dumme meg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...