håpogtro Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Og hva med spekemat (er jo egentlig det samme). Har så lyst på spesielt spekemat om sommeren.... Er det sånn at evnt toxo dør hvis man fryser det først ? Evnt hvor lenge skal det ligge i fryseren da ?
Gjest lillemamsi Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 ja jeg spiser salami og ja jeg spiser spekemat også. du kan fryse det først så er det ikke no "fare" vet ikke hvor lenge. Jeg tror det er utrolig viktig å kooose seg under svangerskapet uten å bli for fiksert på hva man har i seg
ifie Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Nei, jeg gjør ikke det, men spiser det nesten aldri uansett, så det er ikke noe "tap" for meg Det er jo to bakterietyper man skal være obs på. Det ene er denne toxo-ett-eller-annet, og den andre er listeria (?). Den ene dør under dypfrysing - tror det er to døgn kjøttet bør ligge, og den andre dør under varmebehandling. Varmen må da overstige 72 grader for å drepe bakterien. Så kan man jo selv avgjøre hvor nøye/forsiktig/prippen man vil være
Nangiliama Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 Jeg spiser norskprodusert salami og spekemat uten dårlig samvittighet.. I følge jordmor var det ikke noe å bekymre seg for. Men jeg passer selvfølgelig på å spise det mens pakken er nyåpnet, og det er godt innenfor holdbarhetsdato.. - Og så unngår jeg spekemat produert i utlandet for sikkerhets skyld:)
Tyren78-09+12 Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 Har spist det en gang..da var jeg desperat etter salt-pålegg.. Men har hørt at man bør fryse spekemat før man spiser det. Jeg har også veeeldig lyst på spekemat/salami/fårepølse nå som det er mange måneder siden sist jeg spiste det. Skikkelig sug! Men har klart meg så langt..og da skal jeg nok klare meg til september også
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 29. mai 2009 #6 Skrevet 29. mai 2009 Jeg har spist masse salami, og jeg har spist spekemat. Jeg fryste spekematen først, men leste nå nettopp at det med å unngå spekemat gjelder ikke lenger. Husker dessverre ikke hvor jeg leste det, men det var en jordmor som hadde sagt dette. Jeg er 21+1 på vei, og babyen i magen har det bare helt fint
Minnie_Moon Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 Nei spiser ikke noe av det som ikke er anbefalt for gravide... Det å spise spekemat er ikke ensbetydende med at babyen skal bli syk eller skadet. Det går vel stort sett bra med de fleste som spiser det. Men det er faktisk slik at man øker risikoen for å få listeria/toxoplasmose ved å spise spekemat. Og det er en risiko jeg ikke er villig til å ta da konsekvensene kan bli alvorlige misdannelser på fosteret. Synes personlig ikke det er verd det...
Gjest Skrevet 29. mai 2009 #8 Skrevet 29. mai 2009 Jeg spiser salami. Spekemat spiser jeg så sjelden at jeg ikke tenker noe over det. Jeg har ikke for vane å kjøpe det inn selv, men hadde nok spist av det dersom jeg hadde blitt tilbudt det. Så vidt jeg forstod det på legen min er det helt ok dersom det er norskprodusert mat, og det er innenfor holdbarhetsdatoen.
_Lotus_ Skrevet 29. mai 2009 #9 Skrevet 29. mai 2009 Nei spiser ikke noen av delene uten at det har vært varmebehandlet. Jeg har iløpet av studiet sett bilder av nyfødte som har blitt smittet av toxoplasmose under svangerskapet, og selv om det er sjelden så ga det meg en skikkelig støkk, det var helt grusomt.. Et lite tips til dere som er skikkelig glad i spekemat; surr spekeskinke rundt ferske aspargestopper og stek i ovnen i ca 10 min, helt nyyyydelig Ellers kan man jo ha mye god spekemat/salami på pizza eller i pitabrød!
Mam again! Skrevet 29. mai 2009 #10 Skrevet 29. mai 2009 Du sa egentlig akkurat det jeg ville si, Minni Moon, så jeg underskriver bare dette jeg. :-)
Romeren Skrevet 29. mai 2009 #11 Skrevet 29. mai 2009 Bare for å ødelegge moroa... Jeg tror det er en myte at norske kjøttprodukter er så mye tryggere enn utenlandske: Bare se på hvor mange tilfeller med e-coli man har hatt de siste årene! Selvfølgelig: Spis hva man vil, men tror det er litt naivt å tenke "så lenge det er norskt, er det greit." For min del: Skulle jeg ha spist spekemat, ville jeg nesten mye heller gjort det her i Italia, enn i Norge, fordi jeg er mer skeptisk til norske innpakkede kjøttprodukter.. Så hvorfor ikke spise parmaskinke også i samme slengen, mener jeg?
Gjest Skrevet 29. mai 2009 #12 Skrevet 29. mai 2009 Jeg bare videreførte kunnskapen jeg har fått fra legekontoret..
Lillespire ღdesemberbabyღ Skrevet 29. mai 2009 #13 Skrevet 29. mai 2009 Jeg holder meg unna både spekemat og salami. Er jo ikke store ofrelsen i 9 mnd. Står på matportalen at de anbefaler gravide å holde seg unna det, så jeg gjør det, selv om legen mente at salami var ok.
nygift87 Skrevet 29. mai 2009 #14 Skrevet 29. mai 2009 syyyykt lyst på saltpølse men kan jeg spise det på ostesmørbrød når det har verdt i ovnen liksom? Håper på svar for har så innmari lyst på det!!!!!!
Beate og lille snuppelure:-) Skrevet 29. mai 2009 #15 Skrevet 29. mai 2009 I forrige graviditet spiste jeg mye salami, tenkte ikke over at det faktisk var spekemat (og spekemat spiste jeg ikke) he-he... Jaja:-) Denne gangen spiser jeg hverken salami eller spekemat, men har skikkelig lyst på, så vurderer å fryse ned noe i et par dager. Tar ikke sjansen ellers... (selv om de farlige bakteriene er veldig sjeldne). Og man kan spise salami og pepperoni og andre speketing på pizza eller ostesmørbrød (da blir det jo varmebehandlet).
eggstokk Skrevet 29. mai 2009 #16 Skrevet 29. mai 2009 Ja, jeg spiser salami. Både den vi har her hjemme, og chorizo/salami som jeg kjøpte i Barcelona.
kirsty*2barnsmamma Skrevet 29. mai 2009 #17 Skrevet 29. mai 2009 Jeg spiste salami i hele 1 trim, bare MÅTTE ha det :-) Legen sa det var helt greit så lenge den ikke hadde vært åpnet lengre enn 1 mnd. Trengte ikke fryse end eller varmebehandle.
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 29. mai 2009 #18 Skrevet 29. mai 2009 Aldri i verden om jeg hadde turt.. Ikke 10 ville hester ville fått meg til å spise salami eller spekemat.. Har 2 venninner som spiste spekemat og de mistet babyen sin.. For disse få mnd av mitt liv står jeg mer enn gjerne fra å spise slik mat.. Uansett om det er norskprodusert eller utenlandsk.. Har ingenting å si om det blir fryst eller ikke, toxo`en er der unasett.. Hvis du da ikke koker eller steker den..
Nangiliama Skrevet 29. mai 2009 #19 Skrevet 29. mai 2009 Jeg tar heller et par ekstra blodprøver for å utelukke toxoplasmose underveis:) - Er veeldig skjeldent i norge uansett, og slettes ikke uhelbredelig om det skulle oppstå.. Men selvfølgelig damer, det er opp til hver enkelt. La oss nå ikke dømme hverandre for de valgene vi tar. Jeg har ikke noe problem med å respektere folk som ikke tar sjansen, og syntes jeg de kan holde seg for god til å ikke dømme meg for å ha en annen oppfatning om risiko:)
eggstokk Skrevet 30. mai 2009 #21 Skrevet 30. mai 2009 Hei snøfrisk, som jeg skulle sagt det selv. Godt å se det finnes slike smarte og oppgående damer som deg. Spørsmålet her er "Spiser dere Salami? Svaret bør jo være noe i retning av ja, eller nei. Ikke hvorfor man ALDRI i verden tar sjangsen, og jeg er så jævla god at jeg kan godt stå over slike ting i 9 mnd osv. Blir kvalm jeg......
nesten30 Skrevet 1. juni 2009 #22 Skrevet 1. juni 2009 for noen mnd siden var her et kjempebra innlegg om nettopp dette..... skrevet av en som virkelig hadde god peiling på bakterier etc. Hun skrev at toxoplasmose drepes ved frysing..... derfor sier en at en kan spise spekemat dersom man har frosset den først. MEN rått kjøtt, som spekemat tross alt er kan også inneholde listeria. Listeria drepes IKKE ved frysing. Den drepes av varme. Listeria har forårsaket flere tilfeller av fosterdød. Jeg har ventet alt for lenge på denne babyen til å tørre å ta risikoen ved å spise spekemat og salami. Og jeg er veldig glad i spekemat! Hvis lysten blir veldig overveldende kjøper jeg meg heller en pakke fårepølse og steker den. stekt fårepølse er faktisk kjempegodt:)
Lucie*OgGuttaBoys* Skrevet 1. juni 2009 #23 Skrevet 1. juni 2009 Når man har hatt venninner som har mistet babyen sin pga av spekemat, så tar jeg ikke sjansen.. Og ja, jeg kan stå over det i 9 mnd.. Synd at man blir kvalm når jeg skriver om min erfaring om akkurat dette emnet, syns ikke det er noe å bli kvalm over når man har hatt en slik opplevelse som jeg har hatt.. Det er så ufattelig trist for disse 2..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå