Gå til innhold

noen? sjefen har lovd meg 12% iferiepenger men

Anbefalte innlegg

Skrevet

nå sier han at jeg kanskje ikke får det allikevel. For de må trekke meg

i feriepenger fordi jeg ikke er gammel...over 50 år.. skjønte ikke helt dette. Noen som vet. Kan ikke sjefen gi meg 12% feriepenger om han ønsker deg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har du det i kontrakten??

12% avhenger av 4 eller 5 ferieuker - ikke alder..

Så hvis du har det skriftlig skal de jobbe hardt for å unngå det.

Skrevet

hvis han ønsker meg er vell ikke en god grunn??

Skrevet

hææ?

Du har rett på feriepenger, uansett alder eller annet. Han kan ikke velge dette.

Jeg fikk til og med feriepenger av en liten jobb jeg hadde som tenåring, med en månedsinntekt på 5-7 hundre kroner;)

Skrevet

skjønner ikke hva du mener? hvis han ønsker deg??

Altså - det var for å få deg til å velge dem - istedenfor en annen jobb??

Du skal uansett ha feriepenger, men om du får 10,2% eller 12% avhenger KUN av om du ha 4 eller 5 uker ferie i jobben...

Skrevet

Spørsmålet er jo ikke OM hun skal ha feriepenger. Les bedre før du svarer. Det gjelder om hun kan få 12%, det vil da også tilsvare 5 ukers ferie. Ellers er det lovbestemt 4 uker og 1 dags ferie, det vil si 10,2% feriepenger.

Etter loven er det aldersbestemt om du får 5 ferieuker eller bare 4+1dag. Har du ikke 5 uker i arbeidskontrakt, personalhåndbok eller lokal tariffavtale er det 4 uker, og da får du heller ikke 12 %.

Skrevet

uff ble rot. Han ønsker ikke "meg". Han ønsker "det"

Han ønsker å gi meg høyeste sats på feriepenger, men regnskapsfører har sagt at 12% feriepenger kan kun gis til eldre...var denne biten jeg ikke skjønte.

Jeg er jo skuffet da, for jeg forventet mer feriepenger. Men sjefen skulle ringe regnskapsfører engang til og høre om dette stemte.

Derfor spør jeg om noen her vet hva denne regeln er for noe?

i arb avtalen står det bare feriepenger etter loven...

HI

Skrevet

Ferieloven sier at feriepenger beregnes etter sats på 10,2%. For arbeidstaker over 60 år forhøyes satsen med 2,3%. Ferieloven § 10. Arbeidstaker over 60 år har også rett på ekstra ferieuke. Har du feriepenger etter loven i arb.avtalen er det 10,2% du får. Skjønner at regnskapsfører ikke godtar, her må han ev kompensere med lønn isteden.

Skrevet

Har de ansatte hos dere 4 eller 5 uker ferie (ifølge kontrakten din)? Det er det som avgjør.

Sjefen kan ikke gi deg mer feriepenger enn andre nei, men han kan gi deg høyere lønn.

Skrevet

Dersom arbeidsavtalen din sier 5 ukers ferie (eller 12 % feriepenger) skal du ha det. Likeledes hvis det i arbeidsavtalen henvises til tariffavtale som sier det samme. Ellers skal du ha 10,8 % (og da skal da ha 4 uker + 1 dag ferie i løpet av 2009, det SKAL være samsvar mellom ferielenge og feriepenge%).

En som er over 60 år (mener det er aldersgrensen, men har ikke tid til å slå opp nå) pr 1.1.09 skal ha en EKSTRA ferieuke og 2,3 % EKSTRA feriepenger i forhold til dette.

Sier regnskapsfører noe annet enn dette har han/hun enten ikke forstått problemstillingen eller er totalt uoppdatert på regelverket og bør sendes på etterutdanning snarest! Dette sier jeg fordi jeg selv er regnskapsfører!

Skrevet

Unnskyld "trykkfeil i forrige innlegg, satsen skal selvsagt være 10,2 %, ikke 10,8 %).

Skrevet

tusen takk. nå begynner det å bli forklarelig. Jeg har 4 uker ferie, dermed får jeg kun 10,2% i feriepenger. Var vel dette regnskapsfører prøvde å forklare sjefen min. Da blir det kun 10,2%

Da er det sjefen min som har lovet noe han ikke kunne gi. Han er på ingen måte ekspert i dette. Han ville bare være okay!

HI

Skrevet

Ja, har du 4 uker + 1 dag ferie TOTALT i 2009, altså 3 uker sommerferie, + 6 andre feriedager (typisk vinterferie/høstferie fri i påskeuken, fri mellom jul og nyttår) har du resonnert rett.

Regnskapsføreren

Skrevet

Til regnskapsføreren...

Men det er vel sånn at man har rett på 10,2 %?? Det skal vel være mulig for en arbeidsgiver å betale mer feriepenger enn det man har rett til??

Og til HI, si til sjefen at du kan få utbetalt en feriebonus som tilsvarer mellomlegget mellom 10,2 % og 12%. Det har han i hvertfall lov å gi deg!

Du må jo skatte av det da, men det må man jo av feriepenger også, selv om man gjør det mer indirekte...

Skrevet

Og det er selvsagt intet forbud mot å endre arbeidsavtalen med virkning fra 1.1.09, slik at du får 12 % feriepenger (og 5 ukers ferie) i 2010 og videre fremover, så lenge man skriver en endring til arbeidsavtalen. Men da er det viktig at endringen gjelder fra 1.1.09 og at regnskapsfører gjøres UTVETYDIG oppmerksom på endringen, slik at han/hun får foretatt nødvendig korrigering og utregning i regnskapet for de lønningene du allerede har fått (tar 10-15 minutter, avhengig av om bedriften har måneds- eller terminvis periodisering av regnskapet) om regnskapsfører har kopi av alle lønningsslippene dine for 2009).

Regnskapsføreren

Skrevet

Nei, det lar seg nok (i praksis) ikke gjøre, 13:26, fordi feriepengene som blir utbetalt i 2009 er opparbeidet og regnskapsført i 2008. Og 2008-regnskapet er et avsluttet kapittel nå, og rapporteres til skattemyndighetene SENEST i dag. Dessuten krever 12 % feriepenger at det også er TATT UT 5 ukers ferie fra og med 2009. Manglende uttak, plikt til tilbakebetaling av feriepengene, selv om det ikke er "ens egen feil" at man ikke fikk ferietiden man skulle ha (unntaksregler finnes). Hensikten er nettopp å tvinge arbeidsgiveren til å gi den ferien man skal ha, og får betalt for.

En bonus kan man selvsagt utbetale når man vil. Man må ha en skriftlig "avtale", for å dokumentere bokføringen, men den skulle ikke være noe problem å lage, så lenge begge parter er enige :) Og hva man kaller bonusen er revnende likegyldig, så lenge den håndteres som lønn (110A eller 111-A post, for å snakke regnskapsførersk!).

Skatte gjør man av all lønn også feriepenger (som jo egentlig heter ferieLØNN). Men på feriepengene slipper man skatteTREKK. Det slår jo direkte ut i sluttsummen i skatteOPPGJØRET i juni neste år.

Regnskapsføreren

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...