Gå til innhold

Solkrem eller ikke solkrem??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva gjør dere?

Det sies jo at barn under 1 år ikke skal utsettes for direkte sollys, men det sies jo også at de ikke skal smøres med solkrem heller...

HS sa det var greit så lenge jeg brukte en solkrem beregnet på barn,men synes det sies så mye forskjellig på helsestasjonene rundt om. Man kan bli forvirret av mindre:)

Tenker på at mini kan jo bli brent selv om hun ligger i skyggen, sollyset reflekteres jo i bla. vann. Og tynne lyse klær beskytter jo ikke mot strålingen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har også hørt det med at barn under 1 år ikke skal bruke solkrem. Men har aldri hørt hvorfor..

Jeg har kjøpt en solkrem beregnet for barn på apoteket, faktor 50. Jeg snakket med han på apoteket om det og han sa at det er veldig viktig å bruke solkrem på de små fordi de har så sart hud og kan veldig lett bli solbrent og det vil da øke risikoen for hudkreft..

Stoler på mannen på apoteket jeg:)

Skrevet

Hei:) Jeg var på apoteket og spurte om dette, og der sa damen at det er lurt å smøre med solkrem, selv om ungen er i skyggen. UV-strålene trenger igjennom både skyer og anna. ihvertfall nå når det begynner å bli bra med sommer. Kjøpte med meg en solkrem av merket Laroche. Den er uten parfyme og dritt.. parobener, det heter? Jeg tar ihvertfall sjangsen på å smøre med solkrem:)

Skrevet

Jeg har fått anbefalt å bruke solkrem med fysisk filter til babyer, ikke kjemiske. Babyline sin er super! Solkrem med fysisk filter går bare til faktor 25, mener jeg å huske...

Gjest yrild
Skrevet

Dr Hauschka har en til barn med mineralfilter og faktor 50 hvis jeg ikke tar feil, men det var noen her forleden som viste til en test der babyline kom best ut...

Skrevet

har ikke brukt solkrem hittil, men har kjøpt en på apoteket med solkrem 50. Står at det er kombinasjonsfilter, og dama på apoteket sa jeg kunne bruke den på ho,

MEN les nu bakpå at den inneholde parabener! :/

Skrevet

Barn under seks mnd skal ikke bruke solkrem fordi huden ikke tåler det, huden til babyen tåler ikke kjemikaliene i kremene (også de m fysisk filter).

Skrevet

har du relevante linker til dette?

Skrevet

sund fornuft er tingen. Jeg smører inn babyen når det er sterk sol, det er ikke alltid mulig å være i skyggen. Jeg bruker babysolkrem fra soltan (boots) Er litt inne med babyen og, når det er sterkest sol.

Skal man følge råd fra "ekspertene" kan man bli sprø, for der strides de lærde!!

Gjest Tale30
Skrevet

Babyer kan bruke de med fysisk filter fordi disse legger seg som en maskke utenpå huden og trekker ikke inn i huden.

Skrevet

Heisann!

Du kan sjekke uv-varselet for ditt sted her: http://uv.nilu.no/

Her kan du lese litt om solvett: http://www.kreftforeningen.no/forebygg/sol/solvett

Dersom uv-verdiene er mindre enn 3 kan man trygt la vær å smøre.

Jeg smører kun når jeg anser det for høyst nødvendig, og bruker da parfymefri krem med kun fysisk filter (spør der du kjøper, mange barnekremer har kombinasjonsfilter).

En test på solkremer fra i fjor: http://www.klikk.no/foreldre/foreldrerollen/article258411.ece

(og som vanlig kan det ha sneket seg inn mellomrom i linkene, sjekk dette hvis de ikke virker....)

God sommer! :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...