Høna08 Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Selv om poden har vært vanskelig å få til å sove på dagtid har han (ihvertfall i et par måneder) vært relativt grei å legge for natta. Får kveldspupp på soverommet og legger han god og døsig i senga. Da borer han hodet inn i lammeskinnet, jeg går ut og etter noen minutter har han som regel sovnet. Noen ganger begynner han å rope etter en stund, men da holder det å gå inn og si at nå må du sove og det tar ikke lange tiden før han roer seg og sovner. Men de to siste kveldene har vært baluba. Døser av ved puppen som vanlig, legger han ned i senga, han borer hodet inn i lammeskinnet, men så plutselig åpner han øynene og stirrer på meg. Og når jeg begynner å gå bort blir han helt hysterisk. Gråter høyt. Gikk tilbake og satte meg, men roet seg ikke. Etter en stund tok jeg han opp og ammet i søvn, men med en gang han ble lagt ned våknet han og hylte. Tok han opp og ammet igjen, holdt på i ca to timer (!!!!) igår før jeg endelig klarte å bysse han i søvn å legge han tilbake i senga si uten at han våknet. Kan ikke finne noe tegn på at det er noe som plager han, på dagtid er han blid og fornøyd (har ihvertfall vært det de siste dagene). Noen andre som har noe erfaring med unger som plutselig blir umulig å legge? Er dette en fase som jeg kan satse på går over? Faren til poden er litt strengere enn meg og mener vi burde la han ligge i senga og gråte mens vi sitter der inne for å ikke lære han uvaner, men jeg synes gråten hans har vært så utrøstelig de siste kveldene så det klarer jeg ikke. Kan gjøre det hvis det er mer protestere-skriking men ikke sånn som det er nå...
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Jada! Vi opplevde det samme da flisa var 5-6 mnd gammel; plutselig hylskriking ved legging og ville protester. Har også hørt at flere andre plutselig får det samme problemet omtrent på samme tid, og min teori er at de søte små får stadig mer egen vilje, og dermed vil begynne å protestere ved legging...Ikke alle barn som digger å legge seg for natten nei;)
mettemor :) Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 Hvor gammel er poden din da? Vi har akkurat opplevd det samme. Knerten vår har vært grei å legge hele veien, bare han har fått nok pupp og kos. Har aldri skreket når vi har lagt ham. Forrige helg ble han fire måneder. Vi la ham som vanlig på søndagen, og han holdt på å sovne. Så plutselig begynte han å skrike, helt utrøstelig i senga. Tok ham opp, og det ble stille nesten med en gang. La ham ned - og han begynte å skrike i det han traff senga. Sånn holdt vi på, prøvde pupp, bæring, byssing men så snart han ble lagt ned skrek han til. Han sovnet til slutt da, etter over to timer og sov som vanlig resten av natta. Har akkurat begynt med smaksprøver på grøt, så tenkte det kunne ha sammenheng med det. Prøvde å kutte ut grøten uten suksess. Prøvde å legge ham tidligere (har brukt å legge ham 20-20.30, nå prøvde vi 19), og det ble litt bedre. Har holdt på hele uka og spekulert på hva det kan være - tenner? sulten? vondt i magen? redd for å være alene? vondt andre steder? overtrøtt? ikke trøtt nok? Plutselig i går kveld så la han seg uten et knyst! Ga ham pupp, litt grøt og mer pupp og la ham våken i vugga si. Sang et par sanger sa god natt og gikk ut. Og hørte ikke mer fra ham før kl seks i mårrest! Aner ikke hva som har plaget ham hele uka, men krysser alt jeg har for at det ikke var tilfeldig og at han er over lakenskrekken;-) Håper det går over for dere også! ps. Holder med deg når det gjelder å ta opp barnet. Så lenge barnet ikke skriker for å protestere bevisst så synes jeg de skal få den trøsten de trenger. Hvis trøsten er å få komme opp en tur så får det så være. Men så snart han roer seg ned så er det rett tilbake i senga igjen så det ikke blir en kose/lekestund å få komme opp.
Høna08 Skrevet 29. mai 2009 Forfatter #5 Skrevet 29. mai 2009 Gikk det over? Hvordan løste dere det, tok henne opp og trøstet (antar jeg ;-) ) ja? Godt å høre andre som har opplevd det samme. Ble skikkelig lei meg igår etter å ha holdt på i to timer, blir så frustrert når alt plutselig blir snudd på hodet!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 29. mai 2009 #6 Skrevet 29. mai 2009 Ja, altså, etter en uke med 2-3 timers hyling og umulius ved legging inne i sprinkelsenga, så kapitulerte vi mer eller mindre og begynte å trille tur med henne i vogna til hun sovna istedet..Ikke en ideell løsning det selvsagt, så etter en ukes tid med trilling sluttet vi med det, og begynte vi å legge henne for natta ute i vognbagen på balkongen istedet. Det er jo absolutt ikke en pedagogisk riktig løsning i det hele tatt, men siden den funker så utrolig bra, tør vi ikke helt å slutte med den enda;) Nå kan vi bare legge henne ned i bagen der ute, og så sovner hun av seg selv (uten rugging, byssing), iløpet av 5-10 min, uten hyling og protester=) Hun sover der ute til vi selv går og legger oss, da flytter vi henne sovende over i senga si, og gir gjerne et drømmemåltid samtidig. Utrolig nok våkner hun ikke av dette, bare drikker flaska i halvsøvne og sover godt videre i senga si resten av natta..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå