Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #1 Skrevet 29. mai 2009 Jeg har ett sterkt ønske om å ta det. Skal flytte til Usa og tenkte å ta det der. Noen som har tatt det der eller annet sted? Lurer og på om jeg skal ta på helikopter. Det frister egentlig mest. Er bare 21 ,så jeg har god tid.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 Tenker du bare helikopter? Eller helikopter/vanlig sas-flyger eller F16?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Uuuuuutrolig vanskelig og å få jobb som helikopterpilot i Norge. Kjenner en som er det og hun har ikke fått en enste jobb etter utdannelsen, ikke gjorde hun det dårlig heller. Bare et lite obs obs.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 Som en over her sier - veldig vanskelig å få jobb her hjemme etterpå. Da er det flytimer som gjelder, timer-timer-og atter timer. Søk Forsvaret flyskole, de tar opp elever under 24 år og bekoster hele utdannelsen din og gir deg lønn i tillegg. Etterpå får du sikker jobb i 12 år ;-) (plikttjeneste nordpå) Tar du det i USA koster det vel ca 500.000,- Mange som gjør det, og flyr uten lønn etterpå kun for å få timer. En jeg kjenner jobbet som taxisjåfør i mange år her hjemme for å betale for flytimer slik at han kunne søke jobb som pilot og ha nok flytimer på cv'n sin. Skal du bo i USA etterpå, bør du vel sjekke hvordan arbeidsmarkedet er der for nyutdannede piloter.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 Tenkte helikopter eller passasjerfly. Men går det ikke an å få flytimer og timeerfaring utendlands. Som teller når en søker jobb her hjemme senere?
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 Bare husk at det er ulike sertifiseringer i USA og Europa. Så om du tar utdanningen i USA må du ta masse ekstra kurs og trening i Europa senere, det koster rundt 200 000 kr med de ekstra kursene. Men utdanningen er nok lettere å komme inn på i USA, men det er vanskelig å få jobb der borte.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #8 Skrevet 29. mai 2009 Ikke bare bare med pilotutdannelse, vil definitivt anbefale deg å søke luftforsvaret, de aller fleste piloter her til lands har laaaang erfaring som pilot i forsvaret før de begynte med komersiell trafikkflyging. Har en fetter som tok privat utdannelse, og han fikk ikke jobb på åresvis. Endte med vareflyging i et bortivekkistan-land etter 5 år på søker'n. Ikke for å ta fra deg motet, men det er ikke bare å søke jobb i SAS etter skolen, altså.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #9 Skrevet 29. mai 2009 Takk for gode råd. Men er det noen som har tatt sertifikat på helikopter eller passasjerfly utendlands. Og som har fått jobb her hjemme? Hvor mange år tok det?
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #11 Skrevet 30. mai 2009 Trafikkflygere rekrutteres fra både sivilt og militært utdannede piloter. Utdannelsen i Luftforsvaret foregår i Norge og USA. I Norge skjer flygerutdannelsen ved Luftforsvarets flyskole på Værnes utenfor Trondheim. Man får lønn under utdannelsen og de som fullfører utdannelsen får fast jobb som flyger i Luftforsvaret. Man skal være klar over at ved å ta militær flyutdannelse binder man seg for ca. 15 år i Luftforsvaret (inkl. 2-3 års utdannelse). Dersom man ønsker å ta en sivil flyutdannelse er tilbudet veldig variert. Man kan ta sivil flyutdannelse i Norge eller i utlandet. Felles for sivil utdannelse er at man må selv bekoste den, og det er en relativt kostbar utdannelse uten at man er garantert jobb som flyger. Ved noen få godkjente skoler er det mulig å delvis finansiere utdannelsen ved hjelp av statlig studielån. I Norge finnes det forskjellige tilbud. Luftfartsmyndighetene i de fleste europeiske landene, deriblant Norge, har innført felles bestemmelser (JAR-FCL) når det gjelder utstedelse av flysertifikater. Det betyr at dersom man tar en flyutdannelse i et av disse landene vil sertifikatene også være gyldig i de andre landene som har sluttet seg til denne avtalen. Tar du for eksempel utdannelsen og sertifikater i Storbritannia, vil du kunne ta ut norske sertifikater basert på de britiske sertifikatene. Generelt kan man si at sivil flyutdannelse utenfor dette området, for eksempel i USA, vil medføre en konvertering til norske sertifikater som er både tidkrevende og kostbar. Det skal sies at noen flyskoler i USA utdanner flygere etter de felles europeiske bestemmelser slik at en konvertering til for eksempel norske sertifikater blir langt enklere. Du kan også søke å utdanne deg til flyger på private skoler. Mange piloter i de større selskapene er utdannet på privatskoler. Vær klar over at dette er en dyr utdanning (minimum 600.000.-)
Miss Misantrop Skrevet 30. mai 2009 #12 Skrevet 30. mai 2009 Hvis du bestemmer deg for fixedwing kan du sende meg en mail på [email protected] så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan. Fly er gøy. Ting jeg lurer på: Har du oppholdstillatelse i usa? I så tilfelle for hvor lenge? Har du barn og mann? Ikke noe stress å konvertere fra faa til jaa, ca 100 000 hvis du flyr greit.
Anonym bruker Skrevet 30. mai 2009 #13 Skrevet 30. mai 2009 Ja, mange med utdannelse fra usa som har fått jobb i Norge. Det tar nok ca 3- 4 år fra man begynner. Ting tar tid, dessverre. Teoretisk er det mulig på et par år. Dette med forsvaret ler jeg litt av. Da skal du ha topp fysikk og i det heletatt være litt spesiell for å komme inn, dessuten har de 12 års bindingstid.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå