Gå til innhold

bør man (full)amme en som er 2,5 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, og en mor ammer fremdeles sitt barn på 2,5 år. Barnet vil ikke spise mat i barnehagen, ikke engang grøt eller frukt. Barnet drikker også veldig lite, og blir fort slapp. Barnet har korte dager i barnehagen (ca 9 - 14/15). Når barnet blir hentet, ammer mor i garderoben. Jeg vet at hun ammer om natten også, opp til 4 ganger hver natt. De får ikke i barnet annen mat hjemme heller, det bare smaker litt og spytter ut igjen. Syns dette er spesielt, men vet lite om amming da jeg ikke har barn selv. Er det noen som vet noe om dette? Er det skadelig for barnet å nærmest bli fullammet i en alder av 2,5 år?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmmm, det er jo merkelig at ungen ikke vil spise noe, da. Jeg har ammet begge mine lenge, og de har vært selvregulert. I perioder har det vært mye amming, men de har spist likevel. Det skal de liksom ha begynt med helt av seg selv i den alderen... I korte perioder ved sykdom og slikt har jeg jo nærmest fullammet i den alderen også, men da er det jo en god forklaring.

Når man er to og et halvt skal man også ha annen mat enn morsmelk. Jeg vil tro det ligger en eller annen greie bak dette hos barnet - sykdom altså. Vet du noe om h*n er undersøkt med tanke på store mandler, reflux eller andre fysiske plager?

I og med at barnet sannsynligvis har en eller annen grunn til å ikke ville ha mat (det er ikke nok med at de har fri tilgang til puppen, "alle" barn i den alderen velger å spise mer og mer mat) så er det jo egentlig flott at hun nattammer enda. Ellers ville det jo blitt fryktelig lite næring på ungen...

Skrevet

Det som slår meg er at det sannsynligvis er problemer med spisingen av en eller annen grunn. Det er flott med amming hvis man orker det, men barnet burde nok ha annen næring også. Kanskje det er noe man kan ta opp på et foreldremøte, for hvis barnet har problemer med spisingen burde jo dere i barnehagen vite om det tenker jeg slik at dere og foreldrene kan spille på lag.

Skrevet

Nei barnet bør få fast føde fra 6 mnd alder, for en gang må de jo spise ordentlig mat uansett.. Men er enig i at det kanskje er medisinske grunner for at han blir fullammet? Synes det nesten er litt sært at gutten er så gammel og enda ammes og ikke kan spise noen annen mat

Skrevet

Et barn på 2.5 år skal ikke fullammes, da skal det være medisinske grunner, og da ville jeg vel tro dere hadde fått beskjed, og at det hadde vært satt inn andre tiltak også enn mors melk. Barn som ikke lærer å spise vanlig mat kan faktisk sulte seg veldig syke på den måten der!

Vet mange ammer barnet lenge, men et barn på 2.5 år har alt for stort energibehov til at det dekkes av amming.

Det at mor også ammer i garderoben når hun henter ville jeg reagert på om jeg jobbet der. Er det nødvendig kan man da alltids finne et mer rolig og skjerma sted enn en garderobe.

Ta det opp i en samtale med mor..

Skrevet

Akkurat det med å amme i garderoben synes jeg er helt opp til mammaen og barnet. Det er det ingen som trenger å legge seg borti om de selv synes det er greit å amme der ;)

Jeg tenker at om et barn på to og et halvt år bare vil ha pupp, så MÅ det nesten ligge noe medisinsk i bunnen her? Jeg kjenner mange barn som har fri tilgang til pupp i den alderen der (inkl. mine egne to), og ikke en gang er i barnehage, men hjemme med mamma. De spiser for det meste mat, og litt pupp til kos. Og kanskje masse pupp når de er syke, men det er jo greit. Alternativet da er jo ofte barn som ikke får i seg noen ting. Nei, få de til å sjekke opp om det er noe galt. Jeg vet jernmangel kan gi spiseproblemer pga. slapphet. Og store mandler/falsk mandel eller andre ting i munn/svelg kan gjøre det vondt og vanskelig å spise. Reflux kan gi smerter, og det kan hende morsmelk er bedre for barnet (altså det oppleves mindre smertefullt) slik at det velger bort mat og drikke.

Jo mer jeg tenker på dette, jo mer sikker blir jeg på at det ligger en eller annen grunn hos barnet. Var det mammaen som hadde hindret barnet på noen måte, så hadde barnet i alle fall spist bra i barnehagen. Da er jo ikke puppen der...

Skrevet

Høres ikke bra ut.

Må ihvertfall minimum få jerntilskudd. Men kanskje også annet. Jeg vet ikke. Kontakt helsestasjonen i kommunen for å høre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...