Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Jeg hadde god inntekt i fjor. Tente rundt 350.000 i året. Når permisjonen jeg nå er i går ut , i juni, vil jeg ikke ha noe jobb å gå tilbake til. Har sagt opp og skal begynne å studere, 67% fom. høsten av. Dette ble bestemt før det viste seg at jeg skulle bli alene :-( Nå blir jeg alenemamma, men selv om økonomien er dårligere så tenker jeg å fortsette studiedrømmen i halvannet år og få en utdannelse. Vil bo sentralt i oslo da det er greit å bo i nærheten av skolen samt pappan til datteren min slik at de enkelt kan ha noe samvær. Ufattelig dyrt å bo i denne byen. Regnet ut at jeg må tåle rundt 9000-10.000 i husleie for en ok bolig til meg og lille snuppa. Tenkte å søke bostøtte i husbanken. Men hørt at de tar utgangspunkt i fjorårets ligning når de beregner støttebehov? Jeg kommer jo ikke til å tene annet enn støttepengene fra NAV (os , småbarnstillegg, barnetrygd samt barnebidrag fra bf og kontantstøtte) tar kanskje en deltidsjobb etterhvert annenhver helg (de helgene pappan har snuppa). Kan jeg ha rett på bostøtte? Hvordan søke uten at de tar utgangspunkt i ligningen? I en innmari forvirret periode nå og trenger bare å få litt kontroll på livet mitt etter sjokkbruddet.. :-(
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #2 Skrevet 29. mai 2009 alltid trist når det skjer, men alt ordner seg Du kan søke på dagens inntekt mener jeg. Var hvertfall sånn før. Men da må du fylle ut skjema som du får i kommunen og ha med alt av inntekt (lønn, bidrag, os, er usikker om barnetrygden blir regnet med) Men om du spør der så får du nok svar Lykke til
Mini2007 Skrevet 29. mai 2009 #3 Skrevet 29. mai 2009 Du har en egen kolonne i søknaden, der du kan forklare hvorfor du har gått ned i inntekt, de tar hensyn til det.
Leeloo76 Skrevet 29. mai 2009 #4 Skrevet 29. mai 2009 Hvis du søker med situasjonsdato og ikke med likning så tar de med mer som inntekt, bl.a bidraget. Får du støtte fra lånekassen tas også den med (både lån og stipend). Ville bare tipse om dette når det gjelder bolig, her kan du få en nogenlunde edruelig priset leilighet, ligger 5 min fra Helsfyr T-bane. http://www.optimo.no/pc-22-41-Gr%C3%B8nvold-Boligstiftelse.aspx Det ligger godt skjult inniblant bebyggelsen, så det er veldig stille der. De er ganske strenge på inntekt og betalingsevne så det er ikke mye bråk der (ikke at det bare er mennesker uten inntekt som bråker altså, men en del slike stiftelser har en tendens til å bli oppsamlingssted for narkomane alkoholikere). Vi bodde der frem til januar i år, veldig greit sted, Betalte 7200 for en 2 roms på 50 kvm, noe som holdt for oss. Jeg valgte å sove på stua, men soverommet hadde vært stort nok til oss begge. Standarden er vel midt på treet, litt variabelt, men ingenting som er dårlig. De fleste leilighetene har uteplass/balkong. Det finnes også 3 roms der så vidt jeg vet.
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 Du kan finne nilligere leiligheter hvis du tar turen litt ut av sentrum. Jeg bor litt utenfor og betaler 6800 kr for en flott leilighet på 50 kvadratmeter. Med stor balkong i tilegg :-) Det er en toroms leilighet men jeg bor alene med barna så jeg sover på stua. Og det tar bare 25 min med buss/bil til sentrum. Bussene 2 av de går hvert 10 min på dagen og 15-20 på kvelden så problemer å komme seg noe sted er det ikke. (Og 3 bussstop unna er det også tbane.) Men jeg anbefaller at du tar kostnaden med å sette annonese om leilighet ønskes leid på finn var slik jeg fant min. Og jeg fikk mange tilbud av utleiere innefor min prisklasse som jeg jo skrev ned.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå