mayaya Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Hei! Vi vurderer å ha dåpen hjemme og lage maten selv. Eldste sin dåp hadde vi borte, med ganke så fancy koldtbord... Så hvordan klare å lage noe som blir like bra? Hva bør vi ha med? Hva gjør det lille ekstra? Og har du oppskrifter til rettene i tillegg, blir jeg lyyykkelig
Frk. uflaks Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Hjemmelaget potetsalat er hvertfall en slager her i huset;) skal se om jeg finner oppskrifta ellers kan du jo servere laks/fenalår/karbonader, eggerøre, diverse salater( holder sikkert med 2). og brød/loff da. Kanskje også en varm rett?
cammiss Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Vi hadde spanske kjøttboller- (varmrett)- masse godt brød- aioli.- oljer osv- litt mer tapasaktig- Sats heller på ferre retter og mer av hver. "Pille selv" reker og tilbehør kan jo også passe godt i disse tider. et par store deilige salater- passer også godt inn- gjerne med forskjellig tilbehør der også. Lykke til
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 Standard her er hjemmelaget karbonader, potetsalat, kyllingsalat og rekesalat. Ovnsbakt laks, røkelaks og eggerøre. Rosatbiff, kokt sinke.. Salat og brød.
Himmel og hav Skrevet 29. mai 2009 #5 Skrevet 29. mai 2009 Her er et par salater som er knallgode. Potetsalaten er mye bedre enn den tradisjonelle majonesvarianten og passer ypperlig til både spekemat, grillmat og annet. Potetsalat fra Østerrike (4 pers) Ingredienser 8 mellomstore poteter (gjerne nypoteter) ½ rødløk 1 ss sukker 2 ts salt hvit pepper 3 ss soyaolje 2 ss hvitvineddik ½ dl oksekraft Fremgangsmåte Kok potetene med skall til de er møre. Mens de koker så kutter du løken i små terninger og legg den i en bolle sammen med sukker, salt, hvit pepper, soyaolje, eddik og oksekraft. Skrell og skjær potetene i skiver på 5-6 mm og bland med dressingen. La den avkjøle før servering. Eggesalat til 6 6 hardkokte egg 1/2 løk lettmajones salt og pepper grassløk eller dill Kok egg i 10 min. Når de er kalde så deler du dem i eggedeleren først den ene veien, så den andre. Ha dem i en bolle sammen med finhakka løk. Ha på så mye lettmajones at det blir en saftig blanding, smak til med salt og pepper. Ha på frisk dill eller gressløk rett før servering. Ellers så ville jeg gått for ting som kan gjøres klar i forveien og bare varmes raskt når dere kommer hjem. Kjøp rå kyllinglår eller vinger, mariner dem i en ferdigmarinade ( f. eks black boy sine) Stek dem i ovnen dagen før, og bare varm dem litt i stekepanne eller i ovnen før servering. Lag spicy kjøttboller( masse oppskrifter på nettet), lunk dem i mikroen osv. Jeg ville hatt et fat med et par gode oster (brie, blåmugg og f. eks Port salut), og noe barnevennlig hvis det kommer mange barn. Sist vi hadde koldtbord så hadde vi et barnejhjørne med kjøttboller, leverpostei, bringebærsyltetøy, sånne brødpinner (husker ikke hva de heter) og fruktspyd. Fruktspyd var så populært blandt de voksne også så de fikk bein å gå på :-) Lykke til!
mayaya Skrevet 29. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. mai 2009 Oi, så supert Tusen takk for tips og oppskrifter! Er det flere som vil dele sine favorittoppskrifter med meg?
sol2002 Skrevet 29. mai 2009 #7 Skrevet 29. mai 2009 Jeg holder på å lager til dåp nå til helgen, vi blir 22 som spiser og vi skal ha koldtbord som jeg lager selv. Dette skal vi ha: Kyllinglår Perlehøns (kyllingkjøttboller, med grandiosa rømmemiks-krydderet i) waldorfsalat svinesteik som pålegg roasbeef skinke med eggerøre laks med eggerøre hjemmelaget karbronader hjemmelaget vårruller potetsalat grønn salat kanskje reker/krabbeskal
sol2002 Skrevet 29. mai 2009 #8 Skrevet 29. mai 2009 For å beregne pålegget så beregner de 2 sneier/skiver per person
jordbærsjokolade Skrevet 29. mai 2009 #10 Skrevet 29. mai 2009 Vi skal ha dåp snart og dette er noe av det jeg tenker på, skal ikke ha alt altså men har ikkebestemt oss ennå Koldtbord Laksemousse Laksepate med philadelphia og vårløk Vegetar makiruller Spekefat/kjøttpåleggfat med remulade og majones og melon Hjemmelagde karbonader med løk Sitron og hvitløk-kylling Små Kjøttboller (med vårløk, hvitløk, salt, pepper, paprika i tomatsaus av hakkede tomater, rødvin, løk og krydder) Tomat og mozzarellasalat med olivenolje og basilikum Grønn salat Potetsalat Fat med tomat, agurk, salatblad, paprika, druer etc. Ostefat Aioli Godt brød Focattia Til barna Pølser Kyllingnuggets Kyllingspyd Ketchup Dipsaus Pommesnoisettes
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå