Gå til innhold

Linsesuppe + seikarbonader + paprikakylling/-høne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter anmodning på annen tråd (nonymforum) legges disse oppskriftene ut. Signe maten!

Linsesupper (stor porsjon minst 6-7 personer, halvparten voksne, halvparten barn, til kvelds)

4 dl linser, bløtlagt i 2 timer

1 ¼ l vatn

1 l kjøttkraft, ikke for sterk

4 (store) gul kepaløk, grovhakket

4 ss smør

½ ts pepper

1 ss paprika

1 ss (sterk) karry

800 g tomatbiter i juice (vanligvis 2 bokser)

4 store poteter, i terninger

3-4 ss koriander, tørket (krydder)

1 sitron, skrellet, i skiver

Evt 50 gram friske erter og 1-3 båter hvitløk

Kok linsene i vann og kjøttkraft i 40-45 min. Fres løken blank i (stor) jerngryte, tilsett alle krydder (og evt hvitløk). Hell tomatene over og la småputre i 15-20 min. Hell linser og kokelake over i jerngryta. Tilsett salt og la bli GODT varmt. Garner med med sitronskiver og evt friske erter., og serveres med grovt brød.

Seikaker (2 voksne + 2 barn)

500-550 g seifilet

4 ss smør

1 løk, finhakkt

2 egg, store (egga er er 70-75g)

2 ss hvetemel

1 ss yoghurt, kan godt utelates

2 ts salt

¼ ts pepper

1 dl tørket brød, finknus (1- 2 skiver)

3 dl H-melk (ikke noe annet!)

2 ss dill (tørket)

1 ss finrevet gulrot

½ kg gulrot

¾ kg kokte poteter

Mal fisken i hurtigmixer(kraftig blender). Fres løken i halvparten av smøret. Kjør alt, untatt melk og 1 ss dill til jevn farse i hurtigmixeren (25-30 sek?)

Finknus brødet (i plastpose, hammer + litt vrede anbefales....). Form farsen som kjøttkaker og vend den i brødet. Stekes i panne 5-6 min/side, svak/middels varme.

Melk og dill has i panna etter steking av seikakene. Tilsettes jevning av 1-2 ss mjøl utristet i litt vatn. Kok opp og la putre i 5-6 min. Kakene serveres med sausen, kokte poteter og finrevet rå gulrot evt smakt til med litt sitronsaft.

Kan også lages med makrellfilet (men da blir det ikke seikaker....). Bytt i tilfelle dillen ut med 2-3 ss tomatpure.

Paprikakylling (-høne) og potetgrateng (2 voksne + 2 barn)

1 stekt unghøne (1200-1250 g rå vekt) NB! Stekt, ikke grillet!, skinn fjernet, delt i 8 biter.

1 ss smør

Salt/pepper/paprikapulver etter smak (ikk1e vær så forsiktig, da..)

1 rød paprika i grove strimler (ikke for liten)

2 store gul kepaløk i skiver

1 boks hermetiske tomater delt i 4

¼ l yoghurt naturell

Basilikum, merian og evt grasløk etter smak

10 melne poteter, helst Kerrs Pink, råskrelte, i ½ cm tykke skiver, vasket og tørket.

H-melk

¾ av løken, paprika, paprikapulver, salt og pepper freses lett. Tilsett tomatene og (minimalt med) tomatjusen. Tilsett yoghurt. La surre i 15 min. Tilsett kyllingbitene. Krydre etter smak. Serveres med grateng av poteter og løk.

Potetgrateng

Legg potetskivene og løken lagvis i ildfast form. Krydre med salt, pepper og basilikum. Slå over 3 ½ dl H-melk. Dryss evt over 1 ss revet ost. Bakes i ovn (ikke varmluft) i 200 grader 50-60 min. Settes i ovn sammen med 1 skål kaldt vann til fordamping. Spe evt med mer melk underveis om gratengen ser tørr ut.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...