Gjest yrild Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Hei :-) Jeg er utrolig trøtt i dag og blir nesten sint av de innleggene der noen skriver om "å uff barnet våkner fortsatt om natten og er nå 4 mnd...1 gang om natten... Lillemann på 5 1/2 mnd våkner 5-8 ganger om natten!! Og har gjort dette siden fødselen (med unntak av to uker der vi drev med opp ned metoden... som plutselig ikke virker lenger...). I tillegg har det blitt vanskelig å legge ham og han sover også bare halvtimeslurer på dagen så.... nesten ikke søvn på mamma... (kun to ganger siden fødselen at jeg har sovet mer enn 3 timer i strekk!) Er det flere enn meg som har veldig våkne babyer?? Han skriker ikke mye, er blid, søt og kan leke relativt mye selvstendig... Etter den siste vaksinen på mandag har det vært hysteri på kvelden (hmmm lurer på om det begynte på søndag, så det har vel ikke noen sammenheng engang?). Jeg er jo imot at han skal gråte alene så når jeg hører at survingen går over i klaging går jeg inn til ham, klapper på ham, snakker med ham, synger etc og hvis dette ikke hjelper tar jeg ham opp til han roer seg og... hvis det ikke hjelper er det byssing... men hvis jeg bysser ham i søvn våkner han etter en halvtime igjen... så jeg må legge ham våken i senga og det tar en evighet med mye skriking innimellom! Føles grusomt at han gråter... selvom jeg jo trøster ham (men det hjelper jo ikke!! Han vil bysses i søvn) Er det flere som ikke sover så mye og er litt tynnhudet?? (De verste nettene går utover forholdet også....)
FruTB Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Vi har hatt det som dere inntil nå nylig - de siste 3-4 ukene har han *bank i bordet* bare våknet 1-2 ganger pr natt, og han er nå 7 mnd. Men før den tid var det så ofte som en gang i timen. Jeg gikk på en skikkelig smell pga dette, så jeg skjønner GODT hvordan du har det. Kanskje du har mulighet til å reise bort en natt for å få deg en hel natts søvn? Eventuelt sende babyen bort til besteforeldre, mens du sover hjemme? Viktig med avlastning når det står på på den måten! Vi sliter fortsatt med legging, og her bysses det i søvn. Jeg vet at 'alle' sier/skriver at de ikke skal bysses, helst ikke taes opp, osv osv, men jeg er av den tro at ting vil gå seg til etter hvert (og det har det jo gjort med oss), så jeg følger hjerte og instinkter og trøster og bærer og bysser når det behøves. Kan han være sulten? Har dere begynt med grøt? Her begynte de fine nettene etter at vi innførte middag i tillegg til grøt morgen og kveld - så tydelig at han har vært(?) småsulten om natten. Har han det for åpent i sengen? Det kan hjelpe å bygge et rede i sengen slik at han ligger lunt. Ha varmeflaske under dyna før han legger seg, og kanskje en bamse som han kan forbinde med søvn og natt? Har dere sjekket han for kiss? Tenner? Prøvd med detinox? Er det frisk nok luft og ikke for kaldt på soverommet? Får han nok frisk luft i løpet av dagen? Kanskje det hjelper å prøve og samsove noen netter? Mange babyer sover mye bedre når de sover inntil mamman og pappan - så fremst mamman og pappan også får sove. Skjønner godt hvordan du har det, krysser fingrene for at det blir bedre for dere også snart!
lillemirakel!! Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 huff...du har min sympati Er velsignet med en som våkner 1 gang om natta og gråter og vil ha mat. Han ligger på eget rom. Hører av og til at han er våken og pludrer men da sovner han igjen. I dag morres våkna han kl 6- og gråt ganske utrøstelig. gav han smokken 3 ganger før jeg lot han gråte i max 5 min( så på klokka) , han stoppa etter 4 lange og sovna på tvers i senga. min dag starter ikke før kl 7 og det ønsker jeg å lære han, er ganske konsekvent av natur, hehe:-) En annen ting jeg har gjort siden fødselen er å ikke prate til han om natta. om jeg går inn og han er leken og våken sier jeg bare shhhhhh og legger dyna rundt han.når jeg trøster gjør jeg også det uten å prate.. Ingen konkrete råd komme med desverre, men kansje en ide å la han ligge litt,... lykke til
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #5 Skrevet 28. mai 2009 *rekkeropphånda* Jeg er så dødssliten at jeg vil spy! Innimellom er jeg faktisk fysisk kvalm, så trøtt er jeg. Vi sliter ikke med leggingen da, den går som en drøm. Fram til i 23-tiden sover hun greit (2-3 oppvåkninger), men etter det er det somregel en gang i timen (en stund var det faktisk hver halvtime!! DET va tøft det). I ddet siste har det faktisk vært ganske greie netter, men det har vell bare skjedd 2-3 ganger at hun har sovet mer enn 3 timer i strekk. På dagen er det kun halvtimeslurer... Håper og tror at det går seg til etterhvert! Er vell bare det man må fokusere på.
Gjest yrild Skrevet 28. mai 2009 #6 Skrevet 28. mai 2009 Hei Mammadammen :-) vi har begynt med grøt og sammen med opp ned metoden førte det til noen uker med bare 3 oppvåkninger og lettere legging, men gleden varte ikke... Vi har rede, bamse og koseklut, men det har nok vært for varmt her (30 grader i skyggen)...får bare ikke gjort så mye med det...om vi ikke kjøper aircondition... Kiss har han ikke, men vi har sjekket nakken iom at han ble tatt med vakum. Er tenner på gang... kanskje vi skal prøve detinox? Vi er mye ute :-) Så frisk luft, ro, kos og lek får han nok av :-) Vi har en 140cm bred seng... så ingen av oss sover godt når vi samsover (ikke når bare lillemann og jeg sover heller... da blir det ihvertfall pupp hele tiden), men vi samsov i går etter kl 24 for da våknet han hver halvtime og jeg orket ikke å løfte ham mer frem og tilbake... Håper vi også har det bedre om 1 1/2 måned... men da er vi jo på ferie... så da blir jo alt anderledes igjen... Dessverre har vi besteforeldre i utlandet...laaaangt vekk, så det blir dårlig med avlastning ja... men jeg har en fantastisk mann, så jeg trøster meg med det :-) Takk for fint svar :-)
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 Kan bare signere deg yrild! Har hatt det sånn i litt over 10 mnd nå, og er sjeleglad for å begynne å jobbe til uka. Skal ligge med sov i ro om natten og la mannen ta ALT av våkenetter. Jeg er DRITTLEI av ikke å få sove. Ikke EN hel natt på over ti mnd! Når skal barnet skjønne at det ikke er morgen kl 3, eller kl 4 eller 5??? De siste månedene har vært værst, for nå klarer han å holde seg våken med vilje også! Jeg gleder meg til han begynner i barnehage over sommeren, så han kan slite seg litt ut der, kanskje det hjelper? Trøsteklemmer fra en som har prøvd ALT!
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 28. mai 2009 #8 Skrevet 28. mai 2009 Huffameg, yrild! Du har min største sympati, og jeg skjønner deg utrolig godt..Har jo vært bortskjemt med en baby som sover som en gud når hun først sovner, men hun hadde jo denne helt eeekstreme døgnrytmen sin de første 5-6 mndene. Det tæret på å sitte oppe til kl 02-03 HVER eneste natt, og ikke få lagt seg for kvelden før jeg hørte morgenavisen smelle i gulvet utenfor. De siste par mndene har det heldigvis normalisert seg, og det gjør utrolig godt merker jeg. Men er du helt helt sikker på at han ikke har KISS? Er han undersøkt av en manuellterapeut med spesialisering innen barn, og ikke bare av en vanlig fysioterapeut eller kiropraktor? For det høres jo litt ekstremt ut, dette her...=(
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 28. mai 2009 #9 Skrevet 28. mai 2009 Huff, ja....har det akkurat likt.....gikk bra noen dager her også og var full av optimisme, men så var det en dag med feber og nærhetsbehov og nå er det vanskeligere enn noen gang å få henne i søvn om kveldene....i dag måtte jeg bare stikke ut en tur i 9 tia,hadde prøvd å legge henne i to timer, holdt på å bli gaaaaaal!!!!!!!!! Men fikk også påvist stivhet i nakken hos manuellterapaut i dag, så kanskje det blir bedre. Og har byttet til sportsvogna i dag, kanskje hun sover lengre i den om dagen...bagen bynner rett og slett å bli for liten...Å sove 5 timer i strekk en natt er en drøm jeg akkurat nå tror aldri vil bli virkelighet....og nå er jeg våken aaalt for seint, bare for å få litt alenetid....huff, må legge meg....lykke til og husk at det blir bedre en vakker dag!!!!!
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 29. mai 2009 #10 Skrevet 29. mai 2009 Uff det var som jeg skulle skrevet det selv.. dette er utrolig tøft. Lillemann her også er mye våken og gråter mye ved legging.. på dagen er han som regel veldig blid og snill.. men når det kommer til soving så tror jeg han har lakenskrekk!!! Han blir 5 mnd nå så mor er ganske så sliten, har ikke ord!! .o( Får bare håpe det snart går over.. masse lykke til, fra ei annen mor som er super frustrert og sliten!!!!!!
lanoforliten Skrevet 29. mai 2009 #11 Skrevet 29. mai 2009 Hei alle dere som har urolige barn på nettene! Her er min "oppskrift" som funket fra dag en! Har ei tulle som styret fryktelig på nettene i noen mnd, var helt ekstrem en periode, den værste natta var hn våken 10(!!) ganger mellom kl 19 og kl 01.. Var HELT på felgen. Så var jeg og surfet på nettet den ene dagen om søvnproblemer, og kom over en artikkel et sted om at det kan være lurt å la ungen grine 10-15 min når det våkner på nettene. Årsaken til oppvåkningen er at de sover i bølger mellom lett og dyp søvn og det er i de lette søvnperiodene de griner. De er altså i lett søvn fortsatt når de griner på nettene! Så vi lot henne grine den natta de ti min ca, hørte at det ikke var "vond" grining, da jeg er i mot å bare la barnet vræle seg i søvn. Hun sovnet av seg selv etter disse min, første natta våknet hun bare tre ganger og jeg lot henne ligge. Neste natt tror jeg hun bare gjorde det en eller to ganger. Helt utrolig!! Jeg tror at når vi har gått inn til henne når hun har grine på nettene så har vi bare forverret det hele, kanskje til og med forstyrret henne. Men det er jo selvsagt viktig å høre på griningen da, trenger de mat så vil de jo grine annerledes og lengre. Var opp en gang på denne tida og ga henne mat en gang selvfølgelig. men de tulle-oppvåkningene sluttet hun med etter dette. Helt fantastisk!!!!!!!!!! Vi gikk fra helvete til himmel i løpet av ei lita uke. Håper dette er til hjelp for noen, det er helt GRUSOMT å være på felgen av søvnmangel..
Endelig mor til 2<3 <3 <3 <3 Skrevet 29. mai 2009 #12 Skrevet 29. mai 2009 åååååååå Yrild jeg kjenner meg SÅ igjen i det du skriver.... skulle nesten tro det var min baby.... Lillemor er 6 mnd, og er et reint helvete å legge om kvelden....kan drive på i 2-4 timer.... hun er SÅ sint.... hadde hun enda bare skreket hadde jeg taklet det, men hun har MYE hår, så når hun skriker og ikke vil sove da drar hun seg i håret også så hårdotter flyr.....er er det ikke håret så er det øra eller kinnet.... å ja vi har prøvd lue....og votter.... men de er bare to sek. så er de borte..... hun har vært sånn siden hun var nyfødt....å SÅ sint.... det kommer ikke en tåre....bare skriking.... jeg blir gal snart... og når hun endelig har sovnet....i 22-23 tiden så er det å våkne etter 2 time...å skrike.... og da event få pupp og skrike mere...etter hvert sove litt igjen å våkne 3-4 ganger før kl er 0630 og det er morgen..... og når hun legges er jeg på rommet hennes hele tiden, o hun ser meg. har prøvd å gå ut, men vil ikke det pga at hun river seg i håret.... hår også prøvd opp-ned metoden, den funka ikke, skrek like herlig selv om jeg tok henne opp, bysse i søvn finker heller ikke åler og kåler og skriker.... hun har smokk...men den spytter hun bare ut.... ellers om dagen er hun blid og fornøyd, og INGEN kan skjønne at hun er et troll om kelden og natta... hun sover ikke mye på dag tid heller. første lur går greit...men må protestere.... den er i 09 tiden og kan vare fra 1-3 timer..... og den andre duben i t15 tiden må vi sloss om..... går lang tur, men det kan gå lenge før hun sovner....bare skriker.... eller så må jeg legge meg sammen med henne og holde henne tett inntil meg.... en skulle trodd at når hun bare sov en dubb på dagtid, da var hun lett å legge på kvelden......men det er nesten da det er på det værste.... da er hun overtrøtt..... og jeg har troen på at søvn avler søvn.... vi skjønner ikke at vi(mannen og jeg) som trenger så mye søvn har fått to unger som IKKE trenger mye søvn..... for storebror trenger også lite søvn....han sluttet å sove på dagtid da han var 1 år og 9 mnd..... skal ta det opp med HS neste uke når vi skal dit. har du gjort det??? ønsker deg lykke til og du har 100% medfølelse;-)
Squirrel79 Skrevet 29. mai 2009 #13 Skrevet 29. mai 2009 Må si jeg virkelig beundrer dere som er mye oppe om natta. Jeg har en gutt på 4 mnd som sover 10 timer i strekk hver natt nå, og skulle ønske jeg kunne dele det med andre. Jeg er uthvilt og i godt humør hele tiden, og det er deilig. Tror jeg kan telle på en hånd de nettene hvor jeg har vært oppe mer enn 2 ganger. Her starter natta kl. åtte. Så sover han til seks, får litt mat, og sover så til nesten åtte om morran. Vet i grunn ikke helt hva oppskriften er. Tror det er en blanding mellom bestemthet og latskap hos meg. Han sover som regel siste luren sin før 17.00 (sover til sammen ca. 4 timer på dagen) og på kvelden får han mye pupp, og så avslutter jeg med en flaske med mme. Da sovner han som en stein etterpå. Vi leker også masse med han på kvelden, særlig etter at bf kommer hjem fra jobb. Så han er ordentlig trøtt når han skal legges. Lykke til med dere som er mye oppe om natta. Håper det går seg til etter hvert. Jeg tar det ikke for gitt at mini her fortsetter å sove så bra, så det kan jo snu seg.
Lillenille + Prinsesse Skrevet 29. mai 2009 #14 Skrevet 29. mai 2009 lei av å si d men ret sikker på dere selv har skapt den situasjon dere stå i nu (og ja jeg vet du sikkert blir sint på meg for at jeg sier d sikkert d siste du ønsker å høre) Jeg har ein jente på 4 måneder, og to store gutter fra før. jeg har aldrig haft problemer med å få nogle av de til å søvne (UTEN å la dem skrike). Jeg hadde en veldig grei helsesøster med første mannen og hu hadde et par råd som jeg har fulgt med alle 3 og har aldrig haft problemer selv om de er vidt forskjellige barn og første mannen hadde kolikk i 4 måneder. kanskje det er sent for deg å følge de råd nå, det veit jeg ikke men det er yderst viktigt at man ALDRIG prater, leker, tager baby med på stuen, slår på lys osv osv når "vi" er gået i seng !!. det er veldig simpelt egentlig, når man går i seng da er der ikke noe mer spændende enn at sovne !. Aldrig ha rommet helt mørkt, ingen barn liker å våkne og ikke se mamma / pappa og ikke se hvor de er henne (dette er fordi vi ofte flytter på baby når de sovner og det liker barn faktisk ikke (når de kan skjønne forskjell på hvor de befinner sig). For at baby skal føle sig tryg er det derfor vigtigt at ha litt dempet lys og at han/hun kan se mamma og pappa. (og for guds skyld ik la barnet skrike....) om du ikke reagerer på gråten da føler ikke din baby sig veldig tryg!!. MEN IKKE gjør det spændende at våkne (det sier åbenbart ikke sig selv for mange foreldre!). trøst, byss (om du må) og lig baby igjen. Det tar kanskje noget tid med mye job (op og ned) men til slut vil også barnet dit føle sig tryg og kan finne søvnen selv. Bruk det om du vil men at høre på et barn / baby gråte det er fælt etter min mening
Gjest yrild Skrevet 29. mai 2009 #15 Skrevet 29. mai 2009 Unnskyld meg jævla besservisser!! Jeg har aldri lekt, eller gjort noe annet spennende når lillemann skal sove. Vi er rolige, snakker beroligende til ham, utrolig konsekvente og lar ham heller aldri skrike alene. Rommet er mørkt, men ikke for mørkt etc.... Fint for deg at du har fått sånne barn, men kom faen ikke å si at det er min skyld!!! Min sønn føler seg trygg, det er jeg rimelig sikker på, men ja han har hatt problemer iblandt med å finne søvnen selv og han våkner mange ganger på natten sånn at jeg ikke får sammenhengende søvn. Det blir like dumt som å si at det er nok din egen skyld at minstemann hadde kolikk i 4 mnd for "det har aldri mine hatt" Dust!!
Gjest yrild Skrevet 29. mai 2009 #16 Skrevet 29. mai 2009 ... men til dere andre... som klarer å se forbi deres egen nese... Lillemann sovnet fint i dag, så kanskje den grusomme innsovningsfasen er ferdig...? I tillegg var han i natt tilbake til den"gode" søvnrytmen (for oss), bare 3 ganger oppvåkninger i min søvnperiode :-) Så i dag har jeg vært blid og vi har vært på IKEA :-) Det gjør så mye med humøret å få sove :-)
nonplusultra Skrevet 29. mai 2009 #17 Skrevet 29. mai 2009 Uff, høres slitsomt ut. Har vært utslitt selv pga lite søvn, men ikke SÅ ille som dere har det. Jeg har ei jente på 5,5 mnd. Det var en periode på ei uke eller 2, at ho plutselig hylte utrøstelig når ho skulle legges. Fant aldri helt ut hva det var. Tok ho til legen for å sjekke om det kunne være ørebetennelse eller noe fysisk, men nei. Har en teori at ho var litt for oppkavet og kanskje overtrøtt, så vi tar det roolig en halvtime før leggetid. Ho liker å se på tv på fanget vårt, da roer hun seg. Jenta mi er det lettest å legge før ho begynner å gni seg i øynene og vrir seg. Da er det litt for seint, da tar det minst en halvtime ekstra før ho klarer å finne roen i senga. Jeg tar tiden fra siste dupp på dagen, ca 2 timer etter den (ho klarer sjelden å holde seg våken lenger enn det før ho protesterer og vil sove.. Hvis ho skriker "aoo aoo", så betyr det at ho er trøtt. og "nei nei" betyr sulten) Når ho begynner å gjespe og bli litt blank i øynene, er det bare å ta ho med på rommet. Vugger og synger litt for ho, før jeg legger ho ned og synger nattasangen en gang til. Poenget mitt er - kanskje verd et forsøk å legge ho før ho sier ifra at ho er trøtt? Kanskje etter første gjesp? Det fungerer iallefall bra her. Sikkert ikke så enkelt, men hvis dere har prøvd alt annet ;-)
nonplusultra Skrevet 29. mai 2009 #18 Skrevet 29. mai 2009 Har forresten lest om en teori om at man kan vekke babyen, for å lære han å sovne selv... Sikkert VELDIG aktuelt, eh ;-) Ellers har jeg flere ganger vært for brå med å ta opp gulljenta, eller dyttet inn smokken. Ho har skreket og hatt øynene litt åpne, men var faktisk ikke våken... Men da har det vært et par hyl og litt smågråt, ikke gråting mer enn et par minutt. Ho blir seff litt irritert over å bli vekket, men ikke så irritert at ho har hylskreket....
Lillenille + Prinsesse Skrevet 29. mai 2009 #19 Skrevet 29. mai 2009 om han hadde kolikk grunnet meg kan saktens være , det er veldig vanligt at førstemannen er den som har kolikk grunnet usikkerhet hos førstegangsforeldre og jeg var veldig ung da jeg fik han. Jeg gav min mening om emnet på en ganske rimelig måte etter min mening, men noen klare ikke kritilk, jeg bor selvsagt ikke hjemme hos dere så jeg ser ikke hvordan dagen deres er, men om ikke barnet har et medisinsk problem da er det dere som er problemet så simpelt er det. Hva dere gjør veit jeg ikke, kanskje mangel på rutiner ? Alle børn og babyer trenger masse søvn så det er derfor IKKE naturligt som du beskriver dagen deres = dere har et problem et eller annet sted ikke babyen, han giver bare udtryk for sine behov og følger det han lære sig (der kommer dere vel inn ?) Ikke så veldig modent å slynge "store" ord ut. Jeg sier ikke du er en dårlig mamma, jeg mener bare der er en grunn til problemet så hvorfor ikke se ut over egen nese og se dette i øjnene?, ingen av oss er perfekte men om du forventer alle skal synes synd på deg så hold det i familien. Jeg gav nogle råd og meninger, som du beskriver det er det babyen dins skyld alt dette ?, Hvorfor er det så at metoder fra bøker osv virker for folk ? Tro meg ikke nogen i denne verden der får ens børn og det har mine heller ikke vært, så tvivler på jeg har født "heldige børn", jeg har bare gjordt veldig mye ut av søvn og rutiner med alle 3 fordi jeg ikke ville stå i den situasjon dere er i nu. Heldig eller ikke det finner vi nok aldrig ut men mye jobb har gået til det uanset. Jeg håper dere får søvnen igjen etter hvert men det skjer nok ikke om instillingen din er at alt er bra som det er nu det er bare et vanskeligt barn.
Gjest yrild Skrevet 29. mai 2009 #20 Skrevet 29. mai 2009 Jeg synes forsåvidt at du ga din mening, men ikke på en måte som var noe som helst sympatisk! Hvis du søker opp mitt navn her inne vil du se at jeg aldri har brukt et bannord før eller unødvendig kritikk, men jeg er sliten! Jeg har ikke noen besteforeldre i nærheten til avlastnig og min mann så fantastisk han enn er har han en krevende jobb, så jeg er mye alene. Jeg mener ikke at det er min babys "skyld", men at jeg har prøvd ut de metodene jeg anser for rimelige (ikke skrike alene...) og at det ikke fungerer optimalt. Jeg opfatter ikke at du vil mitt beste eller har noen medfølelse og oppriktig ønske om å hjelpe. Har ikke tenkt til å skrive mer til deg nå... Var utrolig umodent av meg å slenge ut store ord.
husmus &2 Skrevet 29. mai 2009 #21 Skrevet 29. mai 2009 Det var da et fryktelig ukonstruktivt råd du kom med LILLENILLE. Jeg er da ganske så sikker på at hvis HI er så sliten som hun beskriver at det er neppe kvitring og leking hun oppfordrer i de sene nattetimer. For meg virker det som det var viktigere for deg å få frem hvilken dårlig mor du synes hun er, for hva annet vil du påstå du mener med at det er en situasjon hun selv har skapt? Les, hun vil altså sitt barn så vondt at hun oppfordrer og bidrar til dårlig søvnmønster. Nei dra meg baklengs gitt. Yrild, vi har litt av samme problemet her, dvs, han sover som en gud, men våkner han så bevaremegvel, da SKAL han leke. Og for sikkerhetsskyld så kan jeg legge til at jeg hverken smiler eller snakker men stille og rolig stryker han over hodet og er der til han sovner igjen. Det tar gjerne 2 timer hvis han først våkner midt på natten, derfor er det krise. Da han var mindre hjalp det å legge han i vår seng, gi en flaske og så sovnet han boms. Det hjelper ikke lenger, men siden jeg da ikke har noen andre råd å komme meg fordi vi rett og slett må bysse i søvn, kan det jo tenkes at du er heldigere. Kanskje han bare vil ha kroppskontakt fra deg? Jeg var egentlig mest irritert på Nillepernille, men her fikk du mine 2 cents også som det så fint heter på æmerikænsk.
SannaMor Skrevet 29. mai 2009 #22 Skrevet 29. mai 2009 Kjære deg, fikk så vondt av deg, så svarer uten kjempe gode råd, annet enn at jeg synes virkelig det bør være hjelp å få for slike "søvnløse familier" som din? Ta det opp med legen din og tigg om hjelp? Min mamma gjorde det med meg og vi fikk valium begge to, hehe. Litt andre tider nå, men det fines jo søvnklinikker etc. Poenget mitt er vel bare at nå har du det jævlig og om jeg var deg ville jeg forsøkt å få hjelp av profesjonelle (om det finnes). Å gå ned i kjelleren på den måten er farlig for deg og minsten tror jeg..... Jeg er helt sikker på at barn er medfødt ulike.... bare se på flerbarnsfamilier som får barn som er total forskjellige. Noen barn er veldig urolige. Alle har vi vel opplevd at barnet slår seg helt vrangt når det gjelder søvn, og hadde det skjedd HVER gang jeg legger jenta mi så hadde jeg klikket fullstendig. Jeg har faktisk (jadda fy fy fy) latt henne skrike i flere minutter for seg selv noen ganger fordi jeg ikke vil risikere at jeg går inn og fillerister henne. Har vel skjedd en tre-fire ganger og da har hun faktisk et par ganger rett og slett bare sovnet av seg selv...................... Men føler man seg da som en bra mamma? Neppe.... Men er man sliten nok så føler iallefall ikke jeg den helt gigantiske empatien for lille skriketrollet. Lykke til kjære deg.
Itsrejk Skrevet 29. mai 2009 #23 Skrevet 29. mai 2009 Jeg må bare svare, selv om jeg ikke har noen gode råd... Du kan nok mye mer om dette enn meg, Yrild. Jeg vil bare få uttrykke min største sympati, for den situasjonen du beskriver høres forferdelig slitsom ut. Tar av meg hatten for at du er på bena, jeg! Skal ikke skrive mer, jeg - bare komme med et oppriktig ønske om at du kommer over et råd som virker, eller at småtten din plutselig skjønner dette med natt og dag. At en slik situasjon tærer både på humør, utholdenhet, forhold og mer til er jommen meg ikke rart. Må jo nesten bare erklære unntakstilstand i heimen til søvnsituasjonen bedrer seg. Håper så skjer innen kort tid!
Nagilimia Skrevet 31. mai 2009 #24 Skrevet 31. mai 2009 Vi har jo fulgt hverandre lenge her på BiM og sender deg en stor klem!! For oss har løsningen hvert at pappa flytter på eget rom, han tar 2 netter og jeg 5 for at jeg skal få litt sammenhengende søvn. Ellers er vi ikke noe nærmere noen løsning her heller, for min gutt gråter i søvne, men jeg våkner jo fordet selv om han sovner av seg selv etter 2 minutter.
Tjukkemagen *m/jente 1.mai* Skrevet 31. mai 2009 #25 Skrevet 31. mai 2009 Hei Yrild :-) Skjønner godt hvordan du har det, og det ER leit å høre at andre får sove om natten når en selv sitter som en zombie, og utsiktene for å få sove ut ser små ut fremover.... sukk. Aller værst er alle bedrevitere som sier "la han skrike" eller "han sovner nok når han blir sliten"... Det er da ikke slik vi vil ha det?? Vi har en gutt som også hadde kolikk, men som aldri har roet seg skikkelig. Snart er han 11 mnd, og det er stadig en kamp mot/med klokka for at han skal sove. (Har nettopp slitt i 50 min for å legge ham.) Han våkner også litt før kl 5 hver morgen. Men vi har fått noen få gode råd via helsestasjonen som har hjulpet oss noe på vei. Tenkte jeg kunne dele dem med deg. Vi har helt fastlagte rutiner om kvelden, helt ned til minste detalj. Samme rekkefølge, samme nattasang osv. Vi legger ham ned når vi har sunget og sier "god natt, nå skal du sove." Så går jeg bort og setter meg på en stol langt unna senga hans, men er fremdeles i rommet. Sier ingenting, og lar det være helt mørkt. Hvis han gråter og reiser seg opp, går jeg bestemt og rolig bort til ham, gir ham en kos og sier det samme at "nå er det natt, og du skal sove." Første kvelden tok det 1 1/2 time å legge ham. Men det ble 50 min neste kveld og 40 min kvelden deretter, og nå er det oftest 5 min! Og det på "bare" 14 dager! (Litt spesielt akkurat i dag da, for han var overtrøtt. Fikk ikke hvilen sin på dagen til den tiden han er vant med...) Viktig å holde seg rolig og trygg, og IKKE løfte barnet ut av senga. Da kan de visst komme til å tro at senga er "farlig" og er noe de bør "reddes" fra. I TILLEGG har jeg fått tips om å varme en slik rispose/hvetepose i microen littegrann, slik at han har noe varmt/lunkent i senga si som han kan kose med i steden for mamma eller pappa. Det ser han ut til å like veldig godt! Når han ser den legger han hodet ned mot den og kooooooser. Det skjedde selvfølgelig ikke første kvelden, men nå etter 14 dager er det tydelig å se han liker denne kosen. Finnes også bamseliknende kosedyr å få kjøpt med sånn rispose som du kan ta ut og varme. (Kjøpt på apotek) Kanskje er det ikke de helt revolusjonerende greiene jeg tipser om, men med små grep kan det hende du kan få til NOE.... en liten bedring gir så mye positiv energi til en ellers sliten mor. Stor trøsteklem fra en i samme båt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå