Gå til innhold

LANDSOMFATTENDE AKSJON - LYSTGASS


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

VI BURDE STARTE EN LANDSOMFATTENDE AKSJON

FOR LYSTGASS. Tror flere nå vil få fødselsangst når de tar bort lystgassen. Mange har hatt veldig god nytte av denne. Hvorfor finner kvinner seg i at dette blir gjort. Jeg fatter og begriper ikke at det i år 2009 går ann å ta bort lystgassen. Er det noen som brenner for denne saken. Hvem skal vi på virke, hva kan vi gjøre for at lystgass skal vere et must på alle fødeavdelinger og fødestover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

? Hvem sier at det skal fjernes og hvorfor? I hvor stort omfang? Gi oss litt mer bakgrunnsinfo så blir det lettere å vite hva vi skal kjempe for! Selv fikk jeg ikke lystgass forrige gang pga arb.miljøet (sykehuset hadde så dårlig ventilasjonsanlegg), men denne gangen har jeg lyst å prøve det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes faktisk at jordmødrene skal slippe å gå i den evige gassen hver dag. det er ikke snakk om noen timer, som det er for fødende, men faktisk hele arbeidsdager. fikk høre av jordmor på omvisningen vi var på på føden at de aborterer oftere enn andre pga lystgassen som siver ut av maskene, og utpusten til de fødende.

sykehusene i norge er gamle, og har ikke godt nok ventilasjonssystem. hvorfor skal de måtte gå i en gass som er farlig for dem, når andre arbeidsplasser får slikt fikset, evt stengt?

 

jeg hadde selv håpet på en fødsel med badekar og lystgass som smertelindring, men innser at dette ikke går, da de har fjernet lystgassen på sykehuset her. det er greit. hadde selv nektet å jobbe en plass der jeg stadig ble utsatt for skadelig gass, spesielt dersom jeg selv hadde vært gravid, og abortert kanskje pga lystgassen.

 

sett dere selv inn i situasjonen til jordmødrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tina-Mari m/Tvillinger!

Hei jenter, dette kan jeg litt om ettesom jeg har undersøkt litt rundt dette:)

 

Gamle a-hus hadde dårlig ventilering og kuttet ut lystgassen en periode ettersom undersøkelser gjort blandt jordmødrene viste at de selv hadde vansker for å bli gravide og de ofte aborterte. Nye a-hus har flott ventilasjons system og de tilbyr lystgass.

Ble selv tvingen til lystgass da morkaka ikke løsnet og de holdt meg nede mens de massere og dro den ut... Det er det vondeste jeg har vært med på. Og lystgassen er det fæleste jeg noen gang er blitt påtving.

 

Så her er det meninger i begge ender av skalaen. Syns at kvinner skal få velge selv om de vil ha lystgassen. Jordmødrene velger jo selv det de vil jobbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lystgass er et viktig smertelindrende middel for mange som føder. Kjempesynd om det skal bli helt borte, det er veldig mange som har god hjelp av det under fødsel. Det er fødsel det er beregnet på, blir noe helt annet å fjerne morkaken slik du over her beskriver.

 

Nei, vi bør slå et slag for lystgassen, og at den fortsatt må være tilgjengelig. Utenom den er det kun epidural som er medisinsk smertelindring, og den er jo ikke passende for alle fødsler.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reagerte veldig på innlegget hvor det står at "jordmor velger jo selv det de vil jobbe med". Dette er ikke noe argument for å utsette seg for skadelig gasser. Mange arbeidsplasser som har blitt endret når man finner ut at de ansatte blir eksponert for elementer som viser seg å være farlige for de ansatte. Historien har mange eksempler på dette. Men for å provosere litt: Det er kanskje ikke så farlig når det er kvinner som utsettes for dette? Mener du virkelig at det er greit at jordmødre har større risiko for å abortere eller kanskje ikke få barn i det hele tatt? Virkelig en fin måte å sette pris en yrkesgruppe som kanskje gjør noe av det mest verdifulle jeg kan tenke meg.

 

Jeg mener at jordmødra har like stort krav som andre til å ha et trygt arbeidsmiljø. Hvis ikke det er mulig må heller fødende kvinner finne andre alternativer. Sier som et annet innlegg her. En fødende kvinne er eksponert i et par timer, mens jordmødra blir utsatt hver eneste arbeidsdag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår godt problemet. Et trygt arbeidsmiljø er viktig for dere som for alle andre. Og lykke til med dine familieøkninger som har vært og/eller kommer.

 

Lurer på hva som måtte til for å få til en opprustning av ventilasjonen på de forskjellige fødestedene, slik at BÅDE godt arbeidsmiljø OG lystgass blir mulig. (Mulig i gamle bygninger, eller kun ved nybygging?)

 

I mellomtiden sier jeg, som jeg alltid har sagt, håper det blir mer liberalt med andre smertelindrende tiltak - epidural, mulighet for keisersnitt, evt. flere ting.

 

Jeg fødte på tidlig 90-tallet, og er litt forvirret over forskjellige ting jeg har lest - om det er petidin eller lystgass som er det mest potente smertestillende middelet. Selv fikk jeg petidin, vet ikke om jeg skal være glad eller lei meg for at jeg fikk petidin istedenfor lystgass. Ba om lystgass i tillegg, men de hadde ikke lystgass på Ullevål i hvert fall den gang - hørte i ettertiden at dette hadde å gjøre med nettopp ventilasjonsproblemet. Før fødselen min hadde jeg forresten lest om kvinner som ble nektet petidin og fikk lystgass isteden med lite eller ingen effekt. Kunne du eller noen svare på:

 

- Gis det noen ganger BÅDE petidin og lystgass, eller kun en av delene?

- Hva er mest potent av de to?

- Opprustning av ventilasjonsanlegget mulig i gamle bygninger, eller må det nybygg til?

- Er det andre smertelindrende tiltak som rykker INN, der hvor lystgass rykker UT?

 

På forhånd takk til alle som kan gi svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen som har svar på noen av de 4 spørsmål jeg kom med i innlegget like over?

Lurte også på: Brukes lystgass i sterkere konsentrasjon i dag, enn på tidlig 90-tallet? (Ser ut til at de fleste som får lystgass i dag, er ganske fornøyd med den - mer enn før.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Petidin er et sterkt (!) smertestillende middel, mens lystgass er mye mildere. Altså mindre smertelindrende virkning, men også mindre bivirkninger. Har hørt at petidin ikke anbefales lenger. Har selv fått petidin i annen sammenheng (brukket ben), og det var himmelsk! MEN, ble helt borte av det, og ville ikke hatt det ifb fødsel. Mamma fikk petidin etter fødsel og ble helt slått ut.

 

Vet ikke om det svarte så mye, jeg, men iallefall på spm om hva som er mest potent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Er det noen som har svar på de andre spørsmål?

 

Jeg var "borte" en del av tiden med petidin. (Enkelte deler av fødselen husket jeg ikke.) Likevel var jeg glad jeg fikk den, og det gjorde det mulig for meg å reise meg under riene tilslutt etter å ha ligget i lang tid.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig. Selv om det har sine grunner at lystgassen blir fjernet fra de fleste sykehus, burde det vært mulig å forbedre ventilasjonsanleggene e.l. slik at lystgass kunne bestå som hjelpetilbud til de fødende. Det er synd at det blir slutt på lystgass, for meg var det behagelig å bruke det i tillegg til epidural. Jeg syntes det var avslappende å puste inn lystgass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener nå på at lystgass ikke er smertelindrende men beroligende. Min første fødsel (2004) var lystgassen super syntes jeg, da var jeg skikkelig forknytt og redd og den gjorde meg deilig døsig. Hadde også epidural den gang. Andre fødsel gikk veldig fort (2008), fikk tilbud om lystgass prøvde den og det eneste den gjorde var å få meg "fjern" denne gangen var jeg flinkere til å puste riktig, og var generelt avslappet.

Av egen erfaring tror jeg at pusteteknikk og avslappings øvelser kunne blitt fokusert enda mer på for de gravide, for jeg mener at det var vel så effektivt som lystgass.

Å sette opp lystgass mot petidin og slikt blir litt rart i mine ører da petidin skal være smertelindrende og lystgass beroligende.

Og når det kommer til jordmødrenes sak ang lystgass, så tror jeg at hvis en tar i bruk andre metoder for å berolige, kan det godt være at fødestuene fungerer vel så godt uten lystgass, og det med fordel for jordmødrene som vi er så heldige å ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Ærlig talt: Tina Mari m/tvillinger. Jeg håper ikke du har tenkt veldig godt igjennom det du skrev! At jordmødre må bare finne seg i lystgass fordi de har valgt yrket selv? Tenk om "ingen" velger å bli jordmor mer da, så må du føde uten hjelp eller???? Tullete sagt synes nå jeg. Selv er jeg anestesisykepleier, og vi slipper å jobbe med anestesi som innebærer gasseksponering mens vi går gravide, nettopp pga faren for abort og misdannelser. Lystgass kan også være medvirkende årsak til at mange jordmødre og anestesisykepleiere hyppigere enn andre får MS. Så dere skal være evig takknemlige for at noen i det hele tatt vil være gordmor og tilby dere lystgass!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Til Tina-Mari m/Tvillinger!: "Jormødre velger selv hva de vil jobbe med...". Hva hvis ingen vil jobbe som jordmor, da? Gode arbeidsforhold er veldig viktig. Blant annet for at de skal kunne gjøre en god jobb for nettop deg! Det skal være trygt og ikke helseskadelig å gå på jobb uansett yrke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pethidin er et morfinpreparat som virker sløvende og til en viss grad smertestillende. Problemet under fødsel er at mye går over til fosteret som kan behøve motgift dersom det har fått for stor dose nær fødselstidspunktet. Jeg fikk både Pethidin og lystgass under første fødsel, men fikk ikke til å puste i masken med gassen skikkelig så jeg la den fort vekk. Pethidinen gjorde meg veldig sløv men lindret ikke smerten, tvert imot kom riene som kastet på meg uten at jeg fikk forberedt meg og det var grusomt. Var som å være i en glass-boble, en utenfor-meg sjæl opplevelse, hørte ikke hva jordmora sa kun det mannen min sa rett inn i øret.

Ved neste fødsel fikk jeg bedre hjelp med lystgassen og den fungerte utmerket. Jeg satt på sengekanten og sto opp med en gang rien kom og sugde til meg gassen mens mannen sto bak og passet på at jeg ikke skulle svimle bakover. For litt av effekten til lystgassen er at men føler seg rett og slett pære full, men det går over straks man tar bort masken. Det går mindre over til fosteret i og med at effekten avtar så raskt. I tillegg fikk jeg på slutten, når lystgassen ikke lenger var nok, fentanyl som er et annet morfinpreparat men med kortere virketid og mindre bivirkninger enn pethidin. Det tok "toppene" av riene og var veldig bra!

Så jeg slår et slag for lystgassen og Fentanyl (som jeg tror de bare bruker i Kristiansand) og er sjeleglad for at de ikke lenger bruker pethidin :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Lystgass er ikke smertelindrende, det er KUN angstdempende. Det gjør at mange blir mer "likegyldige" til smertene, slapper mer av, og derfor blir det lettere. Det er ingen hemmelighet at smerten forverres bare av å være anspent og redd. Men alle reagerer forskjellig på lystgass, det er derfor mange mener at de hadde like vondt, at det ikke hjalp osv, fordi det er en vanlig feiltolkning at lystgass lindrer smerte.

 

En annen ting er at det er forskjellig på hver enkelt hvordan den virker/hvor lenge det sitter i. Det "normale" er at effekten gir seg med en gang du slutter å puste i maska, men sannheten er at det er like normalt å bli påvirket lenge. Hver gang jeg får lystgass sitter det i hele dagen, jeg blir "drita full" med påfølgende bakrus... Så når jeg skal føde vil jeg helst klare meg på det helt naturlige viset, men takler jeg det ikke, vil jeg heller prøve lystgass hvis jeg kan, enn å få f.eks. epidural.

 

Jeg kan forresten si at jeg er førstegangsfødende, så har lite peiling på hvilke smerter jeg møter der. Men har god kjennskap til lystgass etter mange panikk-timer hos tannlegen. For å si det sånn, jeg vil heller føde uten noe smertelindrende, enn å gå til tannlegen uten. Angst kan mange ganger være mye værre enn smerten i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nytt for meg at lystgass bare er beroligende, men det forklarer jo hvorfor det ikke hadde noen effekt på meg, jeg var jo aldri stresset eller anspent(ikke som jeg husker iallfall). Forøvrig er det en selvfølge at de må finne trygge løsninger slik at ikke jordmødrene løper noen risiko-og hvis de ikke finner det, må de bare droppe tilbudet. Sånn er det bare. Når det er sagt, tror jeg ikke dette har vært høyt på prioriteringslisten hittil-men nå tror jeg fødende kvinner er en såpass sterk pressgruppe at de bare MÅ finne ut av det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...