Gå til innhold

Jeg skal vist ha en stor baby og er drit redd !!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk estimert vekta til å være 4500g ved fødsel ...

Hmm... Noen som har opplevd veldig feil estimering,eller må jeg regne med at hun er så stor ? Er redd for fødselen...

Forrige barn var 3600, men det har kanskje ingenting å si?

Samme pappa, samme kjønn på barna,ikke forskjellig levevaner,ikke diabetes ...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dagen før fødsel fikk jeg til svar av legen at de regna med at gutten var langt over 4 kg, men han var 3700

Skrevet

De kan bomme litt, men somregel er de ganske flinke. Min minste ble estimert til å veie ca 4,5 kg et par dager før jeg fødte, han var 4440g og 54 cm, så det stemteveldig bra. Var en enkel og grei fødsel, kjapp og fin :-)

Gjest VerdensHeldigsteMamma
Skrevet

De kan bomme ganske mye når de estimerer vekta på babyen. Sønnen min ble anslått til å være like under 4 kg ved termin, men han var 4730 gram da han ble født...altså nesten en kg mer enn de trodde.

Samtidig må jeg si at jeg har hørt flere tilfeller der de tar feil "andre veien"; altså at babyen er mindre/lettere enn estimeringen tilsier.

Er selv litt redd for stor baby. Jordmor (erfaren dame) kjente på babyen i magen og anslo den til å være nærmere 2 kg på forrige kontroll. I følge hennes tabeller skulle den egentlig ha vært ca 1300 gram....:-/

Hun sier også at det statistisk sett er sannsynlig at babyen passerer 5 kg. Så...hjeeeelp! Skal inn til ultralyd for estimering 10. juni, er spent på hva de finner ut der.

Skrevet

Min var 4330 og 53 lang. Ble ikke skremt fra å føde igjen av det! Tror nok hodeomkretsen har mer å si, er hodet som er vondt å få ut, resten bare "sklir ut" på neste rie. Min var 37 rundt hodet. Revnet ikke, men ble klippet litt.

Skrevet

Jeg har lest her inne at det som oftest ikke har noe å si på fødselen om babyen er stor eller liten.

Noen opplever vanskelig fødsel med liten baby og lett med stor eller like lett/vanskelig med begge :)

Skrevet

Hei!!!

Pust rolig, dette går fint!

Min første var 3400, 50 lang.

Nr to var 4730, 55 lang og hodeomkrets på 38, dvs en stor unge. Det var en flott fødsel, 3 timer fra vannet gikk, kun lystgass. Ønsker meg en sånn fødsel igjen.

Ble heller ikke ødelagt, slapp å sy noe som helst.

Så, i dette tilfellet er det ikke størrelsen det kommer an på :)

Skrevet

Takk for gode svar jenter! Jeg håper da dermed på en god blanding av litt feil estimering + at jeg er an av dem som ikke merker at barnet er stort under fødsel .. :)

Det skal også sies at jeg er lav og smal over rumpa, noe jeg automatisk trodde ville bety lite bekken !?

Men dette nevnte ikke legen så da er det vel ingen grunn til enda en bekymring ?

Første mann kom med KS så jeg aner ikke hva jeg går til, og det "værste" av alt er at det er JEG som selv har "bestilt" vanlig fødsel denne gangen.Dog før jeg ante noe om vekta .. hehe...

Vil ikke bli snytt for en fødselsopplevelse...

Skrevet

Jeg bestiller herved en fødsel ala Bidleba med nr 3 :)

Flott historie, og merker nå at pusten roer seg .. Takk :)

Skrevet

Jenta mi estimerte de til å bli rundt 4500 og vi fikk vite hele veien at dette var en stoooor baby. hun kom dagen etter termin og var 3570. Så jeg stoler ikke på estimering! :)

Skrevet

Nå ble jeg glad glad glad babymaker får en jente til! :)

Selv om de bomma helt vanvittig på deg da :) Hehehe

Skrevet

Jeg var også liv redd! hehe. men var ikke noe å være redd for.. babyene vokser jo så forskjellig så ikke stol helt på det der :) lykke til!

Skrevet

vet du.. ikke ha troen på ul...

vi fikk beskjed om at lillemann skulle være over 4400...

men han kom 3 dager før terminen og han var ikke mer en 3016 gram. .. vi hadde vært på mange ul timer... senest i uke 36...

Skrevet

Med nr 2 så var det vekstavvik på + 31% (har aldri hørt om noen som har hatt såpass mye 1 mnd før termin)

på termindagen var det iflg legene bare +28%, likevel lot de meg gå 14 dager overtid.. De vendte det døve øret til da vi ba på våre knær om å bli startet eller få KS..

Jeg fødte en gutt på 5,3 kg hodeomkrets husker jeg ikke, han satt fast ved skuldrene og det var en tøff fødsel..

Men, det har ikke skremt meg, venter nr 4 i august..

Denne gangen som med nr 3 får jeg tett oppfølging av et annet sykehus (gudskjelov for det).. Nr 3 var 4 kg, og tipper neste også er det..

Min første var 3,8 kg og kom 16 dager før termin..

Ja, det er store barn jeg føder.. Og det går bra med alle barna.. Selv sliter jeg med BL etter nr 2..

Skrevet

Min veide 4,8 kg da han kom, og alt gikk fint. Varte i 7 timer, og brukte bare lystgass. Fikk vite at han var over 4 kg på forhånd, men han var jo nesten 5! Ingen komplikasjoner heller. Har hørt mange oppleve mye verre fødsler med atskillig mindre barn. Tror det er som en over her sier at det ikke er barnets størrelse som er mest avgjørende for hvordan fødselen blir.

Skrevet

Jeg har blitt fortalt av lege at det ofte bommes på estimering av babyer som er mer enn 3500gr pga at det er vanskelig å vite underhudsfettlaget eller noe sånt. Det er lettes å estimere når det er snakk om fra 2000 til ca 3500 gr har jeg skjønt...

En annen ting... Da jeg fødte dattera mi som kun var 2550 gr revna jeg mye - noe jeg har problemer med den dag i dag (snart tre år siden). Stor eller liten... vanskelig å forspeile seg åssen fødselen blir! Lykke til! :-)

Skrevet

Jeg fikk beskjed 14 dager før termin at babyen var over 4 kilo allerede, da hun kom (på termindagen 14 dager etter) var hun 3400 gram...

Du får ta sånt med en klype salt; Anna Wahlgren (forfatter av "Barneboka") snakker om hvor uforsiktig helsevesenet kan være med å slenge ut av seg kommentarer til gravide- og barselkvinner, man tar jo alt så til seg, og denne type "krisemaksimering" synes jeg er dårlig gjort!!

Synes du er kjempetøff, og helt i det rette ved å velge en vanlig fødsel fremfor KS denne gangen- unner deg en fantastisk fødselsopplevelse, det hadde i allefall jeg med babyen som liksom skulle være så stor:=)

Skrevet

Da vet du i alle fall at morkaka di fungerer kjempe bra!!!

Du skal jo føde for andre gang, og 4500 er så mye mer enn 3600 er for en førstegangs. Kjenner flere små petite damer som har fått så store barn uten problem. Jeg tror du gruer deg litt uten grunn:)

Jeg har hørt om feilestimering, men kanskje ikke så mye som en kg.

Skrevet

Jeg gikk 14 dager overtid,og ble satt igang..På overtidskontroll fikk jeg vite at babyen var 8 % over gjennomsnittet,så de regna med ei jente på 4500 g... Skal sies at jeg er tynn,smal over baken, og folk fikk litt sjokk når de fikk vite vekt på jenta vår..."Fødte du vanlig? Du e nå så lita..." Det gikk så bra,hun var 4355 g og 50 cm=) Nydelig jente=) Fødselen tok 9 timer, og ble kun klipt litt..Da var jeg førstegangsfødende..Hun var 37.5 rundt hodet..Fødselen går heilt sikkert veldig bra for deg også,lykke til =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...