Gå til innhold

Hvilke hensyn tar dere som har små med atopisk eksem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg tenker på mat, vaskemidler osv.

Ettåringen min har det. Jeg reagerte litt på at legen min nesten bagatelliserte det og så det var såå vanlig, bare lev som normalt, ikke noe farlig. Greit nok at det ikke er det verste man kan lide av, men jeg hadde det som barn og var faktisk veldig plaget. Jeg var ute av døren før jeg hadde tenkt ut spørsmål om f eks det med å bruke ull og om det er noe med kosten som bør tas hensyn til.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har bare bytta ut blendaen til neutral. Og bruker ikke ull innerst mot kroppen på vinterstid... Ulvang og devold har godt ullundertøy med et annet stoff inni. Cubus sitt er også bra. Det brukte vi til de ikke hadde stpre nok str:)

Skrevet

Jenta mi fikk dette da hun var 18 mndr.

Jeg bytte vaskepulver til sensitiv og neutral

brukte kun ull når jeg hadde bomull under

nøye med å smøre huden ofte slik at eksemet ikke sprakk opp og ble sårt

vasket kroppen med såpe bare 1 gang i uka, ellers vasket jeg kun hår og underliv ved dusjing/bading, og følger dette enda den dag i dag og hun er 5,5 år gammel

Tok ingen forholdsregler når det gjaldt mat, men det har noe med at hun i tillegg er fryktelig særspist..

Skrevet

Jeg har en gutt på 20 mnd. Han hadde mye atopisk eksem da han var liten men har gradvis vokst det av seg. Etter han blev 1 år har vi merket stor forskjell. Vi smører ham morgen og kveld med Decubal og gjør vi ikke det får han ofte utslett.

Mtp kost har jeg ikke tatt noen hensyn. Det eneste var at jeg ikke gav ham kumelk eller egg for han var ett år.

Jeg har ikke brukt ull på ham og jeg vasker klærne hans i vaskemiddel uten parfym som er godkjent av astma og allergiforbundet. Jeg bruker ikke tøymykner (kun på håndkler). Jeg bruker også spesial såpe og shampoo, kjøpt på apoteket.

Skrevet

Både jeg og søstern har barn og vi tar alle som er å komme over.

Dog vi prøver oss frem på de som påvirker livene våre kraftig. Slik som div mat og produkter vi unngår. Før vi kutter det helt ut "forever" forsikrer vi oss om at nettopp vårt barn reagerer på akkurat den tingen.

Vi har opplevd det samme med våre fastleger når det gjelder både eksem, allergi og astma.

De tar det ikke så tungt. Når jeg kom over til spes. på sykehuset med hun som har det verst fikk vi tilbud om kurs.

Der fikk vi vite veldig mye nyttig.

Det er veldig forskjellig på hva enkelt barn reagerer på.

Mine barn er bare lett plaget med eksem. Unngår hun ull, parfymer, kulde og slike typiske ting en tenker på når det gjelder eksem går det greit.

Mens sønnen til ei venninne av meg ikke tåler hverken kulden om vinteren eller varmen som kommer på den beste sommeren. Syden er bare å glemme for dem. Samme med bading i saltvann. Appelsinjuice kan han drikke, mens nonstop får det til å sprette ut omtrent med en gang.

Hvis dere er mer enn bare litt småplaget men ikke ille nok til å få time på sykehuset kan det jo være seg at dere får være med på kurs likevell? Ring barnepol. å hør! Eller NAAF. Vi har mye nytte av å være medlem. Får delta på kurs osv gjennom de også. Men det er vell mer astmarelatert enn eksem.

Ull er veldig negativt for de aller fleste som har hudplager. Selv de med "normal" hud kan få plager om de bruker ull for mye! Så det ville jeg unngått så langt det virkelig går! (Evt vurdere om dere kan bruke det når dere skal ut i "sprengkulda" for så å ta det av med en gang dere kommer inn igjen)

Vet du forresten at du kan ha krav på noe som heter hjelpestønad når barnet har en lidelse som medfører ekstraarbeid for foreldre ifh jevnaldrende barn?

Hvis dere bruker en del tid på smøring og tilrettelegging bør dere absolutt søke.

Ei venninne av meg fikk minstesummen ved å skrive at de bruker 20min x 3 hver dag. Morgen, ettermiddag, kveld. Hun er så godt som ikke plaget heller.

Den stønaden kan dere få for 3mnd tilbake i tid. Så jeg anbefaler å printe ut kravet og levere det inn så fodt som mulig om hun har hatt sykdomen en tid allerede :)

Da går nav selv til legen og henter opplysningene. Søknaden teller fra innlev.dato. Skal dere snakke med lege selv tar det lengre tid.

Skrevet

Takk for hjelpen, dere. Jeg skal se nærmere på det du nevner her, nyttnick.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...