Gå til innhold

taushetsplikt oppgave

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan komme med noen punkter for taushetsplikt for helsearbeidere?

Hvorfor dette er så viktig, og noen viktige punkter jeg må ha med? utenom lover og paragrafer?

Dette er i forhold til yrkesetisk grunnlagsdokument

Videoannonse
Annonse
Skrevet

- At en har taushetsplikt gjør at pasienter stoler på at det de forteller ikke kommer videre. Derfor tør de å fortelle mer enn om det ikke var taushetsbelagt. Ergo også viktig for behandler, som da får et skikkelig bilde av pasientens plager. Og viktig for pasienten.

- At en pasient/klient kan lette sitt hjerte for ting begått tidligere uten å være redd for at kanskje politi får vite dette. Som på dødsleiet; pasienten forteller at h*n gjorde noe grovt ulovlig(som drap, bankran osv) da h*n var yngre, men aldri ble tatt for dette. Og dette har gnaget på samvittigheten, og pasienten føler det godt å kunne lette sitt hjerte for dette før døden. Ting som har skjedd og hvor det ikke kommer til å skje igjen, er underlagt taushetsplikten.

- at en har mer "tilgang" til det intime hos pasient/klient. Som å hjelpe til med dusj/bad, intimhygiene osv. Noe som er godt for en del pasienter å få hjelp til. Pasienter lar en lettere få hjelpe med slikt, for at vi ser dem nakne er ofte en naturlig del av pleien, om du forstår.

Vet ikke om dette er slikt du er ute etter, men noen ideer hvertfall:)

Skrevet

kjempe fint:) akkurat det jeg satt å tenkte på, iallefall ved punkt 1. de andre hadde jeg ikke tenkt på:) Er så lett å bli for fokusert på loven osv, å vanskelig å sette egne ord på dette da. takk

Skrevet

Taushetsplikten er til for å beskytte pasienten. ( det som handler om legems- eller sykdomsforhold og andre personlige forhold som ekteskap, familieforhold osv. de opplysningene taushetspl. omfatter er det du får vite i forbindelse med arbeidet du utfører.

taushetspl. omfatter IKKE opplysninger du får i fritiden og som ikke har noe med jobben din å gjøre. men, det er viktig å huske at opplysninger du får direkte fra en pasient, vil være underlagt taushetspl.

Taushetsplikten er ikke bare en passiv plikt til å tie, men også en aktiv plikt til å hindre uvedkommende i å få tilgang til taushetsbelagte opplysninger. Skal opplysningene gis til andre enn pasienten må pas. gi sitt samtykke

Det er jo dette det går hovedsaklig i.

Resten jeg kan skrive blir lover og paragrafer.Som unntak av taushetsplikt. Det ville du jo ikke ha.

Skrevet

holder det å si at tausetsplikten ligger under kapittel 5 i helsepersonellloven??

Skrevet

det kommer helt an på hva oppgaven sier...

Skrevet

oppgaven sier bare, 5 min innlegg fra yrkesetisk grunnlagsdokument for barnevern, sosionomer og vernepleiere

Utifra dette har jeg valg taushetsplikt

Skrevet

eksamen på hil til uka??;)Skal ha det samme ser du,men har enda ikke begynt på den biten:S

Skrevet

hehe, såpass ja.. skal se at verden er liten!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...