Gå til innhold

Noen som er flinke til å lage asiatisk mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker asiatisk mat, men mannen har dessverre noen få ting han ikke liker som gjør dette vanskelig å lage.

Så er det noen som har noen gode oppskrifter som IKKE inneholder disse tingene:

- Karri

og

- Sweet and Sour

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er delevis enig med din mann:) Sweet and Sour ferdig sausene smaker pyton. Karri er jo litt verre med om du ønsker å lage indisk mat.

Teriyaki sauce (helst med honning og hvitløk) og østersaus er helt topp som saus til wok.

Skrevet

Men hva er godt i wok sammen med disse sausene?

Og hvor mye østersstaus ca.?

Skrevet

Disse vårrulllene er knallgode (du får kjøpt de fleste ingrediensene som ikke er "norske" i asiabutikker, men også i velassorterte matbutikker):

150 g lamme-eller svinekjøtt (jeg bruker en 450g pk vanlig kjøttdeig)

2 ss soyaolje

1 løk

1 gulrot

100 gr kål

1 bunt vårløk

3 fedd hvitløk

1 ss finhakket sitrongress

1 ss finsnittet limeblad

1 ss finhakket chili

100 g risvermicelli (disse kutter jeg vanligvis ut)

3 ss fishsauce

6 ss oystersauce

1 ss soya sauce

2 ts sesamolje (el. annen olje, ikke oliven)

½ dl coriander (denne kutter jeg gjerne ut også)

1 dl hakket thaibasilikum

1 egg

16 store el 40 småplater med

springrolldeig (fioldeig)

1) Finhakk løken og snitt kålen i tynne strimler.

2) Skrell gulroten og riv den.

3) Rens vårløken og finsnitt den.

4) Ta en wokpanne eller en stor stekepanne og varm godt med olje.

5) Stek kjøttdeigen i olje og knus kjøttet i mange småbiter.

6) Ha i løk, vårløk, kål og gulrot, og krydre med finhakket sitrongress, limeblader, hvitløk, chili og revet ingefær.

7) La dette frese sammen til grønnsakene mykner litt.

8) Legg risvermecelli i varmt vann i 10 minutter slik at de sveller opp. Press ut vannet og ha vermecellien i pannen.

9) Nå er det tid for å tilsette smak.

Start med sausene, som er fishsauce, oystersauce, soyasauce, sesamolje og grovhakkede urter.

Smak til fyllet og la det avkjøle litt.

10) Pensle kantene på fioldeigen med sammenpisket egg og legg 3ss med fyll på rispapiret. Rull sammen og pakk inn kantene.

11) Klar til fritering i raps/ solsikkeolje

Skrevet

Vårruller er knallgodt.

Så selv om det så ut som en lite dagsprosjekt å få tak i ingrediensene og lage det må jeg prøve det :o)

Skrevet

De er vel verdt det;-) Det er opprinnelig en oppskrift fra kokken tom Stiansen, jeg har fått den av en venninne. hun pleier å ta alle grnnsakene/ urtene og hakke i en kjøkkenmaskin, så slipper man mye "håndarbeid".

Lykke til!

Skrevet

Bent Stiansen mener du vel :P

Skrevet

Kjøp en paste som heter Tom Ka, du får kjøpt den i mange innvandrerforretninger. Smaker helt fantastisk, jeg er tilbake i thailand så fort jeg kjenner lukta på kjøkkenet :-)

Blandes med kokosmelk, enten som suppe ller som en tykkere saus. Smaker ypperlig med både fisk, skalldyr, kylling og svin :-)

Skrevet

Det heter filodeig, ikke fioldeig. Greit å vite hvis man skal spørre etter det i butikken;o)

En mye enklere utgave som vi har fått mye skryt av:

en pakke kjøttdeig

gulerøtter

poteter

løk

hvitløk

Mellomstor filodeig.

Alle disse ingrediensene finnes på velassorterte dagligvarebutikker, men har du en asiatisk butikk i nærheten så ta gjerne turen innom.

Kjøttdeigen marineres med litt soyasaus (kjøp ordentlig soyasaus, ikke kikoman) Ikke bruk mye saus, bare litt som du rører inn i kjøttdeigen på samme måte som når du sper deig til kjøttkaker. Kutt alle grønnsakene i bittesmå terninger (har du kjøkkenmaskin som hakker så smått, bruk gjerne det.) Enkleste måten å hakke for hånd på er å først dele i strimler, og så kutte dem i små terninger. Bland dette i kjøttdeigen. Mengde av de ulike tingene velger du selv etter preferanse.

Bruk mellomstor filodeig. Legg på ca en spiseskje +/- med deigblandingen, og rull sammen. Pass på at de ikke blir tykke, da er det vanskelig å gjennomsteke dem. Stryk på litt vann for å feste enden. Frityrstek dem i olje. Du kan lage mange om gangen, og fryse dem før de er stekt.

Lykke til!

Skrevet

He he, ja Tom driver med litt andre ting.... :-)

Vedr. trykkleifene ellers så er oppskriften bare kopiert over fra min venninne, så jeg har ikke redigert den, men filodeig/ springroll pastry er korrekt. :-)

Skrevet

Stek strimlet kyllingfilet eller strimlet svinekjøtt, krydre med salt og pepper og legg det til side. Wok de grønnsakene du liker. Jeg bruker hvitløk, ingefær, løk, paprika og gulrot, men alt går. Kok eggnudler i en annen kjele. (Nå finnes det sunne eggnudler av fullkorn også). Når grønnsakene har frest litt, tilsett det stekte kjøttet og hell over teriaki-saus og sweet chili saus. Bland inn nudlene til slutt. Knallgodt!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...