Gå til innhold

Noen spørsmål ang bæring i sola=)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har jo blitt bitt av bærebasillen, så bruker Manducaen min bare mer og mer. Men nå som det nærmer seg sommer, og sola begynner å bli sterk, melder det seg noen nye spørsmål...

Har de siste par gangene (når det har vært sol og varmt), bare brukt en stor solhatt på henne, som skygger for hele fjeset. Har ikke smurt med solkrem, siden hele fjeset dekkes i skygge, og det har gått helt fint. Ikke rød eller noe. Men, er det dumt på noen måte, bør jeg smøre selv om hun ikke blir rød?

Og så mener jeg å ha lest at barn under 1 år ikke skal utsettes for direkte sollys. Men det blir de jo når man bærer..? "Teller" liksom solhatten som skygge, sånn at det ikke blir regnet som direkte sollys? Eller er d med tanke på overopphetning? Pleier jo å kjenne etter bak i nakken hennes, at hun ikke er kokvarm..

Og hva kler dere på dem i selen nå, som det er varmt i sola, men fortsatt litt kald vind? Ikke lett dette m påkledning nå altså..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

.....

Skrevet

Åh...akkurat de samme tingene har jeg lurt på de siste dagene. Jeg bærer også kvakken min masse i manducaen, og trives med det! :)

Han får jo min kroppsvarme når han sitter i manducaen, og selve manduca-stoffet tar jo av en del for vinden vil jeg tro, siden det er så tett/kraftig.Men hode og nakke vil jo til en viss grad bli utsatt for vind og sol. Jeg har tenkt at jeg burde kjøpe en hals (selv om kvakken ikke akkurat har lang og slank hals...hehe...). Solhatt med øreklaffer blir nok brukt etter hvert - foreløpig har han brukt ei tynn ullue. Jeg bruker ofte den hodeklaffen på manducaen til å skjerme for sola - fester den opp på den ene sida, så han kan se ut den andre veien. Jeg har foreløpig ikke smurt ham med solkrem, bare passet på å skygge for med denne klaffen. Men nå framover vil jeg tro solkremen også må fram, ja. Men jeg tenker at kvakken ikke blir utsatt for direkte sollys så lenge han har skygge fra en hatt eller fra klaffen.

Men hvis noen har et stalltips om hva som er kjekt å ha på bena når det blåser og er varmt blir jeg glad! Jeg har noen fotposer til ham, men de er for tykke nå. Finnes det fotposer i tynt stoff, som er vindtette men ikke veldig varme?

Kjekt å se at vi er flere med samme utfordring i hverdagen! :)

Skrevet

Jeg liker også å bære lillemor i sele så jeg spurte hs i dag ang smørin med solkrem og det å være i sola med mini. Hn sa at det ikke var bra å ha henne direkte i sola, men alt med måte. J

jeg har hørt at barn under år ikke skal smøres med solkrem heller, men hs sa at det skulle jeg bare gjøre hvis jeg brukte en som er beregnet på barn. Kjøpte en solkrem på apoteket med faktor 30 som jeg bruker på hender og ansikt. ( her har ikke vært så varmt enda at hun har kunnet gå i kun kortarmet..)

Jeg bruker en tynn utedress på mini i selen, har body og stømpis (gjerne i ull) under. Hvis det er under 15 grader eller kald vind har jeg joggedress under. Det er ikke enkelt der her...:)

men tenker også at jeg ikke må ta for mye på, hun får jo bra med varme fra meg..

Skrevet

Vi har aldri brukt solkrem på D (født i mars, så var jo bare noen mnd utover sommeren), men beskyttet henne med solhatt og holdt henne i skyggen. Det anbefales jo ikke solkrem på barn under 1 år, og eg er generelt skeptisk til det, så vi holdt oss heller litt i skyggen. Det går jo ann å snu seg vekk fra den værste solsteiken, slik at babyen blir sittende i skyggen liksom....De har jo også sånne solhatter med skygge i nakken.

Ang vind så beskytter jo selen endel...Beina kan fort bli kalde da, men hos oss har det holdt med vanlige klær, evt vindtette "sko" visst det blåser mye...Leggvarmere (huggalugs f eks) gir ekstra varme til beina, de har vi brukt MYE! (eller strikka i ull)

Skrevet

Er du gravid igjen, Yo&La? =)

Jeg har ikke brukt vindtette sko enda, men det burde jeg kanskje? Har brukt to par ullsokker istedet, eller fleecesko. Hva slags type anbefaler du (finnes det noe som er litt rimeligere enn de Stonz-skoa)??

Jeg er også nemlig litt skeptisk til overdreven bruk av solkrem på de aller minste, og tenker jo på hvor myyye krem det ville blitt hvis man skulle smurt dem hver dag nesten gjennom hele våren/sommern...Så jeg prøver heller å beskytte med solhatt og skyggen fra meg selv, og håper at det holder..?

Skrevet

aaah!!!

vi har ikke det problemet i Tromsø....for her snødde det i dag- grrrrrrrrrrrrrrrrr

er det mulig!!??

God tur i sola

misunnelig hilsen fra Tromsø

Skrevet

Er det mulig ja, snø NÅ?? Stakkars dere.. Her er det sool sol og atter sol, og bare for å gni litt ekstra salt i såret, så kan jeg fortelle at det meldes om tropevarme her i helga;)

Skrevet

Ja, det er eg;)

Eg har syd noen selv, å halveis vindtette, og ellers har vi bare brukt sånne som følger med babydresser (også uten selve dressen, de kunne knappes av)...vi arvet så mange sånne, husker ikke hvilke merke. Vet at Troll har/hadde noen, og Refleks.

Men til neste skal vi ha stonz!

Ang solkrem så må jo hver og en se ann hva barnet sitt trenger. Eg har fått mye pes her inne fordi vi ikke bruker solkrem på D, men eg ser ikke poenget med å gjøre det. Hun er mørk i huden og blir ikke solbrent her i Norge (når vi var i sør-amerika brukte vi solkrem på henne, men ikke her). Da velger vi heller å beskytte henne med solhatt og tynne klær, og holdt henne i skyggen når hun var mindre. Noen barn tåler sol godt, mens andre kan bli solbrent i skyggen også;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...