maizi Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Hvilket blodtrykk har dere som er omtrent midtveis i svangerskap? Mitt er 90/65 og jeg lurer på om dette er lavt da jeg føler meg svimmel, kvalm og regelrett utmattet.. Klarte ikke gå på jobb i dag, har jo problemer med å stå oppreist over tid. Noen gode råd?
Tyren78-09+12 Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Jeg er begynt på uke 26 nå, og mitt blodtrykk på forrige svangerskapskontroll, som var i uke 23+6, så var den på 110/72. Gangen før der, uke 12+2 var den på 120/70. Vet ikke helt hva normalen er jeg, men legen sa at blodtrykket var helt perfekt, så da regner jeg med at jeg er innen normalen
MissSofie - Jente09Baby11 Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 90/65 er ganske lavt (lavt overtrykk) og ofte akn man føle seg svimmel med et slikt blodtrykk! Har du snakket med legen om det? Jeg ville nok snakket med legen og fortalt at du føler deg svimmel. Kanskje du trenger å ta det med ro, blodtrykket må alltid tas alvorlig. PS mitt blodtrykk midtveis var ca 110/75 noe som er veldig bra blodtrykk... I begynnelsen hadde jeg 100/60, det er også ganske bra men følte meg ofte svimmel
Mamma til en Prins<3Juli-spire Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 jeg var hos legen pga jeg blir plutselig kvalm, svett og vimmel. holder mesten på å svime av. dette kommer når eg står rett opp åg ner. Jeg jobber i butikk, så jeg har blitt 100% sykemeldt pga dette. Legen sa det var pga lavt blodtrykk. Er 23+2 idag..
Mikkemafian Skrevet 28. mai 2009 #5 Skrevet 28. mai 2009 Hei:) Jeg aynes ditt blodtrykk høres lavt ut, ja.. Mitt ligger på 105 /60 og det er ifølge jordmor veldig bra. Gjennomsnittet totalt er vel ca 120/80. Det er normalt å ha litt lavere og høyere under svangerskapet. Vet at mange blir anbefalt å drikke mye vann hvis BT er lavt... God bedring:)
Mamma til en Prins<3Juli-spire Skrevet 28. mai 2009 #6 Skrevet 28. mai 2009 Men er det noen som har peiling på når dette endrer seg til normalt igjen??
EllaBella, bølla & minifrosken Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 Er nå 24 uker, og hadde 90/55 på siste kontroll. det er lavt, men ikke kritisk på noe vis. Blir også svimmel hvis jeg må stå mye rett opp og ned, så det unngår jeg så godt jeg kan. Sitt hvis mulig, og reis deg sakte. Alle brå bevegelser kan trigge svimmelhet. Ellers hjelper det å drikke mye vann, være i moderat fysisk aktivitet, og spise jevnt. Kombinasjonen lavt blodsukker og lavt blodtrykk er det verste, og ofte det som gjør at folk besvimer etc. Så ha alltid en nødsjokolade, litt juice, frukt etc. i veska tilfelle det blir for lenge mellom måltidene. Og! Selv om det til tider (som f.eks. under en graviditet) er slitsomt, er det i utgangspunktet BRA å ha lavt blodtrykk! Vi er mindre disponert for hjerte/karsykdommer, mindre disponert for en del krefttyper, lavere risiko for f.eks svangerskapsforgiftning, og lever generelt lengre friskere enn personer med høyere blodtrykk. Hipp hipp! :-)
maizi Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 28. mai 2009 Takker for svar jenter!!! Er hardt å jobbe for tiden, jobber på intensiv avdeling for nyfødte og det er ikke alltid jeg har mulighet å sette meg rett og slett. I tillegg er det VELDIG varmt der og det hjelper ikke. Får prøve meg i helgen. Hvis det ikke nytter får jeg ta turen til legen neste uke!!
Kari Trestakk Skrevet 28. mai 2009 #9 Skrevet 28. mai 2009 Jeg har også tidvis lavt blodtrykk. På målingene har det varierer mellom 90/60 og 120/70. Jeg er nå i uke 27. Legen min anbefalte meg å drikke mye vann og spise lakris (som visstnok skal få blodtrykket til å stige). Blodprøver viste også jernmangel, så jeg begynte med jerntilskudd i går. Håper det hjelper slik at jeg slipper å få brå blodtrykksfall.
MammaTilNydeligsteA Skrevet 28. mai 2009 #10 Skrevet 28. mai 2009 Hmmm, hvis du jobber på nyfødt intensiv er det vel litt spesielt å ikke vite at 90/55 er lavt BT?? Og at lavt BT kan føre til nettopp dine plager er jo basiskunnskap for en spl...
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #11 Skrevet 28. mai 2009 110/56,er det ganske lavt?? Legen sa det var litt lavt.Jeg synes det høres ganske lavt ut jeg da..Hva synes dere andre??? Jeg hadde det i uke 14! Jeg var ofte svimmel da.Nå er blodtrykket blitt en god del bedre,100/60 (var hos legen forrige fredag,da var jeg 21+5)
maizi Skrevet 29. mai 2009 Forfatter #12 Skrevet 29. mai 2009 Til mamma til nydeligste:) Selvsagt vet jeg at blt er lavt. Men ikke hva som regnes for veldig lavt under graviditet. Blt mitt ligger på 120/80 til vanlig og dette er jo helt fint. Så lurte egentlig bare litt på hvordan blt til dere andre gravide var og om dere hadde symptomer/plager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå