Anonym bruker Skrevet 13. juli 2009 #26 Skrevet 13. juli 2009 det er ikke så rart, helsestasjonen er skapt for at folk skal vaksinere barna sine.....så da må det jo hyppig oppfølging til.....tar seg litt bedre ut om et par av konsultasjonene er uten stikk... men ja, gå dit, er så himla greit at de ikke kan si noe annet "stygt" om deg enn at du ikke vaksinerer.... hehe, du vet folk som ikke plasserer ungene sine i barnehage fra 10 mnd alder og heller ikke vaksinerer har meldt seg litt ut av samfunnet...skumle greier det der, folk som ikke synes det er ok med eksponering for giftige substanser samt "instutisjonalsiering" av babyer er jo en trussel for saueflokken som gjeter seg selv....
Trulsine Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #27 Skrevet 13. juli 2009 Hehe..som jeg skulle sagt det selv....
Grateful mom Skrevet 14. juli 2009 #28 Skrevet 14. juli 2009 Huff huff.. så kjipt. Vi har visst vært heldig med begge helsesøstrene vi har hatt. Jeg gruet meg sånn til å si dette til hs, men da jeg sa at vi hadde bestemt oss for å vente og lese litt mer om det (jeg hadde allerede bestemt meg for ikke å vaksinere i det hele tatt asså..), sa hun "ok, det er helt i orden. Her på helsest. kan vi kun informere deg om bla bla, men hvis du ønsker informasjon fra den andre siden kan du ringe bla bla.. " Fantastisk at det fins sånne helsesøstre også!! Uansett, jeg anbefaler deg å IKKE ta opp dette på gruppekontroller. Hold meningene eller spørsmålene dine for deg selv, for hs vil mest sannsynlig (og som du erfarte) være veldig på alerten for å forhindre at flere begynner å tvile. Jeg sa ikke et kløyva ord om dette, men ventet til det kun var meg og hs, og sa enkelt og bestemt med et smil, at vi ønsket å vente med dette. Et tips, dersom de spør hvorfor du ønsker å vente, si at dette kan du altfor lite om, og du vil gjerne ta et bevisst valg, og kanskje de kan hjelpe deg med hvor du finner informasjonen? De har mest sannsynlig kun info fra FHI, men det gjør ingenting. Bare takk og ta det med deg, så er du ferdig med det. Gi beskjed her hvis du trenger info, eller finn bøker på internett. Kontakt alternative behandlere evt. Jo mer du kan, jo lettere blir det å snakke med helsesøster. Lykke til med ditt valg!
Grateful mom Skrevet 14. juli 2009 #29 Skrevet 14. juli 2009 By the way, lurer på om noen barnehager har et minstekrav om at man må gjennomføre de vanlige kontrollene på helsestasjon/ hos fastlege. Ikke sikker på dette, bare syns å huske at jeg har hørt det...
Trulsine Skrevet 14. juli 2009 Forfatter #30 Skrevet 14. juli 2009 Takk for godt tips 'Grateful mom':) det er jo det som er fakta... jeg (og sambo) vil vite mer om vaksiner... Har lest oss opp en del allerede, så kunne forsvart vårt valg så langt, men har ingen intensjoner eller ønsker om å diskutere så veldig mye med hs. Hun virker ikke så veldig kompetent eller mottakelig for denne type debatt....
Grateful mom Skrevet 14. juli 2009 #31 Skrevet 14. juli 2009 Det er jo nettopp det. Jeg er heller ikke interesset i å diskutere med hs, for vi kommer aldri å bli enige uansett. Jeg har nå lært meg det, at det er ingen vits i å prøve å ha rett i denne saken uansett hvem jeg diskuterer med så lenge mitt og vårt valg kun berører min familie (slik vi ser det). Det er riktig for oss å gjøre det på denne måten, så hva andre gjør får være opp til dem. Du kommer alltid til å finne argumenter som overkjører andre argumenter, så begge sider vil i så måte ha "rett". Jeg syns uansett utfall at det er viktig at folk tar et bevisst valg og har tenkt igjennom saken, istedet for å følge strømmen. Jeg hadde ikke giddet å forsvare meg. Så lenge jeg kan stå for valget jeg har tatt vet jeg at dette er riktig for oss. Helsesøster har å respektere deres valg om å vente til dere har funnet ut mer, og tenkt gjennom ting. Ikke bry deg om hva hun eller andre sier, det er deres barn det er snakk om.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2009 #32 Skrevet 15. juli 2009 ja helsesøster må innse sine begrensinger, som det redskapet hun er....desverre..... jeg synes det er flere og flere som har økende bevissthet rundt vaksiner....det er så bra å se...stå på!!!!
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2009 #33 Skrevet 15. juli 2009 Jeg synes det høres ut som din fastlege ikke er på nett heller. Enhver voksen kan bestille time hos sin fastlege, hvis man ønsker en helsekontroll, i forbindelse med dykking, førerkort, utdanning, whatever. Selvsagt kan en fastlege gi barnet en helsekontroll. Lurt er det nok å bytte fastlege, se vedkommende rett inn i øynene og si at jeg ønsker en familielege for meg og mine barn. Jeg har bestemt meg for å ikke foreta helsekontroller på helsestasjonen, og synes det er betryggende at du har det medisinske ansvaret for barna. Er det greit for deg? Og så er det bare å bestille en time i året til sjekk, oftere på babyer. Du kan alltids ta en runde hos en fysioterapeut også. Dette bestemmer du selv. Hvis vi ikke greier å benytte vår frihet i den demokratiske rettsstaten Norge, selv ikke når vi ønsker å gjøre ting annerledes enn alle andre, hva slags land lever vi i da? Hva er vi redde for? Lever vi likevel i et totalitært samfunn? Det de færreste ser er at vi her snakker om grunnleggende, helt fundamentale rettigheter i en rettsstat. Menneskerettigheter, faktisk. Vi har dem i Norge også.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå