Trulsine Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Jeg vil ikke vaksinere min lille, vil ihvertfall sette meg mer inn i hva vaksinering innebærer, og har gitt beskjed til helsesøster om dette, likevel presser hun på og vil absolutt at jeg skal vaksinere..Føler meg helt overkjørt... Sier at jeg vil lese mer om det, og vil sette meg litt mer inn i bivirkninger etc. Hun bare overhører alt jeg sier og har nærmest bestemt at neste gang skal vaksinering foregå... Jeg orket ikke gå inn i noen diskusjon med henne da hun ikke virket til å forstå noe som helst av hvorfor jeg ikke ville vaksinere.. Kan en bytte helsesøster? Gå til andre, feks volvat?
mamma-x-3 Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Uff da, det ser ut til at du har vært uheldig med helsesøster! Trodde det skulle gå an å skifte om dere kommer helt på kanten med hverandres holdninger. (Det kommer vel an på stedets størrelse også, hvilke muligheter du har.) MEN - Husk at dette kun er et tilbud, selv om mange forsøker å kle det ut som en plikt. Hun har ingen som helst rett til å kreve vaksinering. Her trenger du ikke engang måtte argumentere, bare si nei takk. Det har holdt for meg om mine tre uvaksinerte gutter. Helsesøster har ingen ting med å presse deg. Støtter deg 100% i at du vil finne ut mer. Det er mange av oss etter hvert. Helsesøster har heldigvis ingen som helst makt bak sine pressende krav. Du kan slappe helt av. Jeg hadde byttet helsesøster umiddelbart om dette hendte meg. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Du må lese deg opp på temaet (mot og ikke minst for vaksinering) slik at du kan argumentere saklig for valget ditt). Ikke bare skift helsesøster bare fordi du ikke kan argumentere.
Trulsine Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2009 Jeg er enig i at jeg må kunne forsvare mitt valg, og trenger derfor å få litt mer klarhet i enkelte ting før jeg går inn i diskusjon...dessuten satt det så mange rundt oss når helsesøster holdt på, alle disse hadde vaksinert sine barn, så jeg følte meg jo litt i mindretall der jeg satt.. Syntes helsesøster kunne tatt dette opp med meg på tomannshånd istedetfor foran en hel forsamling...Vel jeg sa at jeg/vi ville lese mer om emnet før jeg bestemte meg/oss. Hun valgte ikke å høre etter, sånn opplevde jeg det ihvertfall.
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #6 Skrevet 28. mai 2009 huff har du gruppekonsultasjon, da er det jo logisk at hun presser deg, hun er dritt redd for at de andre skal ta etter deg. bare si at dere har bestemt dere for å ikke ta vaksine, hun gir seg ikke så lenge du sier du ikke vet, og jeg tror du vet at du ikke vil....virker sånn....ikke noe farlig å si nei.....mye verre å si kanskje!!!! bare husk at hun er en hjernevaska enfoldig dama som ikke vet bedre!!!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 I utgangspunktet skal det være unødvendig at du som forelder må argumentere eller begrunne valget du skal ta. Vaksinasjon er frivillig og dete er et klassisk tilfelle av press/tvang. Det er få foreldre som tør å stå i mot dette vaksinepresset og argumentere mot ferdigeargumenter som er sydd sammen fra Folkehelseinstituttet oppleves som det eneste riktige i de aller fleste tilfeller. Helsesøster skal respektere valget. Føler du deg krenket for dine valg, så er dette en sak som du sammen med pasientombud og klage til fylkeslege kan rapportere inn som overgrep mot deg og ditt barn.
Trulsine Skrevet 29. mai 2009 Forfatter #8 Skrevet 29. mai 2009 Ja jeg kunne nok ha sagt en del ting der og da, men pga alle de andre som satt der (alle hadde vaksinert sine barn) ville jeg ikke si så mye. Jeg mener at hver og en må få velge for seg, så derfor ble jeg så paff da helsesøster tok det videre foran de andre. Jeg hadde nemlig på forhånd sagt at vi ikke skulle vaksinere. Ihvertfall ikke enda. Likevel tok hun det opp. Trodde faktisk at hvis hun skulle ta det opp ville hun snakke med meg alene. Veldig skuffet over helsesøster....
Trulsine Skrevet 29. mai 2009 Forfatter #9 Skrevet 29. mai 2009 Ja det må sies, så utrolig mye lettere det er å følge strømmen... jeg skulle ønske vaksinering var helt bivirkningsfritt, så skulle jeg og bare vaksinert i vei og alle ville vært fornøyd..men med min skepsis av og med det jeg har lest frem til nå, så kan jeg ikke vaksinere mitt barn..
Anonym bruker Skrevet 29. mai 2009 #10 Skrevet 29. mai 2009 ja de benytter vel denne konsultasjonsformen av flere grunner tenker jeg. Økonomi og gruppepress kamuflert som sosialisering. Har vært på sånn konsultasjon selv men ikke vaksinert av den grunn. Send en mail til kommuneoverlegen og fortell at hun bruker uortodokse metoder.
Anonym bruker Skrevet 13. juni 2009 #12 Skrevet 13. juni 2009 Du har også et annet valg. Du kan droppe helsestasjonen.Du kan feks avtale med fastlegen at han tar over den medisinske oppfølgning av barnet. Barn har rett på medisinsk hjelp (som voksne). I tillegg har de krav på helsekontroll. Det kan du ordne ved å bruke fastlegen eller andre. Velger du den løsningen anbefaler jeg at du informerer helsestasjonen om dette i skriftlig form, høflig nei takk til deres tilbud, i tillegg til å informere om at barnet vil få medsinsk hjelp og kontroller via fastlege/andre. Kopi til legen. Lag egen perm og samle alle journaler. Så har du ryggen fri. D ble stikkordsmessig dette. Lykke til. Sørg for å ha gode hjelpere rundt deg. D finnes en del leger m gangsyn rundt om.
pusseluskan Skrevet 14. juni 2009 #13 Skrevet 14. juni 2009 Selv om jeg har vaksienert min lille datter syns jeg din helsesøster har oppført seg på en helt uakseptabel måte.Jeg ville i første omgang prøvd å bytte helsesøster eller helsestasjon. Fastlegen kan jo også følge barnet,men jeg tror at helsesøster er mye bedre til å bedømme barnets utvikling etc. Fastleger har jo alltid sååååå dårlig tid. Selv om vi har valgt å vaksienere syns jeg du skal stå på for det du tror på! Lykke til:)
Trulsine Skrevet 15. juni 2009 Forfatter #14 Skrevet 15. juni 2009 Ja det er det jeg har mest lyst til nå, bruke fastlegen evt. annen lege. Jeg er litt overrasket over at helsesøster blander seg så mye inn i hva og hvordan en gjør ting med ens eget barn. Ikke bare dette med vaksiner hun blander seg opp i. Alt fra søvnrutiner til matvaner skal hun ha en ordet med i spillet på. En av de andre i gruppen fortalte at hun ga litt smaksprøver før 6 mnd, da ble helsesøster nesten litt sur og mente det var feil. Det er også andre ting hun kommenterer, på en litt syrlig måte. Trodde helsesøstre skulle være så greie og omsorgsfulle, på et vis .. Ikke min ihvertfall. Blir så irritert altså... Alle barn er jo forskjellige...kan ikke gjøre akkurat sånn som det står i boken med alle barn....Tror jeg går til annen helsestasjon eller lege neste gang. Kjenner at jeg gruer for neste besøk....
Anonym bruker Skrevet 15. juni 2009 #15 Skrevet 15. juni 2009 ja, tullinger finnes over alt...drit i henne og bare gli unna. hun fortjener ikke et gram av din energi....men flott hun har flott hun har fått flere temaer å bry nesa si med, da slipper jo du litt unna.... hvordan har det gått forresten, med vaksine nekten din? er du fortsatt "flink"?
Trulsine Skrevet 17. juni 2009 Forfatter #16 Skrevet 17. juni 2009 Joda det går greit:) Kommer ikke til å vaksinere bare fordi 'alle andre' gjør det.... selv om det hadde vært lettere å følge 'systemet'..Jeg står ved mitt så får hu stå ved sitt.
pusseluskan Skrevet 22. juni 2009 #17 Skrevet 22. juni 2009 Selv om du velger å ikke vaksinere ville jeg ha valgt kontroll på helsestasjonen.De fleste fastleger er ikke så rutinerte på kontroll av barn,men mest drevne på såre halser etc.. Helsesøster kan barn bedre enn fastlegen av den grunn at hun kun jobber med barn,fastlegen kan litt om alt,helsesøster kan mye om barn.Svelg kamelen ang.vaksine. Bytt helsesøster dersom dere ikke er på nett.
Faen Skrevet 6. juli 2009 #18 Skrevet 6. juli 2009 Trulsine: "alle andre" gjør det IKKE. Vi er mange som har gjort som deg, vi er bare ikke så tydelige i RL som de som følger strømmen, de er jo så mange fler. Vi gjorde som deg. Sa vi ville vente fordi jeg ville finne ut mer. Fikk jo ingen info på forespørsel om vaksinebivirkninger/senskader av helsesøster, bare Folkehelseinstitutt-pjattet (les For vaksinering). Hun sa det var å regne som snylting at vi ikke ville vaksinere......men jeg lot meg ikke presse. Jeg leste og leste og ble tryggere og tryggere på valget mitt/vårt. Nå er pjokken 2 og han kommer aldri til å få vaksine så lenge jeg bestemmer... Han er av de friskeste ungene jeg vet om...og det bekrefter avgjørelsen vår. Vaksinasjon er FRIVILLIG og hun har ikke lov til å presse eller tvinge deg. Du trenger heller ikke å måtte argumentere for valget ditt (selv om jeg forstår at du føler at du MÅ det. Jeg følte også det). Mitt forhold til helsesøster ble preget av vår avgjørelse. Hun er aldri hjertelig og interessert, men det er greit. Ungen blir målt og undersøkt, så hun gjør jobben sin. Venner kan jeg finne andre steder. Lykke til med å lese deg opp.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2009 #19 Skrevet 9. juli 2009 Vi har funnet en dyktig fastlege, og savner på ingen måte helsestasjonen. Det er en stor lettelse å forholde seg til en profesjonell lege, som gjør jobben sin, og som samtidig respekterer vår frihet.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2009 #20 Skrevet 9. juli 2009 jeg har vært heldig. 1 ungen sa jeg at jeg ville vente, dette respekterte hs og oppførte seg fint hele veien, også da jeg sa at vi hadde valgt ikke å vaksinere, neste unge diskuterte jeg ikke noe, bare sa pent nei takk, fikk aldri en kommentar engang. og hs har oppført seg fint siden.
Trulsine Skrevet 10. juli 2009 Forfatter #21 Skrevet 10. juli 2009 Takk for at dere svarer, kommer med innlegg Guttamineogmeg: Jeg søker/leser og finner stadig flere argumenter for ikke å vaksinere. Har ringt fastlege og privat legesenter men de sier de ikke tar helsekontroller på barn...Er man pliktig til å gå til helsekontroller? Får virkelig ikke noe ut av de 'timene'. Barnet mitt har det meget bra, vokser, spiser godt (mm). Hs sier jo ikke noe jeg ikke vet fra før... Sier faktisk fint lite...
Trulsine Skrevet 10. juli 2009 Forfatter #22 Skrevet 10. juli 2009 forts....Ja bortsett fra at vi MÅ vaksinere....
Faen Skrevet 11. juli 2009 #23 Skrevet 11. juli 2009 Helsesøsterkontrollene/helsesjekkene er frivillig. Så du må ikke benytte deg av tilbudet. Vi hadde det som deg, fikk ikke noe ut av de besøkene og jeg visste jo det jeg trengte fra før og kanskje mer enn hva helsesøster informerte meg om. Men fordi jeg var førstegangmamma tørte jeg ikke å droppe besøkene i redsel for å "gå glipp av viktig informasjon". (blir som å studere...man tør ikke droppe en forelesning for kanskje gikk man glipp av noe viktig, men etter 4 timer skjønner man at man kunne holdt senga i dag og heller brukt en time på å lese det samme hjemme). Nå som nestemann kommer, kommer jeg nok ikke til å benytte tilbudet like hyppig.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2009 #24 Skrevet 11. juli 2009 jeg ville møtt på helsestasjonen, rett og slett fordi det er grei dokumentasjon av ditt engasjement dersom det noen gang skulle såes tvil om deg som mor. men dersom du føler at du ikke kommer unna din helsesøster med bevart integritet er det en annen sak. men det kan være greit å gå dit. vi lever i et småborgelig samfunn fylt av fordommer. kjærringer snakker og styrer på....." også hu morra som ikke gadd å møte på helsestasjonen....FY!"... dessuten blir du kanskje kjent med andre foreldre. det er vel det eneste konstruktive jeg har fått ut av hs....men jeg satt stor pris på det.
Trulsine Skrevet 13. juli 2009 Forfatter #25 Skrevet 13. juli 2009 Ja får vel bare møte opp og jatte litt med da...Litt av et samfunn vi lever i, skjønner at enkelte trenger oppfølging, hvis barnet er sykt, ikke utvikler seg som de skal etc. Men at friske barn må inn til kontroll så ofte er litt rart synes jeg..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå