gulda Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Dette har sikkert kommet opp mange ganger før, men jeg har aldri mye tid til å sitte på nettet og lese, så derfor kommer det muligens n'te tråden om temaet.. Men: Gutten min er snart 16 måneder, og sier ingenting! Han sier "se" når han peker på noe, men utover det så bare babler han. Sier "mamma", men bruker det ikke beviss, tror jeg. Jeg har ikke bekymret meg, og tenkt at det kommer nok. Men så tok jeg frem et par bøker jeg har om barns utvikling som jeg ikke har lest særlig i, og plutselig ble jeg veldig så bekymret! Der stod det at unger som ikke sa noe på 15-måneders kontrollen måtte følges opp, mens vi ikke fikk noen særlig reaksjon fra helsestasjonen på at han ikke prater. Bør jeg ringe helsestasjonen, eller er alt antageligvis i skjønneste orden? Må også nevne at jeg ikke synes han er så flink til å reagere på ting jeg spør ham om, men han hører godt; reagerer på lyder utenfor synsfeltet. Noen ganger gjør han som jeg spør, men ofte overser han meg bare..
rampetrollet Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Tror ikke du skal bekymre deg så mye.. Barn er forskjellige, og si at det er "normalt" eller ikke tror jeg blir feil. Tror jeg hadde ringt helsestasjonen bare for å få avklart og funnet roen (for din del om du tenker mye på det ) , -de er der for spørsmål så det er skal ikke være noe problem og ta en telefon og lufte bekymringen din avt få en avtale Men tror ikke det er unormalt, andre er sen i språk, men kjappere i motorisk utvikling eller andre ting
Gjest MMJ Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Bruker han smokk på dagtid? I så fall, fjern den Noen begynner snakke sent, men det som kan være en ting å sjekke er om han har dårlig hørsel, da begynner de snakke sent. Hadde kontaktet helsestasjonen var jeg deg
Synnøve_Solbakken Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 Vet om flere gutter som ikke har sagt et ord før de var ca 2,5 år gamle, blant andre min egen lillebror. Så lenge de etterhvert forstår hva vi sier, så er det viktigst. Når de endelig begynner å snakke, så skjer det i stort tempo. Det er ikke noe vits å følge ham opp med tanke på språk så liten som han er.
pandabjørn Skrevet 28. mai 2009 #5 Skrevet 28. mai 2009 Jenta mi var 18mnd den 21mai og hun sier bare mamma og pappa foreløpig! skal på kontroll på hs den 2 juni så jeg får ta opp det med helsesøster om det er normalt eller ikke...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå