2 blå :-) Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Noen som har greie på dette? Jeg hadde 9 og fikk høre det var lavt, noen som vet hva som er normalt?
Sistah*G07*J09* Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 normalen ligger på over 12,5 tror jeg. så 9 er ganske lavt. Jeg hadde 9 i blodprosent etter jeg hadde født, og da var jeg konstant svimmel og trett. Måtte reise meg forsiktig for å ikke svime av. Men etter en mnd tid med jerntabletter, så var jeg helt fin igjen
Bare blåbær Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 For å pirke litt så heter det ikke blodprosent, det er Hb (hemoglobin) som blir målt. Hvis blodprosentet hadde vært på 9 eller 12,5 hadde dere ikke vært oppegående, men nesten blodtom... blodprosent er fra gammelt av, og prosent går da til 100% for å finne ut blodprosenten må dere ta Hb verdien og gange den med ca 7 tror jeg det var. Hb på 12,5 er 87,5 % Hb på 9 er 63 % Normal Hb varierer om det er dame eller mann, men hos oss damer så ligger normalen ca mellom 12- 14,5. Hb på 9 er litt lavt ja.
gutt06&09 Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 12 er nedre grense for "normale" kvinner, 11 for gravide. Har måttet knaske jerntabletter begge gangene pga lav blodprosent. De sjekker ofte ferritin-innholdet i kroppen, dvs blodlagrene, er dette lavt også er det viktig å få opp produksjonen av røde blodceller. Det går selvfølgelig ann å gå inn for å spise mest mulig jernholdig mat og ikke minst drikke juice eller spise appelsiner i tillegg (C-vitamin øker opptaket av jern), men for meg var det enorm forskjell å begynne på jerntilskudd! Ingen dunking i beina mere opp trapper og mye mindre trøtt og uopplagt:) Dette må selvfølgelig gjøres i samråd med lege, er ikke bra med for mye jern heller...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå