Gemini77 Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Sønnen min sluttet med bleie for et par mnd siden, og har kun hatt 2 uhell med tissingen. Bæsjingen er litt mer kronglete, men går som regel bra hjemme. Vanskeligere i barnehagen.. MEN... han bruker fortsatt nattbleie, og den er våt om morgenen. DEn har vært tørr ved et par anledninger, og han har våknet et par ganger om nettene og bedt om å tisse. Han vil gjerne slutte på natten selv, men han har jo ikke kontroll når han sover enda. Er det bare å slutte og så lærer han det seg fortere? Kjøpe tisselaken? Regner med at det blir en del skifting av sengetøy om natten fremover, og da lite søvn.. Hva er deres erfaring? Han er nå 3 år og 2 mnd..
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Min erfaring er at jeg er en lat mamma som ikke gidder masse uhell i sengen, og derfor har latt dem prøve i ny og ne for å se om det gikk bra (noe det ikke gjorde) og ellers ventet med å slutte med nattbleien til de hadde hatt tørre bleier på morningen i over en uke i strekk. Da slapp vi også helt unna uhell i sengen. De gangene vi prøvde uten før de var tørr, hadde vi sånne engangs-tisselaken i sengen, heldigvis ;-)
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Det tok forøverig 1-1,5 år fra de sluttet med dagbleie til de sluttet med nattbleie på mine to eldste.
Gemini77 Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2009 Tusen takk for svar, Alva! :-) Jeg har hørt at noen barn blir så late av å ha bleie på om natten at de ikke slutter å tisse på seg før de slutter med bleien. Datteren til naboen brukte nattbleie i 2 år etter slutt av dag-bleien og de ventet på tørr nattbleie. Det skjedde aldri, så de bare sluttet. De har hatt 3 mnd med helvete at de har skiftet sengene 2 ganger hver natt, men nå har hun endelig skjønt det, og sier ifra om natten når hun må tisse.For tydeligvis må hun tisse hver natt, men hun gadd ikke å gå på do da hun hadde bleie... Så tenkte kanskje at man gjør seg selv en bjørne-tjeneste ved å vente for lenge?? Men godt å høre at man kan forvente tørre bleier på morgenen.. Jeg er heller ikke en mamma med så mye overskudd at jeg gleder meg til sengetøy skift om natten.. :-)
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #5 Skrevet 28. mai 2009 Ja altså, vi snakket jo om bleieslutt på natten fra tid til annen, i små drypp, og innimellom ville de sove uten også (det fikk de så klart lov til, men når de ikke klarte å holde seg, så ville de selv ha bleie på igjen, noe de også fikk lov til). Vi oppmuntret enkelt og greit til å gå på do i stede for å tisse i bleien, og etterhvert så ble det en og annen tørr bleie, så flere tørre bleier, og til slutt tørr bleie hver morgen. Våres hadde nok ikke kunne sluttet før fordi de ikke var fysisk moden for å holde seg en hel natt. Dvs, vå elste på 6,5 år kan ikke hodle seg hele natten, men han begynte selv å våkne på kvelden og i 4-5 tiden for å gå på do (når han brukte bleie) og da var jo det greit. Man skal jo ikke ta barnet på do om kvelden, det kan skape en dårlig (u)vane, men når de selv lager denne vanen er det vel noe annet. Mellomste p 4,5 år holdt seg hele natten når han først ble klar.
cherry coke Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 Bare prøv=) Om han vil selv, så hvorfor ikke? Ville ha kjøpt "kladder " på apoteker som man har under lakenet. Og husk på mindre drikke på ettermiddag kveld, og pass på at han tisser rett før han går å legger seg.
Pappas fultreffer :) Skrevet 28. mai 2009 #8 Skrevet 28. mai 2009 Noen barn sliter jo også med sengevæting, så da er det jo en fordel å ikke mase for mye på akkurat det området da, men man merker jo fort om våre unger er en av de da uansett. Men om det er sengevæting de ikke kan for så hjelper det ikke å mase, og det er heller ingen som pleier å gjøre noe med før de er ca 6 år.
gullgutten_min! Skrevet 28. mai 2009 #9 Skrevet 28. mai 2009 sønnen min sluttet med bleie både på dag og natt samtidig. han var veldig bevisst på det at han skulle slutte med bleie.. så det var veldig vanskelig å få han til å skjønne at det var ok med bleie på natta men ikke ellers.. og det skjønner jeg jo; ikke lett for en på 3år å skjønne når det er lov og ikke lov når han selv sier han har sluttet med bleie. vi har bare hatt ett uhell men da var han så trøtt og trodde tydeligvis at han var på do.. for han hadde tatt av seg pysjbuksa og trusa og tisset på puta si... men han går på do rett før han legger seg, og når han våkner så går han stort sett rett på do ... men jeg var veldig forberedt på masse uhell...
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #10 Skrevet 28. mai 2009 Akkurat samme historie her Gemini:-) Hun er 3 år. Slutta med dag bleie i januar-februar. Har få tisseuhell men noen flere bæsjeuhell, da kun i barnehagen. Nattbleien er fortsatt våt om morgenen. Men jeg spurte helsesøster om hvor lenge jeg kunne forvente at nattbleien var våt og hun svarte liberalt nok at alle barn bør være tørre om natten innen de fyller 6 år. Det er først da de blir utredet. Vanlig at de bruker nattbleie i ca et år etter slutt, men det er store variasjoner. Hun sa også at de barna som sover tungt og lenge vil være treigere til å bli tørre om natta. Min datter sover minst 13 timer, ofte mer hver natt, og hun sover ekstremt tungt. Jeg kan støvestuge og høre på musikk inne på rommet hennes etter hun har lagt seg, det hender ikke at hun våkner opp (ikke det at jeg har til vane å gjøre dette altså). Så her regner jeg med våte nattbleier i en god stund framover. Jeg ville ventet til bleien var tørr noen netter på rad til jeg forsøkte uten. Det blir jo bare søl, og jeg tviler på at det gjør så mye mer med han enn at han sover dårligere. Det er jo i og for seg ikke noe mål at de må være tørre om natten, tenker jeg da:-)
erteposen + 4 Skrevet 28. mai 2009 #11 Skrevet 28. mai 2009 Gutta mine slutta før de var 3 år. De hadde ikke tørre bleier før de slutta. Vi tok dem på do rett før vi la oss i starten, og så hadde de litt uhell i morgentimene. Hadde tisselaken.
yasmina Skrevet 28. mai 2009 #12 Skrevet 28. mai 2009 Her gav guttungen paa 2 beskjed om at han ikke ville ha natbleie lengre. Hadde ingen toerre bleier paa forhaand, men det gikk kjempe fint. Uhell innimellom de foerste ukene ( kanskje et i uka) og siden det har det gaatt knirkefritt.... Oensker han det selv hadde jeg latt ham proeve uten, hvis ikke hadde jeg ventet for aa se om bleiene ble toerre. Mange barn har toerre netter uten at man vet det for de tisser i bleie med en gang de vaakner om morgenen og disse vil somregel laere aa gaa paa do med engang de vaakner istedet for i bleien selv om man ikke har hatt toerre bleier paa forhaand.
1+2=3jenter Skrevet 28. mai 2009 #13 Skrevet 28. mai 2009 Har ei på 3år2mnd. Slutta med bleie på dagtid noen uker før 3års-dagen, og nattbleia et par uker etter bursdagen. Tenkte som du at det er lurt å ikke vente for lenge med å slutte med nattbleia... Prøvde å kutte den ut samtidig som vi kutta ut dagbleia, men da ble det noen uhell. Vi snakka en del om at hun snart måtte slutte med nattbleia, og plutselig en kveld bestemte hun seg for at nå hadde hun slutta. Ikke hatt uhell etterpå. Dagbleia bestemte hun seg også for å slutte med selv. Hun sa bare "jeg har slutta med bleier jeg mamma" en morning jeg skulle skifte på henne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå