Gjest Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Har vært så mange innlegg her om at de og de ordene er så stygge, og det får meg til å undre litt over kunnskapsnivået til noen her inne. Hva vet dere egentlig om barns språkutvikling og dialekter? Et lite barn må lære seg et språk, og dette språket vil være preget av hvor de vokser opp, hvordan foreldre snakker, venner snakker osv. Lydene babyen lager blir satt sammen til ord som gir mening i det miljøet barnet vokser opp. Og disse ordene er ulike på de ulike språkene, og ofte også litt ulike på de ulike dialektene. Til og med sosiolektene. Disse ordene blir til setninger, og til slutt til språk og dialekten vår, vårt morsmål som vi snakker mer eller mindre feilfritt og flytende. Det som høres naturlig og rett ut i våres ører og tanker. Når vi vokser til, så lærer vi oss at ikke alle snakker helt likt. Bergenske barn/ungdommer lærer seg at ikke alle sier "skillingsboller", men at det i store deler av landet heter "kanelboller", de lærer seg at når østlendinger sier "sklie" så mener de "rutsjebane" og at "søppel" er det samme som "boss". Østlandske barn/ungdom lærer seg etterhvert at bergensere ikke har a-endinger på noen substantiver i bestemt form entall. I det minste burde de lære seg det. Som bergenser snakker jeg den dialekten jeg er vokst opp med i det området, om jeg skulle lagt på a-endinger på hun-kjønnsord, ville tungen min slått litt krøll på seg og de fleste som kjenner meg ville fått latterkrampe. Det er bare ikke min måte å snakke på i det hele tatt, like lite som det ville være for en østlending å bytte ut alle a-endingene med en-endinger. Likevel er det noen her inne som får seg til å mene at å snakke dialekt er stygt og uhøflig. Er det virkelig det? Hvorfor mener dere i så fall det? Hvorfor er det f.eks stygt og uhøflig av meg å kalle andres barn for "ungene" når dette er det ordet jeg har vokst opp med og som omtrent alle med min dialekt sier og bruker til dagen? Å si "barnene" er noe de med "fin" bergens dialekt sier, men igjen, det blir helt feil for min del, og barna...? Vel, da hadde jeg fått maaaaaange rare blikk, hehe...
prebs Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 ALLE snakker jo dialekt, så da måtte man i tilfelle bli helt stum. Noe som i enkelte tilfeller hadde vært en befrielse for omgivelsene - uavhengig av hvilken dialekt man snakker... Men jeg tror man liker dialekter som skiller seg fra ens egen. Min favoritt er alle vestlandsdialektene (heia Bergen), mens min dialekt fra Oslo vest er gørrkjedelig.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #4 Skrevet 28. mai 2009 Uhøflig å snakke dialekt? What? Are u on something...?
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #5 Skrevet 28. mai 2009 Da skulle du lest her i går. Noen menete nemlig det var frekt, uutdannet og uhøflig, for ikke å snakke om stygt, å kalle barna sine for "ungene", som jo er et dialektord. Så ja, derfor lurte jeg på om de kan forklare seg litt ;-)
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #6 Skrevet 28. mai 2009 Jeg skal vedde mye på at de som fremmer et slikt syn er østlendinger. Noen av dem er tilogmed så blåst at de hevder at de ikke snakker dialekt, he he
prebs Skrevet 28. mai 2009 #7 Skrevet 28. mai 2009 Jeg er dessverre redd for at du ikke tar feil der, holdkjeftenpådeg.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #8 Skrevet 28. mai 2009 Selvfølgelig er det ikke uhøflig så nakke dialekt. Men derimot så synes jeg det er uhøflig å skrive muntlig dialekt. Da mener jeg ikke slike ord som du nenvner i hovedinnlegget her som disse, boss + ikkje osv, men direkte muntlig som er så langt unna det norske skriftspråke som mulig.
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #9 Skrevet 28. mai 2009 hmm.. østlandet er jo stort da, og det er jo mange forskjellige dialekter innenfor det omerådet... Eller er østlendinger bare folk fra oslo^^? Jeg har jo bodd på mange forskjellige steder på østlandet fra jeg var liten, og har en god blanding av forskjellige dialekter. (pluss at jeg nå bor i trøndelag, og har begynt å slå litt om der å o_0, så detta blir det mye rart ut av^^)
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #10 Skrevet 28. mai 2009 Jeg mente ikke å si at alle østlendinger har et sånt syn på dialekter, for all del. Men jeg tror at de få som har det, uten unntak er østlendinger (og gjerne oslofolk)
mamman_til _♥♥♥♥♥ Skrevet 28. mai 2009 #11 Skrevet 28. mai 2009 hehe, uhøflig å si "ungene" ja.. jaja jeg er trønder å si "ongan" å det er det helt normalt å si her:) "barnene" var litt morsom da, men hadde blitt helt feil for meg også å si:)
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #12 Skrevet 28. mai 2009 Joda, de sier det de som er vokst opp i Bergens finere strøk, og de fleste eldre damer og herrer i hvertfall. "Hvordan går det med barnene dine da?" Synes det er litt søtt jeg ;-) Men, ikke min måte å snakke på nei!
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #13 Skrevet 28. mai 2009 hehehe.. nei for.. Oslo er ikke så stort at du kan blande oslofolk med andre østlendinger^^ Men hvis du ikke er fra østlandet selv, så har jeg lagt merke til at mange fra andre steder sliter litt med å skille oslofolk fra andre østlendinger. (veit samboeren min gnager om det heeeeele tia, veit ikke hvor mange ganger jeg har sagt at jeg IKKE er fra oslo^^).
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #14 Skrevet 28. mai 2009 Mulig at østlendiger er overrepresentert når det gjelder å disse andres dialekter, men når det gjelder ordet "unge", faller nok teorien litt igjennom. Dette er gjeldende ord over store deler av østlandet, inkludert Oslo øst (hørt om Oscar Bråthens "Ungen"?). Må si meg enig med Snublekjeks - østlandet er ikke synonymt med Oslo vest. ;-)
cherry coke Skrevet 28. mai 2009 #15 Skrevet 28. mai 2009 Jeg sier ungene. Synes ikke det er stygt i det hele tatt. Om jeg hadde sagt barna hadde det blitt helt feil. Jeg er fra vestlandet og er veldig stolt over dialekten min. Synes det er verre med de som skal "språke" hele tiden og ikke klarer å holde på dialekten sin.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #16 Skrevet 28. mai 2009 Jeg snakker sjøl dialekt (ganske så tjukk også,sjøl om jeg er på "fine steder" i Oslo) og jeg synes ikke om annet enn at man snakker den dialekten som man føler er naturlig (og kanskje tar LITT hensyn når det gjelder å bruke de aller, aller tjukkeste faste uttrykk i dialekten når man snakker med folk som har en dialekt langt borte fra hvor ens egen har sine røtter, bare for å lette forståelsen...). Likevel reagerer jeg på bruk av ordet "unge", som etter min mening ikke har med "min dialekt" men med "slurvet språk" å gjøre. Etter hva jeg sjøl har lært, finner du ikke ordet "unge" brukt om menneskebarniv skriftlig tekst før rundt år 1840-1850, sjøl om teksten er ganske så prega av dialekt (ikke alle hadde lært rettskriving da, kunne man skrive ble det ofte på gehør, om man ikke var av "dannet folk"). Så begynte etterhvert (og særlig etter at Darwins evolusjonsteori ble brakt til torgs, uten at det behøver være noen sammenheng) ordet "unger" brukt om menneskebarn og spre seg. Mest i de kretser hvor barneflokkene var rikelige og barnet på sett og vis "minst kjærkomment", som en ekstra munn å mette... Også i min dialekt er ordet unger (dialekt "unga®") brukt, og sikkert mest brukt (slurvet språk finner man rikelig her også, både i dette ordet og andre), men også ordet barn (dialekt "båd'n, entall bad'n) lever godt. Slurver mange nok lenge nok, blir det først akseptabelt språk, så norm.... Nei, fram for dialektene! Men IKKE for slurvet språk, verken skriftlig (i bokmål/nynorsk) eller muntlig (i dialekt). Og det er lett å putte "dialekt" på slurvet språk. F eks når man sier "sjøtt" i stedet for "kjøtt"....
Gjest Skrevet 28. mai 2009 #17 Skrevet 28. mai 2009 Men alle dialekter forandrer seg jo etter hvert. Jeg skjønner at du ser på det som slurv, men likevel er det jo slik man lærer å snakke som barn og dermed det som faller en naturlig å si videre i livet. det er vanseklig å forandre snakkemåten sin, og det føles heller ikke naturlig når alle rundt en fortsatt snakker slik som en selv er vokst opp med. Er mange ord som er anderledes nå enn før, og det er vel en naturlig del av språkutviklingen? Man skal ikke så mange hundre år tilbake i tid før språket vårt var vesentlig mye mer omstendig enn det er i dag. Jeg mener folk bør få snakke slik det er naturlig for dem, så lenge de bare klarer å skrive riktig en av målformene som er i Norge. Jeg snakker i hvertfall veldig ulikt slik jeg skriver, og for meg er det helt, helt unaturlig å si "kjøtt", "kino" osv, jeg er vokst opp med å si "sjøtt", "sjino" osv, for meg er dette en del av den, om ikke dialektene, så i hvertfall sosiolekten jeg er vokst opp med. Og det er ikke noe som lar seg endre sånn helt uten videre. Litt trist da om noen ser ned på noen for å snakke slik de er opplært til å snakke synes jeg...
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #18 Skrevet 28. mai 2009 Jeg er oppvokst på østlandet og snakker dialekt. Er fra Hedmark. Synes man skal holde på dialekten sin jeg. Verre er det de som legger inn ord som ikke tilhører dialekten f.eks, de som sier Sjøtt, Sjino o.l. Helt greit der dialekten sier at man uttaler visse ord på denne måten. Eller de som sier; chillen, coolen o.l... Men er vel kanskje mest den yngre generasjonen som snakker sånn. Er også en del mennesker som endrer språket sitt hvis de flytter til steder hvor det snakkes bokmål. Synes dette blir helt feil. Hold på dialekta og vær stolt over den uansett hvor i landet du er fra!!!!
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #19 Skrevet 28. mai 2009 Kjære søte anonym 14:16: Om man bare skulle bruke/skrive ord som var standard norsk før midten av 1800-tallet, ville språket vårt sett ganske anderledes ut enn det gjør! På 1840-tallet var det f.eks. bare noen-og-tjue år siden den dansk-norske unionen var oppløst, og "offisielt" norsk var fremdeles meget sterkt preget av dansketiden. Latterfull hilsen historiker som har lest veldig mye av det som ble skrevet på 1800-tallet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå