Gå til innhold

Å snu døgnet på de aller minste...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mi lille tulle på en uke sover lange strekk på dagen et par gagner (etttida og sekstida) og pupper ca annenhver.tredjehver time om natta. Snakka med helsesøster da vi var på kontroll, og hun sa jeg skulle prøve å snu døgnet hennes og vekke henne mer om dagen så hun kanskjesover lengre strek om natta, Noen som har klart det? For hu er jo nesten umulig å vekke når hu sover på det beste - og om natta våkner hu om jeg legger henne i egen kurv men sover godt i senga mi....

Hadde ikke det problemet med storesøstra, da var døgnet "riktig vei" da hun kom...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

har ikke hatt akkurat den erfaringen - jeg ville vel ha prøvd å vekke litt, men tenker vel i utgangspunktet at en baby på 1 uke er veldig liten... og ville ha latt den få litt tid til å komme seg og finne rytmen før jeg hadde stresset så mye med det.

Skrevet

Vi hadde det akkurat sånn vi også når vi kom fra sykehuset. Hun kunne sove i 4- 5 timer om dagen også tok hun ikke kveld før i 04- 05 tiden om natta... Det var slitsomt! Jeg snakket med fødestuen her og fikk da følgende tips: la ikke babyen sove mer enn 3 timer i slengen på dagtid. Hun sa også vi kunne prøve å bade babyen på kvelden før legging, da det ofte kunne være beroligende. Vi begynnte med dette og det funket med en gang! Først begynnte hun å sovne 22- 23 tiden, og den siste mnd ca har hun begynnt å sovne i 20- 21 tiden. Vekker henne fortsatt på dagen om hun fortsatt sover når det har gått ca 3 timer.

Absolutt verdt å prøve, lykke til(:

Skrevet

Og fram til hun var ca 4 uker måtte hun få sovne oppå brystet til meg eller pappan, eller ammes til hun sovnet. Lå sammen med oss den første mnd. Så prøvde jeg bare en dag og legge henne i egen seng når hun var litt over 4 uker- og det gikk bra! Så nå ligger hun i egen seng med kosebamse, også har hun en uro med musikk vi slår på hver kveld.

Tror det er veldig vanlig at de ikke vil i egen seng/ kurv den første tiden. De vi kjenner som har fått baby i det siste har hatt babyen i deres seng i 2- 3 mnd.

Skrevet

Vi sleit med skrudd døgnrytme leeenge, og ja, det er ikke noe gøy.. Fikk også høre at jeg burde vekke etter 3 timer søvn på dagen og gi mat da, sånn at hun skulle spise mest mulig på dagen og heller litt mindre på natta. Det var imidlertid ikke der problemet lå hos oss, for hun kunne ofte være våken lenge på natta uten at hun var sulten egentlig..Håper ikke det samme gjelder hos dere, for da blir det med ett litt verre;)

Skrevet

Vår datter startet med å være B-menneske. Hun koste seg glugg ihjel til kl.03.30 hver natt, for og sovne å sove til kl. 11-12.

Vi innførte rett etter fødselen faste rutiner rundt kveldsstell. Hun ble badet, pysjet og puppet etter alle kunstens regler - uten at det førte til noe annet enn en våken, fornøyd og blid jente.

Tror rutinene er veldig viktig, men jeg har hørt at man ikke kan forvente noen døgnrytme de første ukene. Hos oss gikk det seg gradvis til, og når hun var 8 uker hadde hun tilnærmet normal leggetid, og ytterligere 8 uker eldre begynte hun å sove fra kl.18.15-08.30 - og det gjør hun fortsatt :)

Skrevet

Ja, kveldsrutiner på så små babyer er NULL verdt, det kan jeg virkelig skrive under på!! (vi drev også med kveldsbad, pysj osv hver eneste kveld, men jenta mi var også våååken og blid til nærmere 03-04 hver natt)! Først når de blir ca 3-4 mnd gamle kan rutiner ha noe for seg for babyens del, fordi de da begynner å forstå at en handling (pysj, bad) fører til en annen (natti-natt). De har heller ikke noen døgnrytme de første ukene, men sover og spiser ved behov.

Skrevet

Jeg har fått høre at de små skal få ha den døgnrytmen de vil frem til de er 2mnd ca, først da kan man begynne å "forme" dem.

Min skjønne lille gutt på som ble født den 18mai, får holde på som han vil, han er jo så liten.

Gratulerer med baby btw Kæmma! Du fikk rett etter meg du da?

Skrevet

Ikke lett å snu rytmen nei, det merker jeg jo... Tror vi lar det være med at hun får spise litt oftere på kveldene... Så ser vi det an noen uker....takk for alle svarene!!! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...