alvis Skrevet 28. mai 2009 #1 Skrevet 28. mai 2009 Gutten vår på snart 4 år bruker vanvittig tid på å få i seg en skive. Han kan bruke 50 min på å spise skiven. Jeg holder på å klikke. Det nytter ikke å mase på ham og i perioder tok jeg bare skiven vekk fra ham men det fungerte heller ikke. Nå har han f.eks. brukt over 1 time på to skiver brød. Vi skal til byen men kommer oss ikke av sted pga at han aldri blir ferdig. Han glemmer skiven, han snakker i et og mister fokus hele tiden. Jeg maser og maser og truer med å ta den vekk og jeg blir så lei av meg selv og maset. Hvordan skal jeg gjøre dette? Middagen går helt fint men frokost og kvelds er bare et evighets projekt!
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 28. mai 2009 #2 Skrevet 28. mai 2009 Har du prøvd og variere måltidene, kanskje ikke han liker så godt brød? Ikke er glad i og spise frokost? Kan jo gi disse polarbrødene, knekkebrød, grøt osv. Likeså tror jeg det beste må være enten å la han sitte alene med borde etter dere er ferdige slik at han ikke har noen og snakke med, eller blir forstyrret av.Så kanskje det ikke blir så intressant lenger og bruke laange tid? Hvis dere ikke gjør noe nummer ut av det. Lar han sitte der og spise til han er ferdig, for så å si; fint nå var du flink.
blond Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Det høres kjent ut med barn som bruker lang tid, men i vårt tilfelle spiser han hele tiden. Noe prat blir det, men vi forsøker å ikke snakke mens han spiser siden han blir lett distrahert. Er du sikker på at gutten din er sulten nok? Utålmodige foreldre kan gjøre at han tar enda lengre tid på å spise. Har du forsøkt med annen mat enn brød? Kanskje går tempoet opp hvis han får havregrøt?
alvis Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2009 Jeg går ut ifra at han er sulten og at han vil ha det han får å spise. Han velger selv hva han vil ha. Det finnes grøt, skive med forskjellig pålegg, knekkebrød, yogurth og av og til pannekake. Han sier klart ifra ved middagsbordet når han er mett og ikke vil ha mer...hvorfor gjør han ikke det ellers hvis han ikke er sulten? Nei, han får vel bare bruke den tiden han trenger men det er utroligt plagsomt hvis vi har litt dårlig tid. Som regel har vi jo ikke det og vi planlegger utifra hvor mye tid han trenger men likevel. Takk for tips i allefall
alvis Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 28. mai 2009 De sier at det som regel ikke er noe problem der. Jeg har spurt om han spiser nok og om de er sikker på at han får i seg mat før alle andre er ferdige og går fra bordet. De sier han spiser godt og de tror han er forsynt når han velger å gå fra bordet. Han går fra bordet når det er lov å gå fra bordet visst nok. Men det er jo ikke bare maten han bruker lang tid på da. Han tar seg gooood tid til å klæ på seg og å komme seg opp trappen tar en evighet. Det skal ses på alle små ting og prikker og steiner og blader og han snakker i ett! Tror bare han er en somle gutt. Har lest et stykke i en bok som heter "de utrolige årene" som gikk på somling men føler ikke rådene som sto der fungerer på gutten vår. Men for all del, det er jo ikke noe stort problem alltså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå