Gå til innhold

til kveitebolle- mitt svar på PM.. =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gratulerer med babyen!

Jeg svarer gjerne jeg.. For det er så mye man lurer på med disse små.

Jente 03- 2485g og 45 cm, 34 cm hode. Tatt med keisersnitt etter 3 dager vannavgang og ingen fremgang i fødsel.

Hun ble født på UNN i tromsø, der fikk jeg ha henne inne på rommet mitt hele tiden. Hun ble koppmatet frem til hun klarte å ta brystet på dag 4. Fra denne dagen spiste hun alt selv. Ingen komplikasjoner. Vi fikk reise hjem så snart hun gikk opp i vekt. Hun gikk ned til 2310g, og på dag 7 hadde hun gått opp til 2320 g og vi fikk reise hjem.

Ved ca 8 mndr fikk hun astma, og ved 18 mndr atopisk eksem. Hun utviklet seg litt tregt i starten, begnte å ake seg på magen ved 9,5 mndr, men 7 uker senere, 11 mndr gammel, så gikk hun. De første månedene fikk vi ekstra oppfølging på helsestasjonen. Ekstra veiinger.

Astma og eksem er nå borte i en alder av 5,5 år. Hun er større enn jevnaldrende, bruker klær i str 8 år.

Gutt 08- 6 uker prem, naturig fødsel, startet med rier. 2640g og 45 cm, 31 cm hode. Ble tatt med sugekopp pga navlestreng rundt halsen 2 ganger, og de mistet pulsen på ham. Han ble flyttte rett på nyfødtintensiv. Han pustet som søsteren sin, helt fint. Ble sondematet i 10 dager før han klarte å spise selv. Måtte ligge i lys 3 ganger pga gulsott.Dette påvirket også spisingen, for han ble så sliten og slapp.

Dag 11 spiste han selv og fikk komme til meg nede på barsel, dag 12 dro vi hjem. Han gikk ned til 2460g før vekten økte igjen. Ved hjemreise var han 2585 g.

Han har vært mye raskere i utviklingen enn søstera. Helt normal utvikling. Krype 7 mndr, reise seg 8 mndr, gå 11,5 mndr. Viser ingen tegn til senskader som følge av svangerskapslengden. Han er noe mindre enn jenta mi. Ved 15 mndr nå så var han 12 kg og 81 cm.. Storesøster va på denne tiden 14 kg og 85 cm.

Det jeg syntes var mes slitsomt med det å ha premature barn, var dte å måtte mate dem etter klokka.. 3 timer fra påbegynt måltid til neste påbegynte måltid. DØgnet rundt. Med det er jo forståelig. De må jo bygge opp det fettlageret de ikke rakk å bygge opp i magen.

JEnta fikk vitaminer og jern til hun var 3 mndr, for hun var under 2500g når hun ble født. Gutten slapp dette. Jenta startet med fast føde ved 5 mndr, fordi hun krevde å bli ammet hver time til annenhver time. Gutten startet med fast føde da han var 6,5 mndr. Han ble også ammet ofte, men de holdt jeg ut for magen hans sindel. JEnta slet med magen da hun startet litt for tidlig.

Har hørt at det er anbefalt å begynne med fast føde ved 6 mndr uansett hvor premature de er, fordi ved 6 mndr må de få påfyll på jernlagrene.

Gutten har i senere tid hatt søvnapne, og har operert falske mandler. Samt at han nå skal utredes for gluten-allergi.

Ingen av ungene mine har vært noe sovebarn. Jenta sov hele natten ved 3 år, minsten sover ikke enda( snart 17 mndr gammel) Han klarer seg med 9-11 timer søvn i døgnet.. Dette inkluderer luren på dagen.

Vi ønsker oss ett barn til.. og krysser fingrene for at jeg kanskje kanskje kan få lov til å bære barnet litt lenger neste gang. Men det er vel lite håp. Med nr 2 var jeg innlagt pga fare for prematur fødsel allerede i uke 24, faren gikk over i uke 29. Det er godt han holdt seg inne til uke 34.

Hvor stort var barnet ditt da det kom til verden?

Måtte dere ligge lenge på sykehus? Hatt noen oppstartsproblemer?

Skulle du lure på noe annet, spør gjerne!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei:) tusen takk for svar:)

min gutt var stor til å vere født 6 uker for tidlig:) han var 46 cm og 3010 gram, hodeomkretsen tror jeg var på 36 eller 37.. stor kar med andre ord :)

når han kom ut var han kvikk og fin, han fikk 9 "poeng" på apgarskala(viss det er slik det er skrevet). men etter en liten stund begynte han å kvese i pusten, han fikk ikke fyllt lungene skikkelig med luft, og brukte mye krefter på det. jeg fikk ha han med meg i to timer før de flyttet han over på nyfødt intensiv.

her lå han i c-pap og antibiotika i to døgn. og av den grunn var han veldig kvalm så han fikk mat i sonde. etter de to døgnene med sonde fikk han mat på kopp og jeg ammet når jeg var der. antibiotikaen var bare et føre var behandling, i tilfelle det var infeksjon som gjorde at han hadde litt pustebesvær.

den første natten på barsel fikk jeg flermannsrom, på rommet lå andre nybakte mødre med babyene sine. dette var hardt på meg siden jeg mest lyst å ha gullgutten min hos meg. tror personale så at jeg slet med å vere borte fra gutten min så jeg fikk alene rom og BF fikk vere hos meg så mye jeg ville:)

Lillegutt gikk ned 200 gram, og gikk opp til 2877 når vi fikk reise hjem, etter 9 dager på sykehus.. vi hadde kanskje fått reist hjem tidligere dersom det ikke hadde vært for at han fikk gulsot og måtte ligge i lys behandling.

nå legger han på seg 200 gram i uken og komt godt over fødselsvekten sin. han er fysisk sterk, men noe motorisk utvikling er vanskeli å si noe om siden han bare er litt over 3 uker gammel. han sier ifra når han vil ha mat og det er etter 3 timer, noen ganger om natten kan det gå 4 timer eller 5 timer i mellom måltidet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...