Gå til innhold

Hva skjer på svangerskapskontroll?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal på min første svangerskapskontroll 18 juni da det er påvist at jeg er blitt gravid.

Er ikke helt sikker enda på hvor langt på vei jeg er,men lurer på om det kan være 7 el 8 uker.

Så lurte litt på om det er noen av dere som kan fortelle meg hva som skjer på denne første kontrollen?

Dette er mitt første barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gratulerer!

Du må ta med urinprøve, legen sjekker om det er proteiner og sukker.

Du må ta noen blodprøver, sjekker om du har hiv, blodtype bl.a.

Så sjekkes blodtrykket.

Legen setter termin, og lager et helsekort til deg (innholder viktige opplysninger og dette skal du ha med deg over alt resten av sv.skapet)

Avhengig av hvor langt du er på vei sjekker legen hjertelyden til fosteret.

Så snakker dere litt om hvordan du har det (kvalm, bekkenløsning osv).

Mange leger tar også en GU på første kontroll. Sjekker livmoren (at den kjennes gravid ut) og tar en celleprøve dersom det er lenge siden sist du tok det.

Kommer ikke på noe mer jeg.

Lykke til!

Skrevet

Takker.

Ja tar imot alle råd folk har å gi.

E ikke helt gått opp for mæ at æ e gravid.Men det går vel sikkert mere opp når æ har vært på første legesjekk.

Skrevet

Noen som vet om dem tar noe ultralyd på første svangerskapskontroll eller om de lytter etter hjertelyd på barnet?

Skrevet

Kan hende at de sjekker hjertelyd ja.. Men UL er vel ikke standard, det er vel mest hvis det har vært problemer tidligere.

På min første kontroll sist svangerskap hadde jeg ikke noe gynekologisk undersøkelse.

Gratulerer med graviditeten forresten!!:)

Skrevet

Heisann :)

Jeg var på første kontroll i går. Da målte han blodtrykket, jeg gikk på vekta, tok noen blodprøver, fylte ut helsekortet for gravide, fikk med meg noen brosjyrer og en fin svskapsbok. Så snakket vi bare rundt graviditeten, ting vi lurte på, kosthold, de neste kontrollene, og jeg nevnte dette med tidlig ul.

Han sa at tidlig ul ikke er noe "vits" i seg selv når det kommer til det medisinske, men han hadde selv sittet på den siden av bordet og skjønte godt at man ville ha en bekreftelse, da det er det tidlig ul er, en kjekk ting for oss som par å få se den lille. Og sa at det måtte vi bare gjøre om vi ville :) Så jeg bestilte time hos privat jordmor og fikk time 16. juni, gleder meg! :)

Jeg tok ikke gu da dette ikke var nødvendlig nå, og celleprøven min fra i fjor var fin så da er det tre år til neste gang. Dessuten likte ikke han å ta celleprøve i svskapet så han ville vente med dette uansett. Hjertelyden hørte vi ikke på, han syntes det var litt tidlig, og på sitt kontor har han ikke utstyr til slike ting. Men var en kjekk opplevelse, har en veldig grei fastlege, og nå ble det liksom mer virkelig at jeg er gravid ! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...