Pysjen Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 En nokså vanlig reaksjon man som ateist får fra troende er at man ihvertfall bør vise respekt for deres vrangforestillinger. Vel, har man egentlig noen grunn til det? Respekt er ikke noe man gir eller tar; det er noe man må gjøre seg fortjent til. Man kan respektere personer for slike ting som deres mot, deres prestasjoner, deres evner etc. Men man respekterer vanligvis ikke automatisk folk for deres vrangforestilinger. Uansett hvor bisarre og avanserte disse vrangforestillingene måtte være. Et raskt blikk på den blodige historien til den kristne Kirken og dens fineste representanter gjør det soleklart at Kirken åpenbart ikke fortjener respekt fra noen. Om den fortjener noe er det forakt, forakt for alle de lidelser dens inhumane, fordummende, intolerante og blodige historie har påført mennesker i to millennium. Alle steder hvor krig har vært ført, hvor det har vært brent, plyndret og hvor uskyldiges blod har blitt spilt, har Kirken vært med. Og alltid har Kirken vært på lag med de mektige og rike mot de svake og fattige. Troende forvarer seg da med at "Joda, Kirken har gjort mye galt, men selve religionen er det ingenting i veien med. Den er bare mistolket og misbrukt av slemme mennesker som ikke egentlig var kristne". Til det er det bare å si at det har alltid vært religionen slik den uttrykkes i den hellige skrift som har vært grunnlaget for Kirkens lære og handlinger. Er det først nå i vår tid at Kirken er blitt ordentlig kristen?? Det burde være åpenbart for enhver at det å basere sitt "livssyn" den dag idag på magiske forestillinger kokt ihop av en tilbakestående ørkenstamme for 2-3000 år siden, må føre galt avsted. Man fristes også til å be troende om å lese litt i Bibelen til en forandring og se hva som faktisk står der. Det er forøvrig med grenseløs frekkhet og mot bedre vitende at mange av dagens teologer står å messer om at Kristendommens hovedbudskap er "Kjærlighetens budskap".
Anonym bruker Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 pffft. Et mer historieløst og kunnskapsfattig innlegg skal du lete lenge etter. Ammer, så gidder ikke skrive mer nå.
Anonym bruker Skrevet 28. mai 2009 #3 Skrevet 28. mai 2009 Du trenger ikke respektere kristendommen og dens historie, men du skal respektere meg for det jeg tror på.
Pysjen Skrevet 28. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 28. mai 2009 Men det er det som er spørsmålet!? Hvorfor skal jeg respektere deg FORDI du tror? Jeg kan respektere deg som person, for hvordan du er og for hva du gjør- men har problemer med å finne en grunn for å respektere kun pga troen hvis du skjønner? Ville du ha respektert meg- ene og alene fordi jeg tror det bor en grønn nisse i kjellern og ikke ut fra noen andre kriterier? Neppe...? men derfor- hvor går grensa og hvorfor- iforhold til hva man kan tro og hvorfor akkurat det krever respekt?
Rampongi Skrevet 31. mai 2009 #5 Skrevet 31. mai 2009 Kjære tittimor! I starten av ditt første innlegg tenkte jeg at du gidder. Dette skrives sikkert bare å for å provosere de her inne som er religiøse. Men så ser jeg poenget ditt og det er et godt poeng mener jeg. Man skal vel ikke respektere noen uti fra hva de tror på, det forventer i allefall ikke jeg at min omgangskrets skal gjøre med min person. Det er jo som du sier; at man skal respektere mennesker for det de gjør og hvordan de er. Om det er religiøse grunner til at de er som de er, spiller jo ingen rolle, men som du sier.. man respekterer vel ikke mennesker KUN på grunnlag av hva de tror på, men hvordan man ellers oppfatter de som personer. Jeg feks har masse respekt for feks Dalai Lama, ikke fordi han er en av buddhismens høyeste lamaer, men for det han gjør, skriver og mener. I dette eksemplet kommer nok mye av hans person utifra trorsretningen hans, men det er ikke derfor jeg respekterer han som sagt. Ergo alle dere religiøse; jeg kan ikke respektere dere kun for deres tro, men heller utifra hvordan dere er som mennesker. Hva som gjør dere til de menneskene dere er, er en annen sak. Altså; jeg respekterer at dere tror på noe annet enn meg, men jeg gir ikke dere respekt kun utifra det. Om jeg treffer noen som er kristen/muslim///, men som ganske usmakelige ellers kan jeg jo ikke tenke som så at "jo, dette menneske har en tro som gjør at jeg må respektere han/hun, selv om han/hun oppfører seg latterlig/teit osv.. Catch my drift??
Anonym bruker Skrevet 1. juni 2009 #6 Skrevet 1. juni 2009 Nei. Utifra definisjonen av respekt på wikipedia kan jeg ikke det. Jeg kan akseptere at du er relgiøs, men å respektere det du tror på er helt hinsides. I så fall måtte jeg også mene at Muhammed-karikaturene aldri skulle blitt publisert. Relgionsfrihet er en menneskerett, men det innebærer ikke at andre mennesker må respekere relgionen din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå