Gå til innhold

Hva kan deres 4 åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg trenger hjelp til å finne ut hva "normale" 4 åringer kan. Jeg skal beskrive hva mitt barn ikke kan og hva han trenger av ekstra hjelp, men jeg har aldri hatt en "normal" 4 åring så det er litt vanskelig.

Hjelp mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han kan de fleste bokstavene og kan lese små ord.

Han kan telle til 100 sånn ca. Kan lese de fleste tall opp til 100.

Ellers har han syklet uten støttehjul siden litt før 4-årsdagen.

(han er 4,5 år)

Vet ikke om dette er noe voldsomt, men det er ihvertfall ting jeg synes er bra gjort :o)

Skrevet

Hva tenker du på da, hvor selvhjulpne de er?

Nå er sønnen min fylt 5 år da, men også da han var fire klarte han seg fint selv. Da mener jeg påkledning fra underbuksa og utover, tok også på seg jakke eller dress selv og sko. Trengte hjelp til å få votter innunder strikken på ermet, knytinger, strikken under skoa på dressen og sånne pirketing.

Kunne fint dusje selv, såpe seg inn og skylle av igjen, selv om jeg vasket håret hans, bak ørene osv et par ganger i uka etter han så jeg var sikker på at det ble gjort skikkelig.

Han kunne også fint smøre pålegg på en skive, helle i drikke osv.

Var det sånne ting du tenkte på?

Skrevet

Takk for svar :)

Dette kan ikke gutten min det er ivertfall sikkert.

Skrevet

Jeg har hatt to helt forskjellige 4-åringer (gutter). De har ulike evner og interesse områder.

- eldstemann kunne bokstaver, ord, satt sammen enkle ord, lekte seg med tall, leste før skolegang startet og var veldig interessert og fullstendig selvdreven. Minstemann er helt motsatt. Han kan en hel del bokstaver og kjenner igjen ord, men har ikke bokstav eller tallforståelse. Heller INGEN interesse, og det vil komme tidsnok.

- eldstemann var litt lat og ikke så veldig praktisk. Minsten pusser tenner godt, tørker seg selv på do, tar på alt tøy selv, skrur sammen ikea hyller med litt hjelp, "leser" bruksanvisninger fra IKEA og er svært praktisk og logisk i sin måte å tilnærme seg verden på.

- elstemann skrev bokstaver, tall og fargela utrolig fint. Minsten er veldig opptatt av farger, maler mer abstrakt og lager historier i bildene sine.

- en sykla tidlig uten støtte hlul og klatret utrolig bra, den andre venta til rett før skolen startet.

Nei, det er ikke lett. Det de har til felles er interesse for matlaging og lego. De diskuterer, peprer, krydrer, blander og får vel utfolde seg litt vel fritt på kjøkkenet. I dag hadde vi fisk med kanel på som begge to mente var en suuuuuuper kombinasjon, og rosiner var på potetene og ruccola med ananasbiter var dagens grønnsak på tallerkenen. De spiser i alle fall.

Skrevet

Har foreløpig svart 2 svar til deg på barnetmitt.com, kommer kanskje på mer også he he =)

Skrevet

Takk for svar :) min sønn har diagnosen gjennom gripende utviklings forstyrelse. Jeg skriver en klage hvor de mener at min sønn kan like mye som friske barn, noe som jeg ser at absolutt ikke stemmer.

Skrevet

Kle på seg selv, fra undertøy til å ha igjen glidelås, kneppe knapper, ta strikken under skoen etc.

Setter opp håret selv med spenner og strikk.

Skjærer opp grønnsaker, frukt og andre "lette" ting. Smører brødskive og heller opp drikke.

Hopper på et ben, løper.

Har god tallforståelse og språkforståelse. Kan alle bokstavene, setter sammen og skriver ord på opptil 8-9 bokstaver. Leser småord.

Tegner og skriver masse. Tegner mennesker med fem fingre på hver hånd, ti tær på hver fot. Mage, armer og bein.

Snakker masse og med masse ord. Har et veldig godt ordforråd. Klarer å forklare hva ord betyr. Eks hva er en bok, hva betyr forelska.

Forstår ironi til en viss grad, har humor. Skjønner vitser, spøker og gåter. Kan også fortelle slike ting selv. Resonerer seg fram til løsninger, får med seg de utroligste detaljer, husker ting fra hun var 2 år. Hvor vi kjørte, da vi skulle tilbake til et sted vi ikke hadde vært på nesten 2 år. Visste når vi skulle svinge, at det var nedoverbakke der, at huset lå rundt neste sving og ned en bakke.

Tenker logisk og ser hvordan ting er bygd opp.

Kunne ha ramset opp masse, men dette er noe av det.

Skrevet

Vår gutt er 4,5 år nå, men det meste av dette har han kunnet lenge.

*Han kan vise omsorg og hjelpe andre som trenger det.

*Han forstår når han må vente på tur og kan stå fint i kø

*Han kan snakke rent og flytende, har et veldig stort ordforråd.

*Han kan telle (og da mener jeg telle, ikke bare ramse opp tall) så langt det måtte være, han har knekt koden for tallgjentakelse.

*Han kan "lese" alle tall han ser opp til 1000, står det f.eks 240 kr på noe, så sier han at det koster 240 kroner. Over tusen er enda litt for komplisert.

*Han kan legge sammen enkle tall, f.eks 2+4 osv

*Han forstår reglene til spill som Stigespillet, Den forsvunne Diamant osv

*Han kan skrive navnet sitt og vet hva omtrent alle bokstavene heter, kjenner også igjen enkle ord som brødrene sine navn, mamma, pappa osv.

*Han kan klatre i trær, beregne avstand når han hopper fra tein til stein, stå på en fot, hinke noen hink, stupe kråke og benytte seg av bestikk på en god måte.

*Han kan tege hode-fotinger, men han klarer ikke å holde blyanten på rett måte enda, eller klarer, men vil ikke, så han har feil blyantgrep. Kan ikke tegne andre ting heller, liker ikke å tegne.

*Han kan alle farger (også nyanser) og navnet på de fleste former(trekant, sirkel osv)

*Han kan ta i mot og huske lange og kompliserte beskjeder som inneholder flere gjøremål.

*Han kan selv smøre maten sin, og klarer fint å rydde av etter seg ved å skylle fatet og sette det i oppvaskemaskinen.

*Han har lett for å lære nye faktakunnskaper og er flink til å benytte dem i kurrante sammenhenger.

*Han kan kle av og på seg selv omtrent alt av klær, også få igjen glidelåser, knapper osv.

*Han går på toalettet alene og klarer nesten å tørke seg selv godt nok nå etter han har bæsjet.

Er nok veldig mye mer, men kommer ikke på mer ting nå som passer inn i listen :-)

Skrevet

Jenta vår er 4 1/2. Hun kan noen bokstaver, men ikke så mange. Kan telle til 15 nen kan ikke kjenne igjen tall. Snakker ganske bra, men ikke helt rent. Kan gå på ski og er flink til å klattre. Tegner mennesker, hus blomster mm. Går på do selv, men vill helst ha hjelp når hun har bæsjet. Hun kan kle på seg selv, men det hender ting kommer på vranga eller bak frem.Hun kan gi mat og vann til katten, plukker fine blomsterbuketter, kan snurre rundt i turnringene, stupe kråke og forsøker seg på salto på trampolinen (men lander på ryggen). Hun spiser med skje eller gaffel men er ikke flink til å bruke kniven. Derimot er hun ikke så værst til å spikke og spikre.

Hun er flink til å terge lillesøster når hun vil og flink til å løse vanskelige sosiale settinger på en måte som vennene hennes liker.

Skrevet

Kan du fortelle hva den forstyrrelsen går ut på, hva er det største problemet til gutten din..?

Skrevet

Da forstår jeg bedre spørsmålet ditt, eller intensjonen. Jeg beskriver vel guttene mine når de er 4,5. De har kompiser som "kan" mye mindre på de fleste områder.

Skrevet

det er en diagnose innenfor autisme spekteret. Han har ikke språk, har svært dårlige sosiale antenner, bruker bleier, kan ikke kle seg selv, stikker av. Vi er også veldig usikker på om han forstår at ting er farlig, skarp, varm etc.

Skrevet

Min på 4 1/2 år er vel egentlig lik Poamin's datter..

-skriver nesten navnet sitt

-teller til 20-

-kler på seg klær selv,inne og ute klær,men sliter litt med skjorte knapper

-prater utrolig mye,men prater ikke helt rent enda

-spiser selv med gaffel og skje,også smører han brødskiva si selv,men trenger litt hjelp med å få smøret dekt over hele skiva

-svømmer under vann,

-er utrolig flink til å bruke kroppen sin

-klarer seg selv i dusjen,men jeg må skylle ut shampoen

-hopper ned på rumpa og opp på bena igjen på trampolinen

-holder seg lenge under vannet og dykker som en gal

Er det jeg kommer på i farta..

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...