2 gutter og ei lita jente:) Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 Jeg trenger hjelp til å finne ut hva "normale" 4 åringer kan. Jeg skal beskrive hva mitt barn ikke kan og hva han trenger av ekstra hjelp, men jeg har aldri hatt en "normal" 4 åring så det er litt vanskelig. Hjelp mottas med takk
Fru HottenTott♥♥ Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Hva tenker du på da? Syns han kan super masse jeg.. ) Så vanskelig å ramse opp alt. Lettere hvis du spør så kan jeg svare..
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 27. mai 2009 #3 Skrevet 27. mai 2009 Ja enig med den over her. Spør du heller, så kan vi svare. Jeg har ei på 4.5 år så kan masse. Men er jo også ting hun ikke kan...
moota m storebror&lillebror Skrevet 27. mai 2009 #4 Skrevet 27. mai 2009 Storesøster som ble 4 år i mai kan bl.a - spise selv - kan smøre selv, men vil ikke alltid når lillebror får servert ferdig skive =) - kan kle av seg og på seg alt utenom strømpebukser som er veldig stramme og noen glidelåser. - kan vaske kroppen i dusjen og tørke seg med veiledning. Gjelder ikke håret. - hoppe på trampoline, løpe, tømme melk, brus ol i glasset hvis det ikke er veldig masse igjen. - sitte på vanlig stol - sove i vanlig seng - ta imot 2 beskjeder og utføre dem, om jeg får henne til å følge med selvfølgelig he he =) - dekke bordet, ta ut av og sette inn i kjøleskapet, rydde bestikk ut av oppvaskmaskin, tømme oppi oppmålte varer til kake ol, hun kan også helle oppi når vi måler opp, med veiledning. - gå inn og ut av bilputen sin. Er pute med rygg. - gå på ski, dra akebrett opp bakken - støvsuge Er det slik du tenker på? Har jo mer, men kan vel sitte her til imorgen. Tenkte det var litt varierte ting.
moota m storebror&lillebror Skrevet 27. mai 2009 #5 Skrevet 27. mai 2009 - enkle pusslespill - spille bilde-lotto - telle til 16 - noen sine bokstaver - skrue på tv, dvd - låse opp og igjen dører - klatre i klatrestativ - gi liten fart på dissa til seg selv - åpne barnesikringen til bosskapet - sykle med støttehjul - kjøre sparkesykkel, og bremse - hinke - åpne vinduer - vaske hender - røre i en gryte - gå på do, tørke seg og vaske hender - vrenge klærne og legge de i dunken
2 gutter og ei lita jente:) Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #6 Skrevet 27. mai 2009 Gutten min har diagnosen gjennom gripende utviklingsforstyrelse. -kan de kle på seg selv? -sover de på natta? -kan de leke ute med delvis tilsyn ? -bruker de bleie? -hva klarer de selv med mat( eks.smøre på, forsyne seg selv)? -forstår de hva som er farlig(varmt,for høyt til å hoppe ned etc.)? Vår sønn har ikke tale,er våken flere timer hver natt, mener at dette kan ikke være vanlig for 4 åringer eller er det ?
2 gutter og ei lita jente:) Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #7 Skrevet 27. mai 2009 Takk for svar det var slik jeg mente ja
moota m storebror&lillebror Skrevet 27. mai 2009 #8 Skrevet 27. mai 2009 Storesøster kler på seg fra trusa til ytterdress, inkl. sko. utenom stram strømpebukse og noen glidelåser som jeg skrev. Hun sover hele natta, gråter svært svært sjelden med mindre hun er syk. Mindre enn et par ganger i året. Står opp selv om morgenen. Er rolig for å ikke vekke oss andre. Går på do, tørker seg, kler seg og går inn i stua og ser tv til hun hører oss evnt til hun har bæsjet og sitter og roper så naboene hører det =) Hun leker ute uten tilsyn, men jeg sjekker jo at jeg ser henne 2-4 ganger i halvtimen etter hvor hun er. Bruker ikke bleie, men hadde noen uhell i vår. Vi legger på middag, men som jeg sa kan hun smøre selv. Spiser yoghurt selv, middag, drikker av vanlig glass, kan sugerør og flaske også. Hun vet at ovnen er varm, vedovnen, varmt vann. Hun er klumset, men forstår sine begrensnigner innen aktiviteter, hun må klatre på baljen for å komme oppe og ned fra tramplinen, må gå over i stolen for å komme ned fra senga, må stå på krakken for å nå opp til vasken, må ikke gå i sølepytter med joggesko, må ha hette når det regner.
Kokkeli nyter våren:) Skrevet 27. mai 2009 #9 Skrevet 27. mai 2009 Nå er jo min jente 4.5 år. Og ikke glem at det er stor forskjell på gutter og jenter, og også innen kjønn. -hun sover hele natten (har gjort det siden hun var 3 uker) -bruker ikke bleie, slutte med dette da hun var litt over 3 år, men har hatt en god del uhell, og har enda uhell med tissing -kan leke ute uten tilsyn -smører mat selv -kan kle seg selv, veldig godt -snakker veldig bra, men er henvist til logoped pga uttale, og også pga at bror går til logoped pga samme ting. -hinker -klatrer veldig bra -skjønner høyder -blir redd for ting -sier fra når hun er sulten -sier ifra når hun er trett og vil legge seg -hjelper til med lett husarbeid -dekker bordet, klarer og telle hvor mange vi er osv -teller til nesten 30 -kan noen engelske ord, som hun snapper opp på tv, sanger' -synger en del sanger -deler med leker -viser mye empati -passer på lillesøsteren sin på 7mnd på gulvet'(jeg er jo også her) -trøster folk som slår seg -lært og gå i trafikken, stopper og ser seg for -kan disse, hoppe, øver på å sykle, kan hinke, løpe, gå på tå. -kan planlegge, glede seg til ting i framtid, og fortid -skjønner forskjell på dager, eks lørdag er snob, tirsdag er Dora på tv osv -kan noen spill jeg syntes det kan være litt farlig å sammenligne barn med hverandre da alle er så forskellige. Mine to som er gutt så jente er veldig forskjellige. Mens han er gutte gutt og leker med sabeltann og biler, liker hun rosa, skjørt og dukker. Han elsker data, og det bare ligger der hos han. Han spilte ett data spill vi har da han var 3.5år, og lærte seg det bra, mens hun ser ikke helt enda hva hun skal gjøre. i data øver og øver han, fordi han blir fort hekta, mens jenta gir fort opp når hun ikke får noen ting til. andre områder øver og øver hun mens han gir fort opp..
may-mom-05 Skrevet 3. juni 2009 #10 Skrevet 3. juni 2009 Jeg har en datter på 4 år. - Hun kan kle på seg selv (selv om det ikke er bestandig hun vil...) Samme når det gjelder sko (uten lisser). - Sover uavbrutt gjennom de fleste netter. - Hun leker fint ute selv om jeg går litt ut og inn. - Hun sluttet med dagbleie da hun var 3 år, og kuttet nattebleia da hun 3 år og 9 mnd. - Hun vil veldig gjerne smøre mat selv, men teknikken er ikke helt lært enda. Hun har ikke begynt å forsyne seg selv. - Selve betydningen av ordet "farlig", tror jeg noe begrenset. Men at noe er for varmt og at hun kan brenne seg, det forstår hun. Hun bedømmer fint selv om det er for høyt til og hoppe ned fra ting. Jeg tror dessverre det ikke er så altfor vanlig at en 4-åring ikke har tale eller er våken så lenge om natten, heller uvanlig. 4-åringen vår prater veldig bra, og vi kan føre samtaler i sammen. Hun kan ta i mot beskjeder, vi kan gjøre avtaler om ting som skal skje og hun gjør det (hvis vi minner henne på det om hun glemmer det). Hun kan tegne hoder med armer og ben (husker ikke uttrykket for det i farta), skriver fornavnet sitt og hun gjenkjenner forbokstaver til enkelte i familien/bekjente. Når det gjelder å pusle, så kan hun med tålmodighet fullføre ett spill over sin egen alder. Ved å gi henne det hun ikke når opp til, så klarer hun å dusje og vaske seg selv, bortsett fra håret. Hun kan perle systematisk etter farger, og hun kan navnet på alle fargene. ... OG mye mer! Ble nesten som ett skryteinnlegg på vegne av datteren min dette, men det er ikke hensikten! Ønsket bare å gi ett lite spekter på hva ett barn av mange andre 4-åringer kan. Dem er så forskjellige alle sammen;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå