Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvilke symptomer bør en se etter for å oppdage en evt soppinfeksjon?

Er det det samme som utslag på L+?? det de bl.a måler når en tar urinprøve ved kontroll?

er det ikke økt fare for dette under svangerskap?

og bør en da gå til lege for sjekk?

eller hva slags behandling er det.

mange spm her, håper noe kan noe om dette:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmmm, når jeg har soppinfeksjon så blir jeg rød og klør masse. Og utfloden er sånn cottage cheese-aktig. Jeg er aldri i tvil selv når jeg får det, men så har jeg hatt det såpass mange ganger at jeg kjenner det nesten på kroppen at noe er på gang. Har heldigvis sluppet unna med kun en gang nå i svangerskapet. Vet mange er mye plaget av det når de er gravide.

Gir ikke utslag på urinstix nei. Utslag på L+, altså leukocytter vil heller indikere en UVI. Behandling av soppinfeksjon er sånne vagitorier du setter i skjeden før du legger deg, Canesten eller Pevaryl. Pluss at du må smøre deg med den kremen som følger med. Jeg har også brukt en kortisonsalve for sopp når det har vært skikkelig ille sånn at det ikke skal klø så mye, er ikke så gøy :(

Men spør på apoteket, de har peiling!

Skrevet

Hvis du får ubehag som kløe, svie eller økt utflod (som man jo gjerne får i svangerskapet uansett...), kan det være sopp.

Du kan gå på apoteket og kjøpe canesten som er reseptfritt. Om du behandler deg med canesten uten at du har sopp, gjør det ingenting.

De sjekker ikke om du har soppinfeksjoner når du er på kontroll.

Jo, en kan ha økt fare for å få soppinfeksjon under svangerskap, siden bakteriefloraen i underlivet blir noe forandret, og om en har økt utflod, blir det et "fuktig klima" der nede som sopen liker :)

Håper du fikk svarene du trenger! :)

Skrevet

takk for svar frøkna.

Jeg har ende utflod slik jeg føler meg uren. har normalt før jeg ble gravid hatt lite plager med utflod. føler det lukter litt. beklager hvis dere syns jeg blir ekkel. og på sist kontroll hadde jeg litt uslag på L+ men det var visst helt normalt det sa jordmor.

er verken rød eller klør så da ut fra det du forteller så har jeg nok ikke soppinfeksjon.

Skrevet

ifie-

så da kan økt utflod alene være tegn på soppinfeksjon?

for er verken plaget av svie eller kløe.

Skrevet

Nei, jeg har ikke hørt at bare utflod er et symptom. Min erfaring er heller at kløe og/eller svie kan komme uten økt utflod!

Men det finnes jo andre grunner for økt utflod også, bl.a. graviditet :)

Om du ikke har kløe, svie eller er rød og øm (spes rundt åpningen) har du nok ikke soppinfeksjon, men om du likevel er usikker kan du ta en behandling for å se om det blir noen forandringer.

Siden bakteriefloraen endres under graviditeten, kan en få en annen lukt nedentil. Det kan hjelpe å slutte med såpe om du bruker det (også underlivssåpe), og bare vaske med lunkent vann.

Bytt undertøy ofte (par-tre ganger om dagen), ikke bruke truseinnlegg (eller bruk syltynne som du bytter ofte) og bruk bomullstruser som du kan vaske på min 60 grader, så kan det være med å forebygge sopp.

Skrevet

Jeg tror ikke du har soppinfeksjon etter det du forteller her. Veldig vanlig å ha økt utflod i svangerskapet og at det lukter annerledes. Se på konsistensen på utfloden din, ser den ut som cottage cheese? Jeg hadde unngått å behandle med Canesten om jeg ikke var sikker. En lege kan kjapt sjekke om du har soppinfeksjon om du er i tvil, det har jeg gjort og de tar bare en kjapp prøve og ser under mikroskopet (det gjorde i alle fall den legen jeg gikk til den gangen).

Lykke til!

Skrevet

Signerer ifie med det med bomullstruser! Ikke bruk string i svangerskapet, og heller skift truse oftere enn å bruke truseinnlegg. Husk at om du har soppinfeksjon så kan den sette seg i truser/bukser/sengetøy etc så jeg pleier alltid å bytte truser ofte og skifte sengetøyet ofte nå.

Skrevet

tusen takk for svar ifie:)

da satser jeg på at det ikke er noe soppinfeksjon.

Følte at utfloden ble noe verre eter jordmor anbefate meg kun å vaske meg nedentil kun med vann. var da jeg fikk en følelse av at utfloden begynte å lukte litt. beklager uttrykket. Men da begynner jeg og vaske meg med intimsåpe igjen. Er litt viktig å føle seg ren nedentil:)

Skrevet

får kaste alle string trusene bak i skapet til etter jeg har født:)

nei utfloden ligner ikke på cottage cheese.

takker for svar. Er en litt ubehagelig ting å spørre folk om, slik at dette forumet er genialt til nettopp slike spm:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...