Gå til innhold

Bursdagsfeiring med mange gjester

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min og jeg har flere ganger hatt et par diskusjoner rundt dette med bursdagsselskap. Jeg syns det er helt greit at vi lager selskap for barna når de har bursdag, men jeg har ikke noe interesse av å lage noe stort hver gang jeg eller han har dagen vår. Min familie bor et helt annet sted i landet, så det blir bare hans familie som vi ber, i tillegg til noen venner og vennepar vi har her.

Nå til helga skal vi feire dagen vår sammen og da har han altså bedt 16 stykker! Jeg ble skikkelig irritert på han fordi han ikke hadde diskutert dette med meg først. Han bare sendte ut meldinger i hytt og pine og folk har jo takket ja. Han tenker ikke noe på hva vi skal servere, om vi har nok sitteplasser til alle osv. Vi bor i en tomannsbolig, så vi har ikke all verden med plass. Forrige gang vi feiret en dag, var jeg helt utslitt etterpå og følte meg nesten dårlig. All planleggingen faller på meg, innkjøp, baking, matlaging osv. Under selskapet sitter han bare og koseprater med folket, mens jeg flyr rundt og stresser for at alt skal være bra. Etterpå når JEG har ryddet, er jeg altså helt ferdig. Syns ikke det er noe ålreit at det skal være sånn, men hvis jeg tar opp dette temaet, så blir det alltid sure miner. Jeg er tross alt i full jobb og vi har 2 små barn som også krever sitt i hverdagen.

Hva mener dere andre om sånne feiringer? Er det bare jeg som er negativ, eller??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi har et barn og han kommer vi alltid til å feire "stort". Han er så liten nå at vi ikke inviterer venner, men vi inviterer all familie og det kommer vi til å fortsette med. Når han blir eldre kommer vi helt sikkert til å ha barnebursdag med vennene hans i tillegg og da ha to bursdagsselskap.

Til våre bursdager varierer det hva vi gjør, noen ganger feirer vi stort og noen ganger feirer vi kun oss.

Jeg syns det er veldig hyggelig å ha mye besøk selvom det er slitsomt, så jeg har mer enn gjerne mye gjester. Det meste av handling og matlaging er det jeg som gjør her også, men her er det en selvfølge at begge hjelper til med rydding og vasking i forkant. I selve selskapet syns jeg alltid at alle hjelper til med rydding av bord ol, så det syns jeg ikke er noe problem og hvis jeg syns samboeren min hjelper for lite til, så ber jeg han gjøre konkrete ting og da gjør han det.

Jeg ville sagt til han at du syns det er koselig med mye besøk, men at du syns for mye av jobben blir ditt ansvar. Skriv ned en liste over ting som må gjøres, både før gjestene kommer, mens de er her og etter de har dratt, så kan dere bli enige om å dele jobben. Kanskje han kan handle inn hvis du skriver en handleliste, så kan du bake og lage maten.

Skrevet

Hei

jeg skal selv ha 40 gjester i helgen. Tips til mat:

Kjøp reker og loff

karbonader , løk og sitroner

Superenkelt å servere!

Du slipper å stresse---

Skriv liste til mannen din, kanskje dere kan vaske et rom hver dag!

bake har jeg sluttet med. Her kjøper jeg en kake!

Setter det frem når gjestene kommer.

Skrevet

takker for svar. Jeg tror det er veldig lurt å stille noen konkrete krav til mannen min også. Han er vel kanskje som mannfolk flest, at de ikke selv ser hva de kan bidra med bestandig, men må ha instrukser fra oss damene på hva de skal gjøre - i sånne sammenhenger altså! Han vil nok sikkert gjøre en bedre innsats hvis han får tydelig beskjed om hva som er hans oppgaver. Han setter bare ikke i gang på eget initiativ. Jeg gidder ikke vaske noe ekstra før selskapet. Vi har det ganske ryddig og rent ellers, så da tar jeg bare en rask runde med støvfilla og støvsuger. Jeg tror at det er lurt å ikke sette så høye krav til seg selv, for da kan man jo slite seg ut bare på det. men heller prøve å tenke lettvinte løsninger og praktiske løsninger, som ikke krever så mye pes i forveien. Det går vel bra håper jeg. Uansett syns jeg også at det er koselig å få besøk, for alle er kjempekoselige. Men hvis det går for langt at jeg bare blir utslitt av det, så dreper det litt av det som kunne vært hyggelig.

Skrevet

Nå har han invitert, da får han kjøpe inn, lage maten og stelle i stand under selskapet. Hadde bare gitt han beskjed med en gang jeg, dette er din ide, ditt ansvar, jeg skal sitte og kose meg med gjestene og ikke gjøre noe. Hvis det ender i katastrofe så skal du ikke bry deg om det, dette er IKKE ditt ansvar. Hadde heller ikke giddet å rydde noe etterpå - hvis det ellers er sånn at du ordner alt alene - så må han få prøve å ordne alt alene denne gangen. Lykke til. :)

PS: Nei, er ikke negativ til sånne feiringer selv, men så har jeg en mann som gjør sin del av jobben også. :)

Skrevet

Dette blir som du gjør det til selv. Jeg stresset også veldig mye med slikt før. Men har heldigvis klart å snudd det til å bli en kjempe koselig ting.

Mannen min vil gjerne hjelpe til og er flink med det. Men han er dårlig på å se eksakt hva som må gjøres. Derfor skriver jeg en konkret liste over hva han skal gjøre.

Vi feirer alle våre (3 stk) bursdager sammen, da de er tette. Vi bruker å være over 20 stk. Og da trengs det masse mat. Jeg lager alltid koldtbord eller mange småretter. + 2 kaker. Det holder i massevis. Selvsagt har jeg ikke tid eller overskudd til å stå med alt selv. Jeg gir Svigermor i oppgave å bake en kake + å ta med en rett. (Stikker selvsagt i henne penger for ingrediensene) Noen ganger får jeg en venninne til å bake den siste kaka også.

Jeg dekker ikke på bordene, men setter det frem slik at folk forsyner seg på kjøkkenet. På den måten kan de sette seg hvor de vil. Stua/spisebordet/verandaen. Vi bor også i en tomannsbolig, så det er ikke all verden med plass.

Ved å gjøre det på denne måten blir dagen nesten stressfri og bare kos =)

Skrevet

Hvis han tar initiativ til fest, så la han ordne det da?! Når han ikke diskuterer det med deg først får han fikse det selv...;-) Så setter han kanskje mer pris på det du har gjort tidligere også! ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...