Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt er 5 mnd og jeg har gitt ham grøt morgen og kveld en noen uker nå, og i dag sa helsesøster at vi skulle begynne med middag. Han fikk en smaksprøve på grønnsakspure og han likte det veldig godt. Jeg ammer han i tillegg. Man skal vel egentlig amme før og etter måltid, men det funker ikke her. Da vil han ikke ha grøt. Men jeg ammer han rett før han legger seg, etter kveldsgrøten.

Det jeg lurer på er: man skal jo opp i fire fast føde måltider. Foreløpig så får han jo da tre faste:

1. Morgen ca. kl 09- grøt

2. Lunsj ca. 12- mm

3. Middag ca. 15- middagsglass

4. Kvelds ca 18- grøt

Hva gir dere til lunsj eller formiddagsmat? Han kan jo ikke ha brød ennå, og skal man gi grøt da også? Eller holder det med fruktpure eller noe sånt? Hva spiser deres unger til det måltidet?

Er litt skeptisk til at han ikke vil ha morsmelk med måltidene. Han drikker lite vann også. Han synes det er stas med vann på flaska, men det er ikke så mye han får i seg. Kanskje bare 30 ml til hvert måltid. Er dette for lite?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

helsesøster her sier at mm eller mme er det viktigste de får frem til de er 9 mnd. først gir man de melk, så får de anna mat. har du prøvd å vente en time etter amming før du gir grøt/middag? han er så liten enda at det er mm han har mest behov for ifølge hs og bok om spedbarnsmat som jeg har :)

Skrevet

Hos oss gikk det i fruktmos til lunsj frem til nå, nå har vi akkurat startet med brødskiver. Min jente er 8 mndr, og er heller ikke veldig glad i morsmelkerstatning. (har sluttet å amme, mistet melken da jeg startet med 4 måltider...) Men helsesøster (som vi var hos igår) understreket at det fremdeles var viktig å gi melk til måltidene. Selv om de ikke drakk så mye... Så du bør prøve å få i ham litt mer melk. Vann er bra, men melk var visst best. Min jente drikker også lite, men helsesøster sa at så lenge bleiene er våte, så får de i seg nok væske.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...