Gå til innhold

Laktose-intoleranse - hva kan man spise/ikke spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har mistanke om at jeg har fått det, så skal prøve å endre litt kosthold, å se om magen blir bedre.

Har nå blitt verre å verre, og får ondt i magen av å spise feks. grøt, brødskive med ost ol..Har heller ikke drukket melk på flere år!

Så hva spiser man og hva holder man seg unna?

Har en sønn med melke-allergi da så jeg vet litt om det da, men jeg trenger vel ikke ett helt melke-fritt kosthold??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer helt an på hva du tåler. Noen tåler nesten alt av melkeprodukter og til og med bitte litt ren melk, andre tåler omtrent ingenting. Finnes tabletter du kan ta før du skal spise noe med melk i, det skal hjelpe, spør på apoteket.

Min mellomste hadde dette, og i starten måtte vi holde ham helt unna melk, men etterhvert kunne han spise melkeprodukter (ost, smør osv), men ikke drikke ren melk eller spise fløteis. Vi brukte laktoseredusert melk til sauser, grøt osv, var ikke noe problem det.

Skrevet

Ifg legen så kunne sønnen min eta ost fordi det ikkje skulle vera noko laktosesukker der, snakkar da om gulost for brunosten er jo bare lakosesukker......

Graut ville eg ha holdt meg unna for det er jo koka på mjølk, eg kokar den på laktoseredusertmjølk og det går bra for både meg og sønnen min, eg har ikkje fått det påvist men logisk tanke gang seier at det er det det er, sønnen min har fått det påvist.

Du burde starte med ein heilt mjølkefri kost også introdusere litt og litt som feks gulost. Eg har hatt mjølkefri kost i snart 15år og det har funka fint det!! Eg har blitt bedre med åra og merkar det bare av og til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...