mammas skatter <3 Skrevet 27. mai 2009 #1 Skrevet 27. mai 2009 og vist dem ikke kan gjør d så får du svangerskapspenger. fikk d me legen når e va 4 uker på vei for e har høyrisikosvangerskap. d legen ikke fortalte me va at når du har d arke så skal du slippe å bli sykemeldt når du f.eks har bekkenløsningsplager, bare vist du skal bli 100% sykemeldt.d arke virke slik som at du nesten e aktivt sykemeld, at når e får vondt/kommer til smerteterskelen der en skal slutte å jobbe å heller slappe av resten av dagen, så kan en jør d og gå heim. va me jordmor i dag for e e så plaga me bekkenløsning, og da informerte ho me om dette og skreiv ut en nytt slik ark med bedre beskrivelser på kosn e burde få jobbe og at e bør få pause når e treng d osv. da jobber e dem timan e klare, kansje bare 2 tima om dagen som e får betalt me arbeidgiver og resten får e me nav. mye bedre enn ei sjukemelding der e må jobb 50% og syns d blir for mye. tror d e litt forkjell på ka legen veit og ka jormora veit om svangerskapet.fikk mye råd og hjelp av jordmora angående bekkenløsninga forhold t hos legen som bare anbefalte bekkenbelte.
Marsmammaen:) Skrevet 27. mai 2009 #2 Skrevet 27. mai 2009 Hei=) Jeg er også omplassert grunnet en veldig fysisk krevende jobb. Legen min visste ingenting om "systemet" med aktiv sykemelding, omlplassering og utbetaling av lønn fra NAV. Måtte ringe NAV selv og finne ut av alt. Det var igrunn fort gjort. De fakset over ett papir jeg måtte fylle ut og så var alt "i boks". Så nå kommer jeg og går som jeg vil på jobb, og gjør det jeg klarer. Gratis arbeidskraft for jobben Kjempeordning=) Men det er sant som du sier, legene er alt for dårlig oppdatert på hvordan man best kan løse arbeidssituasjon for gravide. Og der finnes mange løsninger, alt etter hva som "plager" den gravide. De burde virkelig ha peiling på dette i og med at det er de som skriver ut sykemeldingene... Min lege hadde som sagt ingen peiling i det hele tatt, jeg følte at jeg som pasient satt og underviste legen. Blir litt feil igrunn :/
septbaby09 Skrevet 27. mai 2009 #3 Skrevet 27. mai 2009 Hei. lurer litt på dette selv. Jo ber normalt fortsatt som sykepleier,med en sjef som ikke tar en dritt hensyn, jeg går fulle lister med tunge pasienter, i hjemmetjenesten. Så tenkte nå å gå til legen å få evt aktiv. Hvor lenge kan man få det? er det virkelig nav som avgjør om man kan få det? Og om man er aktiv, kan man komme å gå som det passer? hvis man er satt opp feks 3 dager en uke, men orker bare 1 dag, må man ta igjen det tapte da? min sjef sa nemlig det, høres jo helt sykt ut. Er i uke 24 og sliter med bekken og rygg merker jeg. Etter endt arbdag er jeg helt knekt, orker ikke mer den dagen, tom vondt og snu seg på soafen
mammas skatter <3 Skrevet 27. mai 2009 Forfatter #4 Skrevet 27. mai 2009 hei. e anbefale d å gå til jordmor, for ho har meir peiling på dette, men ho kan ikke skrive ut sjukemeldinger men ho kan skrive ut d som e har som heter"tilrettelegging/omplassering pga graviditet".dette arke fungere som aktiv sjukemelding nesten, du kan komme å gå som du vil på jobb, for når du merke at du begynner å få vondt skal du ikke gjøre mer den dagen, da har du nådd smerteterskelen. jordmor/lege skriver på anbefalt arbeidsoppgaver, kan ikke arbeidsgiver tilrettelegge d må han skrive d og da slipp du gå på jobb men får svangerskapspenger. men detter forutsetter at jordmor/lege mener d er grunlag for at du treng dette. men d hørest slik ut. jordmor sa at d e bedre at en får dette arke enn å få sjukemelding, for sjukemeldinga kan du bruke opp. d e vel vist antall sjukemeldinga en kan få sikkert.
Marsmammaen:) Skrevet 27. mai 2009 #5 Skrevet 27. mai 2009 Hei Septbaby09 =) Jeg er absolutt ingen ekspert på området, men jeg tror du må få en gradert sykemelding (at du jobber f ex 50% eller det som føles best). Høres ut som du trenger litt fri/roligere dager, det gjør undre for en sliten gravidkropp=) Tror ikke en aktiv sykemelding passer i din jobb. Når du har fått sykemeldingen din så ringer du NAV og får de til å sende deg et skjema (evt fortelle deg hva skjemaet heter på nett) som du fyller ut slik at NAV betaler både lønn og sykepenger. Dette er jo lønnsomt for jobben din da =) Mulig der er ett annet system om du jobber i offentlig sektor, det må du høre med arbeidsgiver om. Ett annet luretriks er å høre om jobben forskuterer lønnen din, for vi vet jo alle at NAV ikke er så flinke til å utbetale penger til faste tider, men mer litt som det passer dem Lykke til!
septbaby09 Skrevet 27. mai 2009 #6 Skrevet 27. mai 2009 Takk for svar:) får ta med en tur til legen tenker jeg.
Trinepia mamma til 2 prinser!! Skrevet 27. mai 2009 #7 Skrevet 27. mai 2009 bare for å oppklare en ting.. aktiv sykemelding skal brukes når du ikke kan utføre det arbeidet du til daglig gjør.. som feks. du som jobba med pasienter i hjemmesykepleien (rett??) så kan du ikke under aktiv sykemelding gjør dine vanlige arbeidsoppgaver, men du skal gjøre annet arbeid, feks sitte på kontoret å gjøre adm.arbeid. Under aktiv sykemelding er dette en avtale som skal lages mellom deg og arbeidsgiver og som arbeidsgiver kan innvilge inntil 4 uker. skal man være aktiv sykemeldt utover de 4 ukene må NAV godkjenne det. Under tilrettelegging på arbeidsplassen(søker tilretteleggingsmidler under svangerskap) så skal det skrives antall timer eller prosenter arbeidstaker skal arbeide for dagen/uka. Jeg går nå på tilrettelegging, er 60% sykemeldt i påvente av å få behandla svangerskapspenge-søknaden min, jobber 40% under tilrettelegging. Er ikke på avdeling (jobber i barnehage), men sitter på kontoret og gjør administrativt arbeid, noe som ikke er en del av min hverdag til vanlig. Tilretteleggingstilskudd kan brukes til dekning av vikarutgifter, anskaffelse av hjelpemidler for tilrettelegging, undervisning i forbindelse med tilrettelegging etc etc... Når den tid kommer, håper jeg og jobbe 40% slik som nå, på kontoret med adm.arb og ha 60% svangerskapspenger. Svangerskapspenger er et alternativ til deg som ikke kan tilrettelegges for, eller hvor fosterets liv er i fare. Det er også veldig greit om man kan bruke det istedenfor sykemelding, da man kun kan være sykemeldt et visst antall dager. Om man er sykemeldt hele svangerskapet (pga kvalme, dårlig form, bekkenløsning osv) og det skjer noe under fødselen som gjør at du ikke kan ta deg av barnet ditt, men at far (eller annen omsorgsperson) overtar permisjonen din og du blir sykemeldt igjen; kan du risikere å bli fri for sykepengerettigheter. Om dette skjer, må du over på rehabilitering, yrkesrettet attføring eller unngå sykemelding på 16 dager sammenhengende eller mer innenfor samme sykemeldingsperiode. Egenmelding kan forøvrig brukes, men da må det gå 16 dager fra siste dag i forrige sykemelding til første dag i egenmelding. og du må være i inntektsgivende arbeid for å bruke egenmelding. Er ganske innvikla dette her.. men på en annen måte kan jeg si at: er du sykemeldt 16 dager og det går 20 dager til neste sykemelding er den første sykemeldinga på 16 dager "nullstilt" og ligger ikke igjen på "filen" din om sykepengerettigheter. Men er du derimot sykemeldt feks 16 dager og det går 14 dager til neste sykemelding, telles alle dagene mellom dag 1 i første sykemelding til siste dag i andre sykemelding. om du er sykemeldt innenfor 16 dager med 16 dager eller mer til neste sykemelding teller ikke sykepengerettighetene dine nedover. Kun om du overstiger arbeidsgiverperioden (som er 16 , derfor jeg hele tiden bruker tallet 16) Dette ble kanskje ikke så lett og forstå, og tro meg, jeg har brukt nesten 3 år på å forstå meg på dette her.... Har vært i en ganske innvikla sak med arbeidsgiver og nav ang sykepengerettigheter, yrkesrettet atføring, omplassering osv de siste 3 årene, så jeg har nå fått det inn med teskje... hehe Lykke til!
"nøtteliten" Skrevet 28. mai 2009 #8 Skrevet 28. mai 2009 Det er da ikke legens jobb å kunne Folketrygdloven. Legen er utdannet i medisin. Det er NAV som skal gi veileding i forhold til sykemelding ag arbeid. Det forventes vel av en som er i stand til å være arbeidstaker at man skal være oppegående nok til å informere seg selv i situasjonen man er i. (Gjerne i samarbeid med en sakbehandler i NAV dersom man trenger det.)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå