Gå til innhold

Ufattelig - om mishandling av barn og meldeplikt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har nettopp lest litt om Christoffer, han 8-åringen som mest sannsynlig ble mishandlet til døde av stefaren sin. Det står at skolen la merke til blåmerker osv på kroppen hans men at ingen meldte det. For meg er dette helt ufattelig. Hvordan kan voksne mennesker, særlig mennesker i yrker som skal ha omsorg for barn, la være å gjøre noe med sånne ting? For meg er det fullstendig ufattelig at noen kan lukke øynene for et annet menneske, særlig et barn, tydeligvis har det vondt. Det gjør meg veldig lei meg. Jeg er glad jeg ikke var et barn som trengte hjelp, for det virker jo som om "ingen" bryr seg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er i ferd med å levere en oppgave om akkurat dette emnet i dag. Ansatte i skolen har et lovverk og regelverk å forholde seg til, men ikke gode nok rutiner til å følge opp dette. Dessverre.

Problemet er at det er sterk tillit mellom hjem og ansatte i skolen, slik at de ansatte tror det beste om foreldre/foresatte. Hvor enkelt ville det vært for deg å anmelde en kollega på jobben for barnemishandling?

SIRUS hadde i 2007 et prosjekt i forbindelse med tidlig intervenering, og med ulike programmer hvor elevene lærer om sin egen fysiske helse er vi på vei fremover.

Dessverre hjalp ikke det gutten som ble mishandlet til døde. Og heller ikke andre som har vært i samme situasjon.

Følg med, jeg håper å få forsket på dette emnet og få til en lovendring på dette en dag i fremtiden.

Skrevet

Så bra, liliana! Vi trenger mennesker som deg. Som bryr seg, og som vil prøve å gjøre en forandring!

Jeg heier på deg! :)

Skrevet

Det er så bra at det kanskje blir en endring i loven når det gjelder dette.

Jeg har tenkt på hvordan jeg selv ville reagert om jeg mistenkte mishandling og jeg er 100 % sikker på at jeg ville sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Jeg har selv to gutter og de er som gutter flest høyt og lavt og har blåmerker i hytt og pine, men ingen av barna mine er engstelig eller viser tegn på mishandling. Om vi ser på Christoffers tilfelle så virker det som om han har vist mange tegn til mishandling (nå har jeg bare lest i media om dette). Om skolen/barnehage tror det beste om foreldre så kunne de jo i dette tilfellet ordne med psykolog til barnet siden de sa at han skadet seg selv osv. Jeg er sjokkert over at ingen alarmer ringte så høyt at man ikke kunne ignorere det.

Skrevet

jeg var på kurs ang. meldeplikt og opplysningsplikt for barnehager,lærere,helsestasjon osv og ble veldig overrasket på et område. Vi ble stilt et spørsmål om hvor sikker (på en skala fra 0-10) du bør være i din sak før du melder i fra en bekymring. Og de aller fleste svarte at du bør ligge omkring 6-7(!!!)

Det rette svaret er jo faktisk 1, og det var det nok en del som ble sittende å tenke på den dagen................

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...