Gå til innhold

Uten trygderettigheter..flere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fullført høyere utdanning og går rett ut i arb.livet med 100 % stilling - rekker kun å tjene inn 2, 5 månedslønn før jeg må ta meg av den lille. Min samlede inntekt av de beste 10 mnd vil da bli ca like under 1 x grunnbeløpet (ca 70 000). Hva kan jeg regne med å få i perm penger på 10 mnd? Eller lønner det seg for meg å ta ut engangsbeløpet?

Begynner å bli litt stressa her. Noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når du bare får jobbet 2,5 mnd, er engangsstønaden det eneste du har krav på. permisjonspenger får du bare når du har jobbet 6 av de 10 siste mnd før du går ut i permisjon, så der har du desverre bare ett alternativ.. :( og 33000 rekker ikke akkurat så langt, blir 3300 i mnd om du deler det opp på 10 mnd, i tillegg kommer barnetrygda på 970 kr, så da har du 4270 kr i mnd...

Skrevet

Mitt beste tips er da: Søk lokalt opptak til studier neste år. Årsstudium i ett eller annet! - Da får du krav på støtte fra lånekassen vil jeg tro:

http://lanekassen.no/templates/Page.aspx?id=3015

Her i Tromsø er i allefall ikke fristen for lokalt opptak gått ut ennå..

Lykke til!

Skrevet

Har selvsagt jobbet flere enn 2, 5 mnd i år, - men rekker kun å jobbe to og en halv mnd i min nye faste jobb. Og 70 000 er 1 G! Men hvor mye vil dette utgjøre på 10 mnd etter skatt, noen som vet ca? Har søkt meg inn på etterutdanning, og håper på skoleplass.

Skrevet

Det er ikke 70 000 du må ha tjent for å få foreldrepenger, men 1/2 G, altså ca 35 000kr.. Så om du ellers oppfyller kravet om å ha jobbet i minst 6 av de 10 siste mnd før permisjonen starter så kan du få foreldrepenger..

Skrevet

Jepp, vet det er en 1/2 G som må til for at den lønner seg å velge foreldrepenger - men kan man motta permisjonspenger fra lånekassen SAMTIDIG som man man er i permisjon fra fast jobb og mottar foreldrepenger? Hvor mye vil 70 000 utgjøre på 10 mnd? Hvis man ikke kan motta permisjonspenger fra begge instanser samtidig, så bør jeg jo velge engangsstønad og penger fra lånekassen for at det økonomisk skal lønne seg... kontra kun noen tusen i mnd i foreldrepenger..og det blir da knabert..

Skrevet

Jeg er nesten i samme situasjon som deg, men har jobbet litt lengre i min nye stilling. Dersom du har jobbet 6 av de siste 10 månedene, vil lønnssnittet de siste 3 årene være grunnlaget for hva du får i måneden, men dersom noe spesielt har skjedd (som ny fast jobb på grunn av utdanning) som drastisk har endret din månedslønn, vil nav ta en individuell vurdering på hva som vil være korrekt for deg. Jeg råder deg til å ta kontakt med ditt lokale nav-kontor for å finne ut hva du kan få.

Lykke til.

Skrevet

Så godt å høre :) men har jo vært i utdanning de tre siste årene, så ikke mye inntekt å hente hos meg fra tidligere år. Håper NAV kan se på helhetssituasjonen min og hjelpe meg så godt de kan - litt bekymra for min økonomiske situasjon denne gangen. Håper bare jeg kan motta sv.skaps penger fra NAV samtidig som fra lånekassen!

Skrevet

Såvidt jeg vet har nav ingenting med hva du evt får fra lånekassen så det skulle gå helt fint å få både foreldrepenger og penger fra lånekassa.. Sjekk med lånekassen om de har noen innvendinger mot at du får foreldrepenger + fødselsstipend samtidig... Lykke til - tror nok det ordner seg for deg!!

Skrevet

Ja, det kan man.

Jeg får både fødselsstipend fra lånekassen og foreldrepenger fra min 50%-stilling. Eneste forutsetning er at du har hatt rett på støtte fra Lånekassen siste seks måneder før fødsel, og det har du jo om du har vært student i vår og fortsetter å være det til høsten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...