Gå til innhold

Downs... ikke en sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

sitat fra frp-innlegget:

"synes det bare blir så sneversynt å "skylde" på FRP ved aborter av "syke" foster!

setter syke i annførselstegn da downs ikke er en sykdom!"

Det er jo en lidelse, er det ikke? En kromosomfeil... Skjønner jo at dette også er mennesker med verdi, men blir jo liksom litt rart å si at de er friske og normale...

Vil gjerne høre hva dere tenker om dette...

(for the record, jeg ville ikke tatt abort om barnet hadde downs...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Downs syndrom er et syndrom..

Skrevet

De er ikke syke, de har et syndrom. Et kromosom ekstra. Selvfølgelig kan de bli syke som andre, eller ha medfødte feil(som hjertefeil) som kan betegnes som sykdom, men selve syndromet er ikke en sykdom:)

Vil du virkelig si at de hele sitt liv er syke om de har Downs?

De er friske, slik vi er når vi ikke er syke. En som sitter i rullestol er da ikke syk hele sitt liv, heller, men har et handicap.

Jeg har en med ADHD og diverse slikt, men han er da frisk:) Kunne aldri kommet på å si han har en sykdom. Det har han når han har feber og slike ting, det.

Skrevet

Jeg ville uten tvil tatt bort om fosteret/barnet hadde downs. Eller forsovidt ett annet syndrom som var like ille. Rart det at om jeg hadde skrevet at jeg tar abort fordi jeg var i utdanning, singel og ikke ville bli mor nå så er alt greit selv om barnet er friskt.....DUST

Skrevet

Du kan ikke heller sammenstille Friske og Normale...

Man er da Normal selv om man er syk...

Men jeg er en av dem som mener at man skal ikke bruke normal om absolutt alt, uten at det sier noe om verdi.

Sykdom er nok ikke rette ordet å bruke uansett. En sykdom går over. Det gjør ikke Downs...

Skrevet

Eh.. hørt om uhelbredelig sykdom? ikke alle sykdommer går over nei! Mange sykdommer er medfødte også... så det argumentet holder dessverre ikke!

Jeg gir meg likevel. Skjønner at det blir litt feil å snakke om sykdom i den forstand. Men jeg vil likevel påstå at det å ha downs gjør at man er annerledes. Om noen du kjenner har fått en baby med downs så sier du jo ikke at de har fått et friskt barn...

og sammenligne adhd med downs er forresten ikke helt kompetent spør du meg. Ved downs har man en kromosomfeil!

Skrevet

Det er ikke en sykdom, men for min del ikke ønskelig heller..

Mange klarer seg fint, det er ikke det. Men jeg personlig ville tatt abort hvis jeg hadde mulighet..

Skrevet

Hehe.. Tror nok egentlig at vi er ganske enige, når det kommer til stykket.

Men jeg kjøper den med uhelbredelige sykdommer. Ikke lett å si hva som definerer en sykdom.

Men ordet Frisk blir nok også i mange tilfeller brukt litt feil. Jeg kjenner noen som nettopp fikk ei lita jente med kromsomfeil (ikke Downs), og jenta er frisk og rask, selv om hun aldri kommer til å vokse opp å bli som alle andre...

Skrevet

Downs er ikke en sykdom, nei. Men ofte har Downsbarn en sykdom i tillegg til kromosomfeilen, hjertesykdom f.eks.

Frisk og normal er ikke det samme, jeg kjenner mange friske som er langt fra normale, he he

Skrevet

Kommer vel an på hva man definerer som frisk sikkert også da.

Jeg tenker at det er noe med kroppen som ikke er som det skal være når man har downs, en feil... og derfor er de ikke friske.

Men skjønner jo at de er friske i den forstand at de ikke har et virus eller betennelser o.l.

Man sier jo om en som har cerebral parese at han har en sykdom, selv om det ikke er helt sammenlignbart. Han er jo ellers frisk da... Selv om det er noe feil liksom...

Ble kanskje en rar og dum diskusjon det her.

I utgangspunktet spiller det ikke noen rolle hva man kaller det. Syndrom/lidelse/sykdom. Det er hva det er. Trist at noen er født sånn, men de kan likevel få gode og fullverdige liv. (når jeg sier trist er det det samme jeg ville sagt om noen som var født blinde for eksempel. Trist, men likevel et fullverdig liv, selv om noe feiler de!)

Skrevet

Jeg vil ikke kalle Downs en sykdom.

Ville nok gjort det for 2 mnd. siden, da jeg var høygravid og lykkelig uvitende om at jenta som skulle komme hadde downs.

Så nå er jeg blitt mamma til ei nydelig lita jente med Downs, og vil på ingen måte si at hun er syk.

:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...